Gå til innhold

Kjører på katter, gir faen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke første gang, men i dag skjedde det igjen. Jeg var ute og kjørte i dag, da jeg la merke til en katt som halvveis lå/satt i veikanten. Jeg la raskt merke til at katten var skadet. Jeg kjørte til siden, gikk ut og så til katten. Katten var skadet, og så ut til å være påkjørt. Bremsespor i nærheten, og blod på veien og katten gjorde meg veldig sikker i min sak. Siden katten befant seg på en strekning uten hus, valgte jeg å ta den med meg hjem. Jeg kjørte hjem, fant hagla og skjøt katten. Jeg vurderte selvsagt å ta den til dyrlegen, som er 7 mil unna, men slo det fra meg da katten så ustelt ut - ikke som en huskatt.

Det som irriterer meg er at den som kjørte på katten, ikke har gjort noe med det. Eller hva med de som kjørte forbi katten? Jeg så flere biler som kjørte foran meg, og mot meg, som helt sikkert har lagt merke til katten.

Og som sagt, dette er ikke første gang jeg kommer over påkjørte katter. Er det vanlig å gi faen og kjøre videre? Eller er det her på landet at det er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er ikke første gang, men i dag skjedde det igjen. Jeg var ute og kjørte i dag, da jeg la merke til en katt som halvveis lå/satt i veikanten. Jeg la raskt merke til at katten var skadet. Jeg kjørte til siden, gikk ut og så til katten. Katten var skadet, og så ut til å være påkjørt. Bremsespor i nærheten, og blod på veien og katten gjorde meg veldig sikker i min sak. Siden katten befant seg på en strekning uten hus, valgte jeg å ta den med meg hjem. Jeg kjørte hjem, fant hagla og skjøt katten. Jeg vurderte selvsagt å ta den til dyrlegen, som er 7 mil unna, men slo det fra meg da katten så ustelt ut - ikke som en huskatt.

Det som irriterer meg er at den som kjørte på katten, ikke har gjort noe med det. Eller hva med de som kjørte forbi katten? Jeg så flere biler som kjørte foran meg, og mot meg, som helt sikkert har lagt merke til katten.

Og som sagt, dette er ikke første gang jeg kommer over påkjørte katter. Er det vanlig å gi faen og kjøre videre? Eller er det her på landet at det er vanlig?

Regner med dette bare er tull? Du tok ikke seriøst med deg katten hjem og skjøt den med hagle? Er det mulig.. Man skal vel ringe politiet eller dyrevernnemda eller noe sånt, kan da ikke bare skyte katten sånn? Da mener jeg du er like ille de som bare kjører forbi.

Skrevet
Regner med dette bare er tull? Du tok ikke seriøst med deg katten hjem og skjøt den med hagle? Er det mulig.. Man skal vel ringe politiet eller dyrevernnemda eller noe sånt, kan da ikke bare skyte katten sånn? Da mener jeg du er like ille de som bare kjører forbi.

Jo, jeg gjorde det. Jeg ville ikke at katten skulle pines mer, og så ganske raskt at den hadde skader som ikke kunne fikses. Katten ville blitt avlivet likevel. Jeg forsøkte for noen år siden å kontakte politi ved at jeg kom over en katt som var påkjørt. Svaret jeg fikk fra politiet var at jeg selv skulle kvele katten, eller finne en stein å slå den ihjel med, da verken politi eller dyrenemnda hadde anledning til å komme. Da ble jeg heller sittende med katten i fanget til politiet endelig dukket opp, og det skal jeg si deg, det var ikke hyggelige timer i bilen.

Skrevet

nei vet du hva, h*n gjorde slutt på lidelsene til et skadet dyr, hatten av for deg, du gjorde noe!

Selvom jeg som katte-eier helst hadde villet at mine katter ble bragt til dyrlege, slik at jeg fikk beskjed via dyreregister pga chip eller tatovering, men jeg vil MYE heller at noen tar livet av dyret raskt, enn å la det bli lidende igjen i veikanten!

Og det er søren ikke alltid så mye hjelp å få fra viltnemd etc. Vi ringte en gang pga en skadeskutt hauk som hadde slått seg ned på jordet vårt, og fikk beskjed om å slå den ihjel med en SPADE!

"den er ikke fredet, og det er SÅ enkelt, bare kast et teppe over den og slå den med en spade!" hilsen veterinæren vi kom i kontakt med på mattilsynet! :nei:

For det første er ALLE rovfugler i Norge fredet, og for det andre er hønskehauken rødlistet, likevel fikk vi beskjed om å drepe den med en spade?! Vi skjøt den med hagle vi da, så det gikk fort, og det synes jeg det i nevnte tilfelle var like greit gjort med nevnte katt av trådstarter!

Gjest Gjest_e_*
Skrevet
Jo, jeg gjorde det. Jeg ville ikke at katten skulle pines mer, og så ganske raskt at den hadde skader som ikke kunne fikses. Katten ville blitt avlivet likevel. Jeg forsøkte for noen år siden å kontakte politi ved at jeg kom over en katt som var påkjørt. Svaret jeg fikk fra politiet var at jeg selv skulle kvele katten, eller finne en stein å slå den ihjel med, da verken politi eller dyrenemnda hadde anledning til å komme. Da ble jeg heller sittende med katten i fanget til politiet endelig dukket opp, og det skal jeg si deg, det var ikke hyggelige timer i bilen.

da setter du vel inn en annonse i lokalavisen om at du kom over en katt som var påkjørt og hardt skadet- beskriver hvordan den så ut og hva slags kjønn den hadde, slik at de som eide den får vite hva som har skjedd? selv om den så lurvete ut har den muligens en eier.

bra du tok hånd om katten!

Skrevet

Så du mener det å avlive en skadet katt er like ille som å la den ligge å pines?

Det er ikke alle plasser politi og dyrevernnemda o.l prioriterer påkjørte katter, spesielt ikke på landet. De som har hagle liggende vet ofte hvordan den skal brukes da de har den for en hensikt, jakt o.l.

Skrevet
da setter du vel inn en annonse i lokalavisen om at du kom over en katt som var påkjørt og hardt skadet- beskriver hvordan den så ut og hva slags kjønn den hadde, slik at de som eide den får vite hva som har skjedd? selv om den så lurvete ut har den muligens en eier.

bra du tok hånd om katten!

Annonse setter jeg nok ikke inn, men vil følge med dersom noen etterlyser katten sin i avisen eller andre steder her. Katten ble som sagt funnet et godt stykke fra folk, og selvsagt kan katter vandre, men jeg er sikker på at dette ikke var en huskatt. Helt sikker kan jeg ikke være, men vil ikke dvele noe særlig ved det.

Skrevet

Hva er alternativet? Om man ringer politiet ber de deg avlive dyret selv; jeg har selv opplevd det for kort tid siden, og vet om andre som har fått samme instruks fra politiet. Å avslutte lidelsene til katten med ei hagle er langt bedre for den enn å la den dø langsomt i veikanten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...