Gå til innhold

Barn og sukker

Gjest Gjest_Kamomilla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kamomilla_*
Skrevet

Leste en interessann greie om hyperaktive sukkerbarn her i sted. Tydeligvis er det bare tull det med at barn blir hyperaktive av sukker, iallefall sier en psykolog det: http://www.psykologibloggen.no/?p=1445. :natti: Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste det for en stund siden og jeg er enig. Men jeg tror det er lett for folk å "skylde" på sukker siden de har fått høre at barn kan bli urolige av det ;)

Gjest Gjest_Kamomilla_*
Skrevet
Jeg leste det for en stund siden og jeg er enig. Men jeg tror det er lett for folk å "skylde" på sukker siden de har fått høre at barn kan bli urolige av det ;)

Hehe, det er sikkert slik. Det er jo så enkelt å bare skylde på sukkeret :)

Gjest Lillemor Meg
Skrevet

Mange barn har også hørt denne myten, og bruker den som en unnskyldning til å utagere... :ler:

(Det har jeg selv sett og hørt)

Skrevet
Mange barn har også hørt denne myten, og bruker den som en unnskyldning til å utagere... :ler:

(Det har jeg selv sett og hørt)

:fnise:

Barn er fantastisk smarte da

Skrevet

Det er enkelte barn som reagerer på sukker da...

Men de er nok et lite mindretall.

De fleste barn reagerer vel mer på stemning og situasjon.

Skrevet
Det er enkelte barn som reagerer på sukker da...

Men de er nok et lite mindretall.

De fleste barn reagerer vel mer på stemning og situasjon.

Nja, foreløpig forskning viser at de ikke gjør det. Tror jeg leste det i en bok om myter om barn som ikke stemmer.

Skrevet

Sukker kan virke som katalysator, har jeg lest. Det forsterker virkningen av andre stoffer man kan reagere på. Som f.eks hyperaktive barn og tilsetningsstoffer. Sukker forsterker reaksjonen.

Ellers påvirker sukkeret blodsukkeret og her i huset fører iallfall blodsukkersvingninger til humørsvingninger.

Skrevet

Jeg har aldri merket på mine at de blir høye av sukker. Men at barn blir gira når de møtes er jo ikke noe nytt.

Skrevet
Nja, foreløpig forskning viser at de ikke gjør det. Tror jeg leste det i en bok om myter om barn som ikke stemmer.

Har observert det selv. På ett spesifikt barn. At når det barnet fikk sukker, også alene, i en rolig situasjon, så ble det barnet helt vilt... Foreldrene så det jo også selv, og valgte å kutte ned på sukkeret på grunna av dette. (Altså, ungen fikk godterier av typen potetgull istedenfor sukker.)

De aller fleste andre unger blir jo mer giret av situasjonen enn av sukkeret.

Skrevet

Det er nok ofte mye i situasjonen, ja. Sikkert litt som med kaffe. Joda, koffein er oppkvikkende, men ofte er det vel like gjerne at man har vært sosial som gjør at man ikke får sove på kvelden. (Har forresten hørt at en del brus, bl.a. urge innholder mye koffein, så dersom koffein gir energi, så gjelder det kanskje for brusdrikkende barn også)

Skrevet

Dette har jeg ingen problemer med å tro! I hele min barndom va godter noe som omtrent bare eksisterte på lørdagene. Selvsagt var vi gira! ;)

Jeg har også sett unger "spille" gira når de får i seg sukker. Rart det der! :ler:

Skrevet

Vel, jeg er ikke i tvil om at barn blir gira av å få i seg sukker. Jeg har sett det mange ganger, f.eks. en unge i vennekretsen som ellers alltid er kjempegrei å få i seng slo seg plutselig vrang. Vi fant ut at det sikkert var fordi hun hadde spist litt godteri ca. et kvarter før. Vi var på hyttetur og situasjonen var helt lik som alle de andre gangene vi hadde vært der, bare at før har hun aldri spist godteri like før hun skal i seng. Sist gang var da niesen min var på besøk og etter et glass brus ble hun helt hoppete og skulle leke veldig voldsomt. Men om det er sukkeret eller e-stoffene vet jeg ikke...

Skrevet

Jeg VET at mine barn reagerer på sukker. Det er stadig bevist her. Nå får barna mine sjeldent godterier og sukker, så da blir det enda tydeligere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Men dere som har barn som reagerer på sukker - det kan vel like gjerne være at de reagerer på enkelte e-stoffer som det er rikelig av i snop? Eller er det likt når de spiser kake (uten masse rare tilsetninger selvfølgelig), te med sukker, yoghurt etc?

Skrevet
Men dere som har barn som reagerer på sukker - det kan vel like gjerne være at de reagerer på enkelte e-stoffer som det er rikelig av i snop? Eller er det likt når de spiser kake (uten masse rare tilsetninger selvfølgelig), te med sukker, yoghurt etc?

Mine reagerer mer på lettbrus. Regner med det er pga både e-stoffer og aspartam...

Skrevet

Jeg lurte litt på, hvis barna reagerer på rørsukker/sukrose burde de ikke da også reagere på glukose og fruktose? :klø:

Da burde de jo og bli hyper av frukt o.l

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Julestrømpe med masse sjokolade før frokost på julaften....det var dynamitt for i hvert fall et av våre barn. Tror virkningen ble ekstra stor fordi han ikke hadde fått annen mat først. Vi har dessuten lurt på hvorfor barna på død og liv må herje og kjase seg opp når vi skal kose oss foran tv-en fredag og lørdag kveld. Helt til vi kom på brusen vi serverer sammen med tv-kosen.

Skrevet

trot ikke det er noen myte.. mit barn (g11) blir super gira av sukker, tror det selfølgelig det er forskjellig fra barn til barn, å e stoffene har mye å si.. pepsimax er jo rene hyperboma..

min unge reagerer kansje litt mere enn normalt, kan ikke gi han

honningkorn eller påleg som syltetøy og nugatti før han skal legge seg..

så her i huset er lørdagsgåttene chips eller poppkorn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...