Gå til innhold

mac eller pc.....

Anbefalte innlegg

Gjest eplepære
Skrevet

Hjelp! Må ha ny pc og snuser litt på macbook. Erfaringer? Hvordan er overgangen fra pc til mac?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hjelp! Må ha ny pc og snuser litt på macbook. Erfaringer? Hvordan er overgangen fra pc til mac?

Overgangen er ikke så vanskelig. Det ser litt annerledes ut, største forskjellen er at du "mangler" c-disken. Programvaren er litt annerledes og du må prøve og feile litt for å finne en msn klient som passer for deg (hvis det er et poeng for deg da).

Men med litt prøving og feiling klarer du det i løpet av noen kvelder. Altså, det viktigste skjønner du jo med en gang, mens andre ting kan ta litt mer tid. Det jeg slet mest med var faktisk å laste ned programmer og få dem på "riktig" plass :fnise: .

Personlig trives jeg vel så bra med mac som med windows, men er på ingen måte fanatiker. Det er rett og slett en smaksak. Det jeg liker best er at mac starter mye kjappere enn en windowsbasert maskin, selv om nye Windows 7 muligens er kjappere enn min gamle XP og Vista.

Skrevet

Jeg også foretrekker Mac uten å være noen fanatiker. Jeg har brukt Mac i seks år snart, men har en stasjonær pc jeg bruker sånn en sjelden gang. Jeg hadde aldri i verden kjøpt "Windows-laptop", min erfaring er at de er mye dårligere enn Mac. Skulle jeg hatt ny stasjonær hadde jeg nok vurdert PC.

Skrevet
Det jeg liker best er at mac starter mye kjappere enn en windowsbasert maskin, selv om nye Windows 7 muligens er kjappere enn min gamle XP og Vista.

XP er raskere enn både Vista og 7.

Skrevet
XP er raskere enn både Vista og 7.

OK. :)

(Har nemlig ikke prøvd Windows 7 og bare så vidt prøvd Vista. Har bare hørt at Windows 7 skal være ganske kjapp.)

Skrevet (endret)
OK. :)

(Har nemlig ikke prøvd Windows 7 og bare så vidt prøvd Vista. Har bare hørt at Windows 7 skal være ganske kjapp.)

7 er raskere enn Vista, men det tyngre grensesnittet på både VIsta og 7 er med på å ødelegge lastetiden når du starter PCen. Siden XP ikke er så veldig voldsom grafisk laster den raskere enn begge de nyere operativsystemene :)

Det er mye annet som spiller inn også, men det er en kort forklaring.

Endret av Max Magnus
Gjest Epleknollen
Skrevet

Rett verktøy til jobben er viktig. Til billed- og videoredigering er MacBookPro er en super maskin.

Sørg for minst 4gig ram

Koster muligens noen få kroner mer enn en pc med samme spec, men det er den verd - mener JEG

Skrevet

Enig. Overgangen fra PC til Mac er ikke spesielt vanskelig. Det verste er å lære seg til at ting er veldig enkelt. Bare det å installere et program er mye enklere på en Mac enn på en PC, det er bare å dra over i programmappen i 98% av tilfellene.

Om du har mulighet så ville jeg tatt meg en tur på en butikk som selger Mac, gjerne et Eplehus da de har litt mer kunnskap om det de selger. Det er bare å klikke litt rundt og se om det kan være aktuelt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg foretrekker PC, den følger standarder og flere firma utvikler den (dvs. mer konkurranse fører til bedre og billigere maskinvare). Mac brukere har ofte begynt med en billig PC og gått over til en dyr Mac, da sier det seg selv at de får et bedre produkt. Sammenligner du en PC OG Mac til samme pris er PC-en vanligvis raskere og brukbar, men ikke like "moteriktig".

Mac fungerer fint til det meste, spesielt for grafisk design og slikt. Et annet alternativ er PC med Linux som enkelt kan konfigureres til få lignende brukergrensesnitt som en Mac.

Satt på spissen:

Mac = mote, markedsføring og feminint design

PC = funksjonalitet.

Ta en kikk på dell.no før du avskriver PC, de har en del fine kvalitetsmaskiner (dell studio xps f.eks).

Skrevet
Jeg foretrekker PC, den følger standarder og flere firma utvikler den (dvs. mer konkurranse fører til bedre og billigere maskinvare). Mac brukere har ofte begynt med en billig PC og gått over til en dyr Mac, da sier det seg selv at de får et bedre produkt. Sammenligner du en PC OG Mac til samme pris er PC-en vanligvis raskere og brukbar, men ikke like "moteriktig".

Mac fungerer fint til det meste, spesielt for grafisk design og slikt. Et annet alternativ er PC med Linux som enkelt kan konfigureres til få lignende brukergrensesnitt som en Mac.

Satt på spissen:

Mac = mote, markedsføring og feminint design

PC = funksjonalitet.

Ta en kikk på dell.no før du avskriver PC, de har en del fine kvalitetsmaskiner (dell studio xps f.eks).

Til trådstarter: slike innlegg som det over her må du se bort fra hvis du ønsker seriøs hjelp.

Du skal drive med foto/videoredigering og da bruker de aller fleste Mac. Det har nok en årsak.

Rett verktøy til rett arbeid er viktig.

Du kjøper ikke en Ferrari hvis du skal starte flyttebyrå, ei heller en lastebil hvis du skal kjøre rally :-)

Lykke til med valget ditt.

Skrevet
Til trådstarter: slike innlegg som det over her må du se bort fra hvis du ønsker seriøs hjelp.

Du skal drive med foto/videoredigering og da bruker de aller fleste Mac. Det har nok en årsak.

Du kjøper ikke en Ferrari hvis du skal starte flyttebyrå, ei heller en lastebil hvis du skal kjøre rally :-)

Dette var da veldig abstrakt og lite informativt. Windows har et utmerket program som heter "Widows Movie Maker" for videoredigering. Til bilderedigering kan du kjøre Adobe Photoshop, også Paint fungerer bra til enkel redigering og det medfølger Windows. Foto og videoredigering gjøres ofte på både Mac og PC.

Synes også det er betenkelig at trådstarter skal "se bort fra" innlegg? Ja det var mitt innlegg, og hvis du sjekker opp informasjonen finner du at det er noe der. Det er satt på spissen, synspunkter fra begge sider er alltid bra.

Synes det er viktig å få med at det er vanskelig å få tak i tilbehør til Apple-produkter som ikke er Apple-produsert. Dette er vanligvis overpriset (f.eks. de tidlige iPodene hadde opptaksfunksjonalitet som var låst, den kunne åpnes ved å kjøpe mikrofon til ~500 kr. En annen mulighet var å laste ned en ulovlig "hack" som aktiverte dette med en hvilken som helst mikrofon).

Sjekk begge sider før du tar en avgjørelse, og ikke vurder billig PC mot dyr Mac, du får det du betaler for.

Gjest Epleknollen
Skrevet
Synes det er viktig å få med at det er vanskelig å få tak i tilbehør til Apple-produkter som ikke er Apple-produsert.

Hva er dette for tøys? Lever du i 1980???

Vi snakker her om en PC...eller Mac om du vil.

Den trenger ikke dyrt spesialutstyr. Alle eksterne "dingser" går like bra (fortoapparat, minnepenner, videokamera, eksterne harddisker, skjermer osv, osv), om ikke bedre, til en Mac som til en PC

Gjest Epleknollen
Skrevet
Sjekk begge sider før du tar en avgjørelse, og ikke vurder billig PC mot dyr Mac, du får det du betaler for.

Enig!

Ikke vurder billig pc mot dyr mac. Det blir FOR utrettferdig mot PC-en

Vurder er dyr pc mot en dyr Mac, og opplev at du får omtrent like mye "datakraft" for pengene - men på macen får du OSX. Et virusfritt, raskt operativsystem som er superenkelt å bruke. I tilegg er Macen en maskin som er solid bygd - ikke oser plastikk - og faktisk SER bra ut....

Lykke til.

Og du; du vi neppe møte en som har gått fra pc til Mac og som angrer. Omvendt derimot...

Gjest Techsas
Skrevet

Et like virusfritt operativsystem får du ved å legge inn Linux på en PC.

Mange av MAC-produktene er sikkert bra, men det som fordyrer er at det er spesiell hardware som man må kjøpe av en leverandør. I motsetning til alt du kan kjøpe til pc - samme type utstyr som leveres av forskjellige leverandører.

Gjest negasjon
Skrevet

Jeg foretrekker mac.

Enig!

Ikke vurder billig pc mot dyr mac. Det blir FOR utrettferdig mot PC-en

Vurder er dyr pc mot en dyr Mac, og opplev at du får omtrent like mye "datakraft" for pengene - men på macen får du OSX. Et virusfritt, raskt operativsystem som er superenkelt å bruke. I tilegg er Macen en maskin som er solid bygd - ikke oser plastikk - og faktisk SER bra ut....

Lykke til.

Og du; du vi neppe møte en som har gått fra pc til Mac og som angrer. Omvendt derimot...

Jeg har gått alle veier, men mac er det jeg alltid har hatt hjemme.

Skrevet
Hva er dette for tøys? Lever du i 1980???

Vi snakker her om en PC...eller Mac om du vil.

Den trenger ikke dyrt spesialutstyr. Alle eksterne "dingser" går like bra (fortoapparat, minnepenner, videokamera, eksterne harddisker, skjermer osv, osv), om ikke bedre, til en Mac som til en PC

Med tilbehør mente jeg enkle oppgraderinger til selve maskinen (skifte ram-brikker f.eks. er nesten plug- and play på bærbare PC-er nå til dags, greit å ha muligheten). Er enig i at det meste av vanlig eksternt tilbehør fungerer også på Mac, men at det fungerer bedre er nok ren ønsketenking (det var en søt måte å skjule et ubegrunnet argument).

Gjest epleknollen
Skrevet
Med tilbehør mente jeg enkle oppgraderinger til selve maskinen (skifte ram-brikker f.eks. er nesten plug- and play på bærbare PC-er nå til dags, greit å ha muligheten).

He,he...å installere ram, harddisk osv kan vel neppe gjøres enklere enn på en bærbar Mac - for ikke å snakke om MacPro. Skulle man ønske det kan ekstra ram installeres på en Mac UTEN å skru den av (for ordens skyld; Apple anbefaler å slå av maskinen). Den krever imidlertid omstart for å oppdage den nye ram-en...

Ram, harddisk osv er samme på mac i dag, som på pc

Skrevet

Mac er 10x dyrere enn Windows, mindre støtte, design som går over funksjonalitet, men til redigering er vel Mac best. Selvom man får akurat samme programmene til windows. Få deg en PC med bra skjermkort, og jeg tror det blir omtrent det samme. I tillegg til at du får mer for pengene med windows. Mac er kun design.

Jeg anbefaler deg å tenke RAM og prosessor først OG skjermkort siden du skal redigere?

Gjest epleknollen
Skrevet
Mac er 10x dyrere enn Windows, mindre støtte, design som går over funksjonalitet, men til redigering er vel Mac best. Selvom man får akurat samme programmene til windows. Få deg en PC med bra skjermkort, og jeg tror det blir omtrent det samme. I tillegg til at du får mer for pengene med windows. Mac er kun design.

Jeg anbefaler deg å tenke RAM og prosessor først OG skjermkort siden du skal redigere?

Ojsann! HER har vi virkelig et menneske som vet å motsi seg selv!

"Mac er 10x dyrere enn Windows" ...eh...dette faller på sin egen urimelighet

"men til redigering er vel mac best"...ok, så Mac ER best altså? Hva slags redigering sa du?

"FÅ deg en PC med bra skjermkort, og jeg tror det blir omtrent det samme"....var ikke Mac best i forrige setning?

"Mac er kun design" ...kjære deg. Du skjønner; ALT er design. Noe er pent design, mens noe annet er stygt design

Skrevet
He,he...å installere ram, harddisk osv kan vel neppe gjøres enklere enn på en bærbar Mac - for ikke å snakke om MacPro. Skulle man ønske det kan ekstra ram installeres på en Mac UTEN å skru den av (for ordens skyld; Apple anbefaler å slå av maskinen). Den krever imidlertid omstart for å oppdage den nye ram-en...

Ram, harddisk osv er samme på mac i dag, som på pc

Dette visste jeg ikke, godt å høre, da er det ennå litt håp for Apple.

"Many Mac models have a reputation for being very picky about the quality of RAM they will work with." - http://guides.macrumors.com/Buying_RAM

Ennå litt igjen før de er på nivå med ekte PC-er når det gjelder rimelige utvidelser og valgfrihet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...