Gå til innhold

mac eller pc.....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal ikke blande meg i diskusjonen om hvilken maskin som er best når det kommer til generell brukervennlighet eller hva som kan byttes enkelt, hvor dyrt osv.

Men det jeg kan være med å diskutere er hva som funker best for en som skal drive med grafisk design og bilderedigering. Jeg var neewbie på området for et par år siden da jeg startet å leke meg/jobbe med grafisk design -og siden da har jeg nesten vært overivrig på å stille spørsmål rundt dette til grafiske designere, har også testet begge plattformene en del selv.

Hva jeg har jeg lært:

Da windows kom var plattformen ment for scripting -og ble etterhvert den mest var vanlige plattformen verden over -stort sett fordi det var bedriftene verden over som var først ute med stor-innkjøp av datamaskiner -etter det jeg har forstått. Macintosh kom kjappere på banen som "designer-maskinen" som kunne brukes til mer enn tall og bokstaver og av den grunn så ble Mac'en også designernes yndling (og holder seg fortsatt på førsteplass hos majoriteten -av gammel vane mon tro?), selv om Windows ikke lå langt etter i sin utvikling.

Jeg tror valget av maskin er mest personlig og går rett og slett på hva man selv føler seg mest komfortabel med. I dag er de aller fleste (dvs. iallefall de mest brukte) programmene mulig å få kjøpt for både Windows og Macintosh, dermed så kommer det mer an på hvor kreativ og god personen bak tastaturet er, hvilken maskin man bruker har lite å si.

Om man ønsker å bruke programmer som ikke finnes for den plattformen man kjører, så har det garantert blitt laget andre rimelig like programmer i den andre leiren -igjen smak og behag.

Mac har en eneste fordel sånn som jeg ser det og det er at typografien og fargeriktigheten (mest for print) er bedre hos Mac. Men så lenge majoriteten av solgte datamaskiner i verden er PC så har jo ikke dette noen betydning bortsett fra at det er enklere for proffe print-designere å få arbeidet de ser på skjermen til å komme likt ut av printern når det gjelder farger (forskjellen er ikke stor, men merkbar for et trent øye).

Når man snakker om priser så begynner jo forskjellene å jevnes litt ut, men fortsatt så er det jo slik at bruker du like mye penger på en PC som det bruker på en Mac så vil du få igjen mer for pengene på alle områder med en PC. En supernøye og proff designer (spesielt web-designere) vil vel stor sett kryssjekke sine design på begge plattformer uansett hva de selv liker å jobbe på.

Så hva skal man velge? Personlig så valgte jeg PC da jeg kjøpte min første laptop for to år siden og tror nok at jeg velger pc på nytt om Windows 7 svarer til forventningene -gjør den ikke så må jeg tenke meg litt mer om hva jeg vil ha av maskinen min (da tenker jeg på alle områder). Av de designerne jeg kjenner så ligger fordelingen omtrent på 50/50 og av det jeg har lest meg opp på nett og de jeg har snakket med så handler det om hva de selv liker av utseende og interface, og selvsagt hva de bruker maskinene til.

Ble lang dette -jeg er nok blitt litt mer "nerd" enn det jeg noen gang trodde jeg skulle bli. ;)

Endret av Colargol
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

MAC :-) beste som har skjedd meg!

Skrevet
"Mac er kun design" ...kjære deg. Du skjønner; ALT er design. Noe er pent design, mens noe annet er stygt design

Pent og stygt design finnes, men hva med bra og dårlig? Om alt er design bør du ikke vurdere også det tekniske, det som gir liv til maskinen? Hva med utførelse? Det er kanskje likegyldig i en epleverden, men som stolt PC-bruker setter jeg pris på god utførelse, stor valgfrihet og en maskin tilpasset meg.

Gjest epleknollen
Skrevet
I dag er de aller fleste (dvs. iallefall de mest brukte) programmene mulig å få kjøpt for både Windows og Macintosh, dermed så kommer det mer an på hvor kreativ og god personen bak tastaturet er, hvilken maskin man bruker har lite å si.

Dette er selvsagt. Du blir ikke god fotograf av å kjøpe et dyrt kamera...osv. Helt enig.

Valget er ofte smak og behag, slik det er med alt i denne verden. Ingenting er absolutt best, og ingentin er bare no dritt :)

Men, jeg må likevel si dette; at de JEG kjenner og de JEG leser om, som har gått fra Windows til Mac er 99% veldig, VELDIG fornøyde. Hører sjelden det samme fra de som går andre veien.

De som sier "mac er dyrt", "mac er bare jåleri", "mac har ikke de programmer som trengs" osv, osv er stort sett, jeg understreker stort sett, personer som bare har prøvd Mac i begrensede perioder og aldri eid en ny mac selv.

Skrevet
De som sier "mac er dyrt", "mac er bare jåleri", "mac har ikke de programmer som trengs" osv, osv er stort sett, jeg understreker stort sett, personer som bare har prøvd Mac i begrensede perioder og aldri eid en ny mac selv.

Prisforskjellen er ikke stor, de superbillige PC-ene er billige av en grunn. Ser du på tekniske spesifikasjoner har de ofte lite imponerende skjermkort, prosessor, lite ram, osv.

Personer som har prøvd Mac i begrensede perioder er de som ikke var fornøyde. Det er begrenset hvor mye tid folk vil bruke på testing av et produkt de ikke liker. For meg er både Windows og Linux mer intuitivt enn OS X. De som går over til Mac har som oftest bare prøvd Windows, noe som gir de et feilaktig syn på hva PC-en faktisk kan gjøre.

Jeg prøvde Mac (OS X), Windows Vista, XP, 98, Me, 95, DOS, Debian, Ubuntu, Arch Linux, PCLinuxOS, Red Hat, osv. Jeg konkluderte med at Linux-distroene var overlegne til mitt bruk.

Dette har mest med smak og behag, alle alternativer bør testes, om du har lyst å prøve Mac er det helt greit å prøve. Moderne operativsystemer / datamaskiner holder uansett et høyt nivå.

Gjest epleknollen
Skrevet
Jeg prøvde Mac (OS X), Windows Vista, XP, 98, Me, 95, DOS, Debian, Ubuntu, Arch Linux, PCLinuxOS, Red Hat, osv. Jeg konkluderte med at Linux-distroene var overlegne til mitt bruk.

Av ren nyskjerrighet:

Hva er de 5 store fordelene med Linux vs Mac for din del?

Skrevet

Jeg vil si mac! Jeg har nå begge deler, og mac er bare mye enklere når du først kommer inn i det. Mac er det beste!

Skrevet
Av ren nyskjerrighet:

Hva er de 5 store fordelene med Linux vs Mac for din del?

Takk for spørsmålet, dette er noe av det jeg liker med Linux:

1. Utrolig enkelt å skaffe / installere programmer. Dvs. inn i pakkebehandler, hak av ønskede programmer, ferdig. Her har du gratis kontorpakker (bl.a. OpenOffice.org), bildebehandling (bl.a. Gimp), programmer for redigering av lyd (bl.a. Audacity), osv.

2. Valgfriet, operativsystemet er delt opp i mindre applikasjoner etter oppgave slikt at jeg f.eks. kan velge egen filbehandler, vindusbehandler, terminal og lydsystem. Om jeg føler meg spesielt nerdete kan jeg droppe det grafiske brukergrensesnittet og kjøre terminal (ja, har faktisk nettleser, musikkspiller, osv. i terminalen).

3. Oppdateringer av alle installerte pakker (programmer) og selve operativsystemet utføres automatisk av pakkebehandleren, dvs. et konsistent system (ikke som i windows der du får en melding om java, en om IE, osv..). I Linux samles alt på et sted, og oppdateringen kan utføres med et tastetrykk.

4. Menysystemet i gnome er utmerket, her organiseres programmene automatisk i seksjoner slik at bilderedigeringsapplikasjoner ligger under Grafikk, skriveprogrammer i Kontor, osv.

5. Compiz, vindusbehandleren jeg bruker har en endeløs mengde med nyttige funksjoner. Enkelt tastatursnarvei for å sette opp flere vinduer ved siden av hverandre (f.eks. browser på halve skjermen vertikalt, terminal øverst på andre halvdel, og teksteditor nederst), noe jeg bruker så og si hver gang jeg sitter på maskinen. Kan holde inne super-tasten og dra med høyremusetast for å zoome inn på et rektangel (f.eks. en flash film for å få fullscreen selv om nettstedet ikke har tilrettelagt for det). Og mye mer.

Tidligere ville jeg nevnt virituelle skrivebord, men nå har jo det også blitt adoptert av OS X. Nettverksbehandleren er også veldig grei, samme grensesnitt uansett kort, men sånn er det vell også på Mac om jeg husker rett (vet at windows har en drøss med forskjellige nettverksbehandlere for trådløst, alt etter hvem som produserer kortet).

Når vi først er i gang så lurer jeg også på hva du foretrekker med Mac fremfor Linux? Alltid gøy å se saken fra en annen side.

Gjest epleknollen
Skrevet
Når vi først er i gang så lurer jeg også på hva du foretrekker med Mac fremfor Linux? Alltid gøy å se saken fra en annen side.

Ikke lett å svare deg på det du. Har aldri prøvd Linux. Var bare nyskjerrig :-)

Pkt 1) Føler ikke det er vanskelig å skaffe/installere programmer på en Mac heller, men det er så...

Pkt 3) Apple oppgraderinger går jo automatisk. Til andre programmer har jeg et lite program som heter "AppFresh" Funker supert

Linux er sikkert flott det. Har bare aldri blitt noe at jeg har testa.

Er lite datakyndig, og da synes jeg Mac er enkelt, stabilt og raskt sammenliknet med Windows.

Vi har ny PC i hus med Windows7, men det føles som sirup sammenliknet med MacOS

• 2 uker senere...
Skrevet
Ojsann! HER har vi virkelig et menneske som vet å motsi seg selv!

"Mac er 10x dyrere enn Windows" ...eh...dette faller på sin egen urimelighet

"men til redigering er vel mac best"...ok, så Mac ER best altså? Hva slags redigering sa du?

"FÅ deg en PC med bra skjermkort, og jeg tror det blir omtrent det samme"....var ikke Mac best i forrige setning?

"Mac er kun design" ...kjære deg. Du skjønner; ALT er design. Noe er pent design, mens noe annet er stygt design

Kjære deg.

Så det du sier er at Mac IKKE er dyrere enn windows?

Jeg mener at til redigering og den slags er det flere som bruker mac, og det må jo ha en grunn. MEN med et godt skjermkort til på en windows-PC vil det ikke være noe problem å redigere, for det eksiterer mange som redigerer på en windows-PC.

Jeg har aldri sagt Mac er best. Jeg sa Mac muligens er bedre på redigering. En windows-maskin kjører bedre, er kraftigere, man kan bygge så mye man vil på den, billigere deler, billigere generelt, med mer støtte enn på en mac.

Du finner stilrene PC-er også. Design er ikke alt i det hele tatt. Tror verden er snudd litt på hodet for deg.

Jeg ser at du forsvarer Mac uansett hvilke argumenter som går imot, og vrir og vender på enhver setning du klarer.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet

Det kommer nesten på ett ut hva du velger, Mac er gjerne bittelitt dyrere, men siden de har så lav markedsandel er det mindre malware for mac. Overgangen for en "normalbruker" tar ikke lang tid. Hvis du derimot er teknisk utviklingshemmet vil jeg _ikke_ velge mac (vet mange er uenige med meg her) da det generellt er mye vanskeligere å få hjelp.

Forsåvidt, hvis du vurderer iMac 27" bør du kanskje lese dette:

http://www.itavisen.no/832875/ikke-trygt-aa-kjope-imac

Gjest epleknollen
Skrevet
Du finner stilrene PC-er også. Design er ikke alt i det hele tatt. Tror verden er snudd litt på hodet for deg.

He,he...mulig dette er litt for "dypt" for deg, men jeg prøver igjen:

Alt ER design.

Det sa jeg som et svar på at noen sa "Mac er design"...derfor spør jeg: Hva er IKKE design???

Alt ER design. Både god og dårlig design ER design

Forresten...de stilrene PC-ene finnes, men da er de ofte dyrer enn Mac

Gjest epleknollen
Skrevet
Kjære deg.

Så det du sier er at Mac IKKE er dyrere enn windows?

Kjære deg

Evner du å LESE det jeg skriver?

Jeg sier ikke Mac og windows har lik pris. Mac ER dyrere. Kvalitet koster, og det innrømmer jeg.

MEN; Jeg svarer på et inlegg, og sier mac er IKKE 10-ti-ganger så dyrt som PC.

Skjønner du? 10 ganger dyrere er det ikke

Mindre skjeer enn dette har jeg ikke...

Skrevet
Kjære deg

Evner du å LESE det jeg skriver?

Jeg sier ikke Mac og windows har lik pris. Mac ER dyrere. Kvalitet koster, og det innrømmer jeg.

MEN; Jeg svarer på et inlegg, og sier mac er IKKE 10-ti-ganger så dyrt som PC.

Skjønner du? 10 ganger dyrere er det ikke

Mindre skjeer enn dette har jeg ikke...

Neivel. Jeg skrev ti ganger så dyrt for å sette ting på spissen, noe du helt klart ikke har hjernekapasitet til å forstå.

Så du sier kvalitet koster? Jeg sier epleformen på lokket koster.

Er en forskjell på 4gig og 2gig RAM til samme prisen. 4gig er bedre.

Skrevet
He,he...mulig dette er litt for "dypt" for deg, men jeg prøver igjen:

Alt ER design.

Det sa jeg som et svar på at noen sa "Mac er design"...derfor spør jeg: Hva er IKKE design???

Alt ER design. Både god og dårlig design ER design

Forresten...de stilrene PC-ene finnes, men da er de ofte dyrer enn Mac

Du kan jo prøve å ikke skrive som en knøvvel, så forstår man deg kanskje.

ONT: Nei, det er de nødvendigvis ikke.

Gjest Epleknollen
Skrevet
Neivel. Jeg skrev ti ganger så dyrt for å sette ting på spissen, noe du helt klart ikke har hjernekapasitet til å forstå.

Så du sier kvalitet koster? Jeg sier epleformen på lokket koster.

Er en forskjell på 4gig og 2gig RAM til samme prisen. 4gig er bedre.

Ups...nå begynner du VIRKELIG å bli saklig her :-)

1) Kan du ta ETT - bare ett - eksempel på de store prisforskjellene du sikter til?

2) Har du overhode brukt en Mac over lengre tidsperiode, så du faktisk vet litt om det du uttaler deg så sterkt om?

Skrevet
Ups...nå begynner du VIRKELIG å bli saklig her :-)

1) Kan du ta ETT - bare ett - eksempel på de store prisforskjellene du sikter til?

2) Har du overhode brukt en Mac over lengre tidsperiode, så du faktisk vet litt om det du uttaler deg så sterkt om?

Ja, omtrent like saklig som deg.

1) Tok disse to til sammenligning så får du se prisforskjellen selv:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=482505&sku=481075

2) Jeg har prøvd Mac. Jeg ser på det som smak og behag, og jeg holder meg til windows.

Jeg syns windows er lettere og holde på med. Om du ikke syns det, så greit. Men du kan ihvertfall respektere at andre ikke deler dine meninger.

Jeg opplever ofte at det er folk som egentlig ikke har greie på PC'er som driver med Mac. Med Mac blir det mindre rot fordi det er mindre utbredt. Det er mer scam og virus til windows, ikke fordi windows er dårligere, men fordi det er laget mest drit for å ødelegge en windows-maskin. Dette er jo selvfølgelig positivt for Mac.

Det har seg også sånn at man skal knøvle det bra til for å få virus på en windows-PC også. (Trykke på linker som popper opp, laste ned dårlige torrenter osv.) Men det har egentlig ikke noe med diskusjonen å gjøre.

Jeg liker windows, du liker mac. du har sikkert gode grunner for det og, ikke vet jeg. Men å sitere alle som sier at windows er best, og henge dem ut, det er rett og slett barnslig av deg. :)

Skrevet
1) Tok disse to til sammenligning så får du se prisforskjellen selv:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=482505&sku=481075

En appelsin koster ikke det samme som en blyantspisser, og de har omtrent like mye felles som maskinene du sammenligner. HPen tømmer batteriet på et blunk, til tross for en mye latere prosessor. I tillegg er den tyngre, har markert større volum og mangler bluetooth. Det ene er en ekte bærbar, det andre er en stasjonær lekemaskin som er enkel å flytte på.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle forsvare en Apple, men denne sammenligningen blir bare for dum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...