Gå til innhold

Hvetemel-allergi og semulegryn


Marikke

Anbefalte innlegg

Jeg får besøk av en som ikke tåler hvetemel (ikke glutenallergi). Jeg har laget kake med spelt, og skal servere frukt og sånn så han får noe han tåler. Men i tillegg har jeg laget semulepudding, og kom på litt for sent at semule jo er en del av hvetekornet. Men det er så vidt jeg kan skjønne ikke av den samme delen av kornet som hvetemel lages av. Så derfor spørsmålet. Kan en som er allergisk mot hvetemel spise semulepudding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er allergisk mot hvete er det svært sannsynlig at han ikke tåler spelt heller, da spelt og brødhvete er så og si samme art og inneholder mange av de samme stoffene som allergikere og cøliakere reagerer på. Det er vel bare folk med mer diffuse intoleranser mot hvete som evt kan bruke spelt som et alternativ.

Les mer her: http://www.naaf.no/no/Fakta/Mat/Nyttig-a-vite-om-hvete/

Og semule er laget av den innerste kjernen i hvetekornet - jeg antar at dette er endel av endospermen som man også lager mel av, og den inneholder dermed mer eller mindre det samme som melet. I følge linken over er semule et av de produktene en ikke tåler.

Jeg ville med andre ord servert hverken spelt eller semule til en hveteallergiker. Men hør med han hva han tåler, det er jo mye begrepsforvirring rundt intoleranser og allergier mot hvete, så det kan hende han er av de som tåler spelt f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler spelt. Det er det han bruker selv til brødbaking.

Takk for svar, forresten :)

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergiker
Han tåler spelt. Det er det han bruker selv til brødbaking.

Takk for svar, forresten :)

Hei... ( har aldri hvert allergisk før )

DETTE ER VIKTIG!!!

I år fikk jeg hvetemelsallergi,ble dårlig og gikk over på spelt mel, som gikk bra...

Før fem måneder var gått begynte jeg å reagere på spelt mel også. Uten forvarsel besvimte jeg etter ett måltid med spelt pasta. Besvimte og fikk anafylaktisk sjokk, noe som er livstruende.

Har besvimt nærmest tredve ganger nå av allergien, og de blir bare verre ved å spise spelt.

Kutt ut alt mel ( ris mel fungerer ) Det gjør alt verre.

Er det ett snev av hvetemel i produktet, bare spor av reagerer jeg og ligger helt utslått og bevisstløs på gulvet med pustevansker. Dette kom etter jeg hadde spist mye pasta salat, har aldri reagert så kraftig før.

Si til personen : kutt ut alt MEL!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje vært litt uklar, jeg innrømmer at jeg ikke er helt stø i terminologien. Vet ikke om det han har kan kalles "allergi". Han blir bare veldig dårlig i magen når han spiser hvetemel. Har hatt det sånn i flere år, og har i like mange år kunnet spise spelt. Det er ikke gluten han reagerer på, men noe annet i melet, jeg vet ikke hva. Jeg takker for svar, gjest. Skal nevne historien din, men kommer ikke til å heve noen pekefinger mot ham.

Jeg kommer uansett til å gi en kort info om innholdet i kaker og puddinger og så får alle velge selv hva de vil spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kanskje vært litt uklar, jeg innrømmer at jeg ikke er helt stø i terminologien. Vet ikke om det han har kan kalles "allergi". Han blir bare veldig dårlig i magen når han spiser hvetemel. Har hatt det sånn i flere år, og har i like mange år kunnet spise spelt. Det er ikke gluten han reagerer på, men noe annet i melet, jeg vet ikke hva. Jeg takker for svar, gjest. Skal nevne historien din, men kommer ikke til å heve noen pekefinger mot ham.

Jeg kommer uansett til å gi en kort info om innholdet i kaker og puddinger og så får alle velge selv hva de vil spise.

Her finner du en liten begrepsavklaring.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=458930

Ut i fra det du skriver, er det hveteintoleranse han har.

Ved hveteintoleranse er det ikke glutenet de reagerer på, og de som er hveteintolerante tåler de andre kornsortene som rug, bygg og havre... noen tåler også spelt, selv om det også er en hvetesort.

Behandling er hvetefri kost, alle andre kornsorter tåles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja det er nok intoleranse. Han visste ikke selv om han ville tåle semulepudding, så han smakte litt på den, og lærte at han skal holde seg unna den en annen gang. Så da vet vi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg tåler heller ikke hvetemel mens spelt og durumhvete går bra. Får sinnsyke magesmerter om jeg spiser noe med hvetemel i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...