Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mailen som står gjengitt nedenfor her i kveld. Vi har oppdatert Norton antivirusprogram og har kjørt virussjekk uten å finne infiserte filer. Nå lurer jeg på om maskinen vår likevel kan være infisert, ettersom det kan se ut som om den har prøvd å sende virusmail videre.

Hva bør jeg gjøre?

Takknemlig klem fra Væren!

A Disallowed attachment type was found in an Email message you sent.

This Email scanner intercepted it and stopped the entire message

reaching its destination.

The Disallowed attachment type was reported to be:

PIF filer blir ikke akseptert av mailfilter

Please contact your I.T support personnel with any queries regarding this

policy.

Your message was sent with the following envelope:

MAILFROM: [email protected]

Received: from unknown (HELO DITTE) (62.101.220.64)

by ns1.jdata.no with SMTP; 26 Aug 2003 19:02:41 -0000

From: <Værensmailadresse.NO>

To: <[email protected]>

Subject: Re: Thank you!

Date: Tue, 26 Aug 2003 21:02:48 +0200

X-MailScanner: Found to be clean

Importance: Normal

X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000

X-MSMail-Priority: Normal

X-Priority: 3 (Normal)

MIME-Version: 1.0

Content-Type: multipart/mixed;

boundary="_NextPart_000_0261DC4C"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvis du vil være helt sikker, så kan du jo laste ned fix til både Blaster og SoBig F HER

Skrevet

Godt noen har peiling!

Jeg får si "Thank You" Lea, og håpe det ikke smitter... :ler:

Kjører scan nå, får se hva som skjer. Programmet har så langt ikke funnet virus.

Klem fra

Skrevet

Nå om dagen er virus-fjerning og scanning dagligdags hos meg.

Men det går som regel helt greit.

Fikk du noen melding da du åpnet mailen eller?

Sjekk om det ligger noe i karantene i anti-virusprogrammet ditt (eller se etter i rapporter e.l. som det finnes noe).

Skrevet

Jeg pleier ikke å velge karantene når jeg får opp virusadvarsel, men bare slette hele mailen uten å åpne vedlegget. Skal sjekke nå om det ligger noe der, men tror ikke det ettersom jeg velger "delete" hver gang.

Virusprogrammet har framdeles ikke funnet virus, og det har jo ikke Norton heller, så jeg håper det beste...

Skrevet

Hvis du har oppdatert Windows og Norton på forhånd, så er sikkert PC-en din frisk som en fisk.

Var ute hos en kunde i dag som ikke hadde gjort noen av delene.

Der hadde de både Blaster, Sobig og et par små-virus.

Leser ikke folk aviser eller?

Skrevet

Nei, det kan du si. Det finnes en del som ikke tar det så alvorlig, tror jeg! Merkelig, i disse dager når virusmailen formelig flommer inn! Omtrent ikke en dag uten nå!

Nå kræsja maskinen min nettopp, vet ikke om det var for mye som surra og gikk samtidig. Måtte starte på nytt, og fikk ikke kjørt den online sjekken ferdig.

Men jeg skjønner ikke helt hvor den mailen kommer fra som ble forsøkt sendt videre fra min maskin, og hvordan den ble sendt. Kan den ha blitt sendt videre med en gang den er kommet inn i innboksen min?

Jeg er fullstendig idiot på dette området, men prøver å forstå... :ler:

Joda, vi laster ned oppdateringer hver dag, så vi burde jo ha en virusfri PC. Håper det er så vel...

Skrevet

Viruset kommer sjelden fra den som står som avsender.

Ofte plukker det opp adresser i adresseboka i PC-er med virus og bruker disse som avsendere. Dette gjør jo ting litt ekstra vanskelig :roll: .

Jeg vet desverre ikke helt hvordan disse nye virusene opererer.

Gjest mr darcy
Skrevet

Heisann Virus-Væren og Blaster-Lea! :ler:

Bare en ting:

Noe som kjennetegner sobigF er at det har en egen "mailklient" innebygget. Det vil si at den IKKE bruker mailprog'et ditt til å sende mails slik alle virus(?) hittil har gjort.

Og hvis du har preview enabled i outlook express, Værdamen, kan det hende den autokjører viruset når du merker av mailen.

Men jeg VET ikke det, altså - bare en antagelse :ler:

Du burde egentlig høre mer på Lynskarpe Lea, for hun jobber jo med dette her :sjarmor:

do..darcy

Skrevet

:ler: do-darcy.

Ja, hvis du har forhåndsvisning i mailprogrammet, så kan viruset gå til angrep uten at du åpner mailen. Men hvordan det fungerer med sånne avsender-adresser aner jeg rett og slett ikke.

Hovedsaken er at man blir kvitt dem, eller at man ikke FÅR dem.

Skrevet

Ein annan mulighet - som slett ikkje er usannsynleg - er at det ikkje er din PC som har sendt mailen... Virus (og spammarar) er kjente for å setja inn tilfeldige mailadresser som avsendarar - og då er det desse som får returmailen om dei ikkje kjem fram.

For meg høyrest det ut som det er det som har skjedd her, og at du ikkje har noko virus. Men det er jo greitt å sjekka likevel, sånn for å vera sikker :-)

Skrevet
For meg høyrest det ut som det er det som har skjedd her, og at du ikkje har noko virus. Men det er jo greitt å sjekka likevel, sånn for å vera sikker :-)

Håper virkelig du har rett, Crazee...

Adressen min er tydeligvis populær etter all spam-mailen å dømme - de raser jo inn her hver dag - så det kan være muligheter for at den tilfeldigvis har blitt "plukket opp" ett eller annet sted. Jeg kjente i alle fall ikke igjen verken selve mailen, tittelen på mailen eller mottager, så dette har skjedd uten min viten og vilje.

Fikk jo da "litt" panikk med tanke på at PC'en kunne være virusinfisert, og at vi kanskje hadde "gledet" alle kontaktene våre med virus...

Nei, jeg tror nok Norton har gjort jobben sin, og håper vi unngår denne dritten både nå og framover...

Men da er det altså den online sjekken som du Lea anbefalte som er grei å bruke, eller kan jeg stole på at Norton er oppdatert og finner evt. virus?

:wink: Klem til alle og takk for svar!

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Norton Antivirus men opplevde følgende da SoBigF kom "på markedet". Norton ble automatisk oppdatert ved midnatt. Påfølgende formiddag så rauset det inn mail fra norske avsendere, men med engelsk meldingstekst. Norton stoppet de IKKE. Skeptisk som jeg er så slettet jeg alle sammen. Sjekket for nye oppdateringer ved 13-tiden og da var en ny oppdatering for Norton tilgjengelig. Etter det ble all mail inneholdene SoBigF stoppet ved nedlastning. Så selv om man er godt sikret så må man bruke sunn fornuft også.

Skrevet

> Virus (og spammarar) er kjente for å setja inn tilfeldige mailadresser som avsendarar - og då er det desse som får returmailen om dei ikkje kjem fram.

Ja, selvfølgelig er det dette som er den sannsynlige grunnen.

Tenkte jeg ikke på :ler:

Du kan nok slappe av, Væren.

Ikke tenk noe på alle de private bildene som viruset sendte ut, du.

dorian

Gjest Zalomine
Skrevet

Sunn fornuft er alltid bra.

Mail med engelsk tittel sletter jeg somregel ulest, rett og slett fordi de FÅ menneskene som jeg kjenner som skriver på engeksl til meg, de sorteres uansett i en egen mappe automatisk, så de andre, de vet jeg er "dritt" og derfor, bort med dem.

virus-sjekk kjøres hver morgen (vel, muligens et dumt tidspunkt siden den er av hele natta, men auto-innstilliga er satt til å gjøre det da, kanskje jeg skal endre den) og sånn ellerst når jeg blir paranoid (som akkurat nå)

forøvrig fikk jeg min første slike mail I DAG jeg ("re: your message") og føler meg "oversett! :lol:

Skrevet
Du kan nok slappe av, Væren.

Ikke tenk noe på alle de private bildene som viruset sendte ut, du.

dorian

:hoho: Nei, nå ble jeg jammen lettet, dorian!

Tenkte spesielt på brystbildene av meg, håper de har gledet mange kjente og ukjente over hele verden!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...