Gå til innhold

Vedlikeholde kondisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva vil det si å vedlikeholde kondisen? Hvor aktiv må man være og hva må man gjøre for å få til dette, og komemr det an på hvor trent man er?

Jeg trener vanligvis 5-7 ganger i uka, men har ferie nå. Vil si jeg har ganske god kondis, scorer høyt på utholdenhetstester, og trener veldig mye kondis.

Men nå er det ferie, og noe særlig kondistrening blir det ikke mer enn 1 gang i uka. Ellers blir det styrke, og litt diverse og gym på skolen og generelt litt "mild" kondistrening, men ikke mer enn 3 ganger i uken. Altså en periode med veldig lav intensitet på treningen, og sjeldne og korte treningsøkter.

Så jeg lurer på, hva vil dette gjøre med kondisen min? Jeg har en aktiiv livsstil, går endel til og fra forskjellige busser og hvertfall i disse stressende juletider så flyr jeg rundt her og der, og har i tillegg en jobb hvor jeg står og går rundt. Jeg blir sliten, men det er ikke pulsen som tår gjennomgå, det er føttene og hodet (av alt stresset).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at du har godt av en pause fra trening. Kroppen har godt av å hente seg inn og restitusjon er en meget viktig del av ett treningsopplegg. Du trener såpass mye og vl ikke ta skade av dette på noe måte, snarer tverdt imot, kroppen vl være fit for fight når du begynner på an igjen!

Les litt her:

http://www.trening.no/nyhet.php?id=930

Skrevet

Ok, takk. Det samme tenkte jeg, men lurte bare på om det var noe vitenskapelig i disse tankene :P FOr jeg tror det er bra for kroppen å bruke julen til å legge på meg og ikke trene så mye, så lenge jeg har en aktiv livsstil og et sunt kosthold. Kan vel umulig være så farlig dette :) Men jeg er så glad i følelsen etter å ha trent, og ikke så glad i følelsen som sier "du burde ha trent nå, men det gjorde du ikke". Hehe.

Skrevet

Du tenker så fornuftig!

Varmer sjelen min å lese, dette er helt riktig av deg å tenke.

Bruk denne julen til å slapp av, kose deg med familie, venner, god mat og drikke. Nyt det, du har igjen fått kontrollen på livet ditt og du fortjener å feire dette med å KOSE DEG! :klemmer:

Gjest Gjest_Birgitte_*
Skrevet

Så lenge du ikke bedriver kondisjonsbasert toppidrett ser jeg ingen grunn til panikk over noen uker med lite kondisjonstrening. Kroppen tar seg fort opp igjen, dessuten er vel ikke livsgrunnlaget ditt best mulig kondisjon? :)

Skrevet

Er det ikkje om lag ein gong i veka ein treng å trene for å halde vedlike? Ei veke eller to er ikkje noko problem så lenge du ikkje skal vere med i OL!

Skrevet (endret)
Er det ikkje om lag ein gong i veka ein treng å trene for å halde vedlike? Ei veke eller to er ikkje noko problem så lenge du ikkje skal vere med i OL!

Selv OL-deltakere tar seg velfortjente pauser fra trening :fnise: , alle trenger restitusjon, uansett hvilken form for trenging en bedriver !!

Endret av Lotte28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...