Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 kjøpte leilighet for en uke siden og selger er borte så vi har ikke signert ennå, lønner det seg å overta boligen (formell overtakelsesdato) før eller etter nyttår? har signeringsdato for alle papirene noen betydning i denne forbindelse? tenker på skattefordeler/-bakdeler nå når jeg får stor gjeld (første bolig, ingen formue fra før, gjennomsnittlig lønn)
Alison Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 kjøpte leilighet for en uke siden og selger er borte så vi har ikke signert ennå, lønner det seg å overta boligen (formell overtakelsesdato) før eller etter nyttår? har signeringsdato for alle papirene noen betydning i denne forbindelse? tenker på skattefordeler/-bakdeler nå når jeg får stor gjeld (første bolig, ingen formue fra før, gjennomsnittlig lønn) Må du ta opp lån for å betale boligen? I tilfelle bør du sjekke med banken at de klarer å betale ut lånet før nyttår. Hvis ikke bør du vente til over nyttår med den formelle overtagelsen. Banken må også ha signert kontrakt før de bealer ut lånet (10 prosenten blir gjerne betalt ut kun på bakgrunn av den foreløpige kontakten, men signert konrakt må foreligge før resten betales ut).
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Okey. Hvordan stiller gjelda seg ift skatt - er det en fordel å få gjelda før eller etter nyttår? vil jeg kunne endre overtakelsesdatoen selv om handelen er i boks (ingen signaturer er påsatt dokumentene)
-hild Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 (endret) I og med at siste sjanse for å overføre penger før jul er i dag kl 12 - og neste mulighet ikke kommer før 28. desember.. Dere har ikke signert kjøpekontrakt, noe banken krever for å overføre penger til meglers klientkonto. Det er veldig mange røde dager nå, og mange som har tatt ferie, så tror jeg ikke det vil la seg gjøre å overta bolig før nyttår. Og ja - dere kan endre overtagelesesdato også etter signert kontrakt - men da kun etter avtale med selger. Dere har gitt et bud med et forslag til en overtagelsesdato, og den dato som er satt i forbindelse med aksept av budet er bindende for begge parter. Endret 23. desember 2009 av -hild
Gjest gjest31 Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 kjøpte leilighet for en uke siden og selger er borte så vi har ikke signert ennå, lønner det seg å overta boligen (formell overtakelsesdato) før eller etter nyttår? har signeringsdato for alle papirene noen betydning i denne forbindelse? tenker på skattefordeler/-bakdeler nå når jeg får stor gjeld (første bolig, ingen formue fra før, gjennomsnittlig lønn) Nei, ingen betydning. Fradrag på skatten er betalte renter, noe du ikke har ennå. Om du har gjeld 1000` og boligverdi 1000`før eller etter nyttår har ikke betydning for skatt eller formue. Formuesatsen er ved ca kr 400`i netto positiv formue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå