leirbål Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Det er jo så mange som ikke sender papir regninger lenger. Kun trekk rett til banken. Er det da vits i å ta vare på regningene etter at de er betalt? Hvilke andre papirer tar dere vare på. Kvitteringer på ting med garanti er en selvfølge. Og hvor lenge oppevarer dere dem? Hvis dere har noen smarte arkiveringstips setter jeg pris på det. Hva samler dere papirene i, hvilket system osv.
Wonders Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 (endret) MAPPE Denne har jeg markert med; Bank Jobb Kvitteringer Helse/Lege Regninger Familie osv Jeg følger loven når jeg oppbevarer kvitteringer å har de minimum 4 år! Det gjør meg ikke noe, fordi jeg har så fint mappe-system og har blitt reddet av kvitteringer mange ganger! Hver advent går jeg igjennom alt, og gjør klar neste års mappe. Bank har jeg på nettet, men tar vare på noe, år for år. Skattekort, Selvangivelsen (begynnt m altinn.no heldighvis!) osv tar jeg oxo vare på i over 5 år! Vil ikke bli satt i uføre. Lønnsslipper og kontrakter oxo. Hver gang jeg handler klær eller noe putter jeg det bare rett oppi her, og vips er det lagret. Ofte detter det av knapper eller noe, og å komme med kvittering er alltid alltid det beste. Julekort og andre kort ligger under familie. På Lege ligger alle regninger oxo fra tannlege, så jeg vet hva jeg har brukt. Så digg å ha dette. Lærte dette i tenårne av foreldrene mine jeg. Tar opp lite plass og jeg vet jeg alltid tar vare på alt, ikke Rema 1000 lapper, de blir lagt på kjøkkenet i tilfelle noe ikke stemmer eller er ødelagt. Når et år er omme og jeg ikke trenger noe, makulerer jeg det i maskin! VIKTIG! Mye id-tyveri denne tiden av året! Kjøper ny mappe hvert år og skriver årstall på dem. *************************************************************** Endret 22. desember 2009 av Wonders 1
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Det er jo så mange som ikke sender papir regninger lenger. Kun trekk rett til banken. Er det da vits i å ta vare på regningene etter at de er betalt? Hvilke andre papirer tar dere vare på. Kvitteringer på ting med garanti er en selvfølge. Og hvor lenge oppevarer dere dem? Hvis dere har noen smarte arkiveringstips setter jeg pris på det. Hva samler dere papirene i, hvilket system osv. Ved betaling av regninger bruker vi nettbank, og jeg pleier ikke å skrive ut kvitteringene som man får tilbud om, men om regningen er kommet i posten stempler jeg "Betalt" på den, i tillegg pleier jeg å skrive opp i filofaxen hvilke regninger som er betalt under de ulike dagene/dato'ene. Om det skulle være noen problemer med å bevise at man har betalt evt, regner jeg med banken kan finne tilbake til overføringen,- men dette har ennå aldri skjedd. Jeg har pleid å oppbevare de fleste papirer i en arkivmappe med ulike rom som er merket med "Skatt", "Tlf", "Kvitteringer" o.s.v men etter huskjøp med samboer har vi f.eks alle huspapirer samt forsikringer o.l i en egen perm. Jeg ser at skriften på flere kvitteringer har lett for å viskes ut om de er krøllet sammen, slik at den blir uleselig, så det er nok lurt å ha dem utsrakt/stramt i plastlommer o.l. Kvitteringer/garantibevis tar jeg vare på så lenge de varer, og andre kvitteringer på klær/småting putter jeg også oppi en perm og har en opprydding i ny og ne.
leirbål Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2009 Tusen takk for gode tips. Jeg likte spesielt godt det med å kjøpe en ny mappe for hvert år. Da vil vi etterhvert ha fem mapper, og et ordentlig og oversiktlig system. Jeg gleder meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå