Gå til innhold

oppskfrifter med epler

Iset

Anbefalte innlegg

har masse epletrær i hagen og det er komemt sinnsykt mye epler på dem. de er ganske store, men syrlige så det er ikke så godt å spise dem. tenkte å lage masse gode eplekaker å ha i fryseren, greit når jeg får barselbesøk og sånn:)

men er det noe annet jeg kan lage? gjerne noe som kan fryses...

klem Iset 27+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å lage masse god eplemos.

Bruker da sånn moseapparat på kjøkkenkjøttkvernmaskina. :wink:

Få fryser jeg det ned i passe små beholdere, og tar opp ved behov. Kjempegodt til boller, vafler, pannekaker o.l.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt til boller, vafler, pannekaker o.l.

....og til tilslørte bondepiker :D

Ellers er jo tørkede epleskiver veldig godt - husker ikke helt hvordan vi gjorde, men....tok ut kjærnene, skar epler i skiver, og tørket dem i stekeovn...men jeg husker desverre ikke på hvor mange grader eller hvor lenge... :oops:

....og min gamle bestemor lagde før i tiden eplekompot, men det har jeg aldri prøvd.....skal vist være veldig godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPLEMUFFINS

3,5 dl. hv.mel

2 ts. bakepulver

1 ts. van.sukker

150 g. smør/margarin

180 g. sukker

3 egg

0,5 dl. melk

FYLL:

2/3 store epler

3/4 dl. sukker

2 ss. kanel

200 g, 18-20 min, midt i ovnen

Bland hv.mel/bak.pul+van.sukker

Rør smør/sukker porøst. Tilsett eggene, ett om gangen, og rør godt mellom hvert egg. Rør inn melk/melblandingen.

FYLL:

Skrell, skjær eplene i biter el. tynne båter. Bland sukker/kanel.

Sett 12 doble muffinsformer utover. Fyll formene halvfulle og fordel 3/4 av kanelsukkeret oppå. Hell resten av kakerøren i formene. Putt et par eplebåter nedi hver form og dryss resten av kanelsukkeret oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne oppskriften ehr tidligere (...Texas..?) og de var bare helt nyyydelige!!! Beste jeg har smakt! :) Lager du litt tykk eplemos kan du fylle med det!!

Bak og frys ned!! Tiner raskt i stekovnen på svak varme.....

Eplehorn, ca. 24 stk.

25 g. gjær

75 g. smør el. margarin

2 dl. melk

3 ss sukker

¼ ts. salt

½ egg

ca. 7 dl. hvetemel

Fyll:

1/2-1 dl. tykk eplemos, gjerne Nora Lett Eplesyltetøy med store biter

Kardemomme eller kaneldryss

1. Smuldre gjær i bollen.

2. Smelt smør, hell i melk og avkjøl blandingen til 37 C. Hell væsken over gjæren i bollen og løs opp.

3. Tilsett sukker, salt, egg og mesteparten av melet. arbeid deigen blank og smidig med maskin eller for hånd til den slipper bollen. Dryss litt mel over og la heve til dobbel størrelse, gjerne under plast.

4. Ta deigen på bakebordet. Elt inn resten av melet. Del deigen i tre emner, og kjevle hver del ut til en rund leiv, ca. 28 cm. i diameter.

5. Skjær ut 8 trekanter. Legg eplemos + kardem./kanel på hver bit, og rull sammen fra den brede enden mot spissen.

6. Legg på bakepapirkledd stekeplate. Pass på at deigspissen ligger godt under hornet så den ikke blir for mye stekt og tørr. Dekk til og hev 20-30 min.

Pensle så med resten av egget, og strø evnt. med mandelspon el.

7. Stekes midt i ovnen ved 250 C i ca. 6-7 min. Avkjøl tildekket. Oppbvares i boks eller fryses ned. Tines de på svak varme i stekovnen (50-100 C) blir de nesten som nystekte!

8. Nyt - helst litt lunkne !

(Tror jeg må bake igjen i helgen, jeg....slafs...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å gud det hørtes godt ut ja. skal lage eplekake, muffins og eplehorn her i gården:) og selvsagt eplemos å fylle hornene med:) det blir jo alle oppskriftene her det jo, jøss :ler:

takk jenter, dere er engler.

klem fra Iset 27+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...