Lalle Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Håper dette er riktig sted og ta dette opp. Samboer har ei datter på 21 år. Hun elsker å vaske og syns det er kjedelig å være hjemme å ikke ha noe å gjøre. Hun er nå hjemme på juleferie. Så hun har spurt om hun kan få gjøre noe i dag. Så bra! Sa hun kunne vaske kjøkkengulvet, for det trengtes, og det ville hun. Nå har hun sett en film, går rundt med et pledd rundt seg, vi har nettopp spist middag, nå skal hun ut til ei venninne. Dette er ikke først gang, orker ikke tigge om hjelp når hun har sagt ja. Dette skjer hver gang, hun sier at hun skal hjelpe til, hver gang skal hun ut, hun bare må det og det. Standar svaret hennes er: at det glemte jeg............... Eller: jeg skal bare.............. Også er det glemt Regner henne som LAT
Lalle Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #2 Skrevet 21. desember 2009 Hva hadde dere sagt eller gjort?
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Hvorfor minner du henne ikke bare på det da? Jeg hadde spurt sånn tilforlatelig "har du glemt gulvet?" Eller så hadde jeg sagt "jeg tok kjøkkengulvet selv siden du glemte det..". Men sant å si, så tror jeg du kommer bedre ut av det om du setter deg ned og snakker skikkelig med henne.
Gjest Iah Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Hvor lenge er hun hjemme på ferie? Moren min mente at jeg skulle være med å vaske ned huset til jul, dagen jeg kom hjem. Ikke aktuelt for meg å vaske ned et hus jeg har vært i to-tre ganger det siste året. Jeg har vasket ned min egen bolig.
Lalle Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2009 Jeg spurte henne om hjelp før hun kom hjem, og hun sa ja. Jeg forlanger ikke mye og jeg forlanger ikke hjelp hver dag. Jeg er ikke hysterisk og må ha det skinnende rent før jul. Jeg spurte samboer om han kunne gå en tur med vofsen så fikk jeg vaska kjøkkengulvet, da sto hun her og var opptatt presanger og at hun skulle til venninna si. Nå er gulvet vaska. De er vel noen bortskjemte krek, som vi begge har gjort bortskjemt. Men, blir bare så lei meg når jeg spør om hjelp, og hun sier ja, men bare drar ut......siden og etterpå...........NEI...... Og blir veldig lei meg, når hun spør om å få hjelpe og hun ikke vil likevel, hun sier bestandig at hun har glemt det,,,,eller skal bare.
Gjest Illiya Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Jeg tror jeg ville tatt en prat med henne når hun kom hjem. Sagt at det er fint at hun vil hjelpe til, men at hun heller kan la være å tilby det, når hun likevel ikke gjør det. Fordi det skaper forventninger hos deg, og det fører til at du likevel må gjøre det, men mye senere enn om du hadde gjort det selv. Si også at hvis hun ikke hjelper til, så kan hun heller ikke forvente at dere/du stiller opp når hun trenger praktisk hjelp. Og at om det hadde vært omvendt, at du hadde sagt du skulle hjelpe henne med noe, evt hente henne et sted, og likevel ikke gjorde det, så ville hun nok selv blitt skuffet.
Tallika Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Stakkars lille fe! Det er ikke hennes skyld det er skittent hos deg???
Gjest Illiya Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Stakkars lille fe! Det er ikke hennes skyld det er skittent hos deg??? Hun er vel kanskje med på å skitne til hun også når hun er hjemme, tror du ikke det? Og burde man ikke gjøre det man tilbyr seg å gjøre?
Gjest Eurodice Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 Stakkars lille fe! Det er ikke hennes skyld det er skittent hos deg??? Stakkars? Dette er en voksen jente på 21 år! Du får lese nøyere. Hun har selv tilbudt seg og har spurt om noe å gjøre, og når hun får konkrete oppgaver, gjør hun det ikke. Da er det det ene og det andre, skal bare ... osv.
Gjest Kraken Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Jaja, du får slutte å spørre da, så slipper du å bli skuffa. Eller være bånn ærlig neste gang hun spør om det er noe hun kan gjøre: "ja, men du gjør jo ingenting alikevel." Å tasse rundt og være sur, og henge henne ut på KG hjelper ikke deg og det gjør i alle fall ikke gulvene dine renere.
Lalle Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. desember 2009 Jaja, du får slutte å spørre da, så slipper du å bli skuffa. Eller være bånn ærlig neste gang hun spør om det er noe hun kan gjøre: "ja, men du gjør jo ingenting alikevel." Å tasse rundt og være sur, og henge henne ut på KG hjelper ikke deg og det gjør i alle fall ikke gulvene dine renere. Jeg er nok ikke sur og jeg henger henne ikke ut Men, jeg venta vel ikke annet svar fra deg
Lalle Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2009 Stakkars lille fe! Det er ikke hennes skyld det er skittent hos deg??? Må jo bare le når man får slike svar Men forstår at det er mange småbarn her inne.
Gjest voksen Skrevet 22. desember 2009 #13 Skrevet 22. desember 2009 Jeg hadde absolutt ikke gått og ventet på at hun skulle gjøre noe hun hadde sagt. Hadde minnet henne på det ja. Hvis hun gikk ut så hadde jeg sagt at da venter gulvet på henne når hun kommer hjem eller i morgen FØR LUNSJ! Jeg har en sønn på 20 som også liker å snike seg litt unna men det varer ikke lenge her i huset. Har man sagt noe så har man det. Hadde hun ikke spurt og tilbydt seg (for det gjorde hun faktisk) så skulle jeg spurt om hun kunne være så snill å hjelpe meg litt. Ikke minst bare fordi man hjelper faktisk hverandre i julestria...sitter bare ikke hele dagen og sløver. Jaja noenganger er det helt greit, men ikke i dagesvis! Alle skal kose seg i jula, selv mor! Råd sånn på tampen...planlegg litt og snakk med ungdommen. Hvis de får et ord med i planlegginen så både lærer de seg litt og tar lettere ansvar.
Anglofil Skrevet 22. desember 2009 #14 Skrevet 22. desember 2009 (endret) Stakkars? Dette er en voksen jente på 21 år! Du får lese nøyere. Hun har selv tilbudt seg og har spurt om noe å gjøre, og når hun får konkrete oppgaver, gjør hun det ikke. Da er det det ene og det andre, skal bare ... osv. Stakkars var vel mer myntet på ts tror jeg. TS: du får minne henne om det, ellers får du gjøre det selv, enkelt og greit. Ingenting å bli skuffa over slik jeg ser det, om hun ikke bor hjemme hos deg til vanlig og bare er hos deg for noen dager nå som det er jul synes jeg faktisk det er litt spesielt at hun skal vaske din møkk, men det er nå meg. Hun har tilbudt seg kanskje bare for å være snill. Uansett, litt spesielt å kalle henne lat for at hun antagelig nyter en etterlengtet ferie og har glemt at hun skal hjelpe deg. Sånn kan skje og da får du heller bare ta det opp med henne. Mvh Yvonne Endret 22. desember 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #15 Skrevet 22. desember 2009 Jeg er 22, og nettopp kommet hjem til foreldrene mine på ferie. Ærlig talt, for meg er det en ELVFØLGE at jeg skal være med å ordne det fint til jul her hjemme. Selv om jeg ikke bor her lengre nå, er det på en måte mitt hjem også. Og i hvor mange år har ikke foreldrene mine vasket opp min møkk og skit? Kommer jo an på hvor stort huset er, men her tar det en halvtimes tid å støvsuge over og vaske gulvet, ingen som dør av å hjelpe til litt.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #16 Skrevet 22. desember 2009 Når mine barn har skolefri og kommer hjem for å holde ferie er det ikke så ofte at vi herhjemme også kan ta ferie. Jeg jobber MYE frem til jul, og jeg tar det som en selvfølge at jeg ikke skal komme hjem til bombet hus fordi de har ferie, er våkne/ute hele natten/har venner på besøk og sover halve dagen for så å rigge seg til i sofaen resten av dagen. Jeg har noen oppgaver til dem hver dag så vi alle kan feire jul uten stress og jag. Det er ikke noen rundvask altså - den tar vi i januar, men vanlig rydding og vask og pynting til jul.
Anglofil Skrevet 22. desember 2009 #17 Skrevet 22. desember 2009 Jeg er 22, og nettopp kommet hjem til foreldrene mine på ferie. Ærlig talt, for meg er det en ELVFØLGE at jeg skal være med å ordne det fint til jul her hjemme. Selv om jeg ikke bor her lengre nå, er det på en måte mitt hjem også. Og i hvor mange år har ikke foreldrene mine vasket opp min møkk og skit? Kommer jo an på hvor stort huset er, men her tar det en halvtimes tid å støvsuge over og vaske gulvet, ingen som dør av å hjelpe til litt. Neida, man dør ikke av det, men synes heller ikke at man skal forvente at man vasker ned foreldrenes hus når man selv ikke bor hjemme lenger og bare er hjemme for noen dager. Selvsagt hjelper f.eks jeg til der det trenges, men selv har jeg egen leilighet som jeg har vasket ned, og i motsetning til mine foreldre, så jobber jeg faktisk fulltid i jula (med unntak av julaften og et par to-tre dager), jeg er faktisk sliten. Det er akkurat som om jeg skulle ha forventet at mine foreldre skulle ha hjulpet meg med å vaske ned min leilighet når de kommer på besøk. Skulle tatt seg ut. Mvh Yvonne
Gjest samme gjest Skrevet 22. desember 2009 #18 Skrevet 22. desember 2009 Neida, man dør ikke av det, men synes heller ikke at man skal forvente at man vasker ned foreldrenes hus når man selv ikke bor hjemme lenger og bare er hjemme for noen dager. Selvsagt hjelper f.eks jeg til der det trenges, men selv har jeg egen leilighet som jeg har vasket ned, og i motsetning til mine foreldre, så jobber jeg faktisk fulltid i jula (med unntak av julaften og et par to-tre dager), jeg er faktisk sliten. Det er akkurat som om jeg skulle ha forventet at mine foreldre skulle ha hjulpet meg med å vaske ned min leilighet når de kommer på besøk. Skulle tatt seg ut. Mvh Yvonne Det har jo ikke akkurat vært snakk om at datteren skal vaske ned huset, men at hun har tilbydd seg å hjelpe, og så gidder hun plutselig ikke allikevel. De fleste som reiser hjem til foreldrene i jula reiser jo vekk fra der de bor, og har dermed ikke jobb de dagene de er der. De aller fleste vasker litt ekstra til jul, er jo ikke det samme npr man kommer på besøk hver gang iløpet av året, selv om jeg ikke har noe imot å hjelpe til litt da heller. Har du tenkt over hvor mange år foreldrene dine har vasket opp etter deg? Synes du høres litt bortskjemt ut jeg...
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #19 Skrevet 22. desember 2009 Jeg kan ikke huske at jeg har vært gjest hos foreldre, svigerforeldre søsken, besteforeldre, annen familie eller venner uten at jeg har hjulpet til med det som trengs. Å vaske kjøkkengulvet eller ta en støvsuging er ikke noe som på noen måte kan ødelegge juleferingen min. Den dagen barna mine begynner å oppføre seg som gjester og ikke en del av husstanden får de vente med å komme til de blir invitert. De fleste ungdommer regner jo med at de alltid er velkomne hjemme, men tenker de egentlig over at det ikke bestandig passer for foreldrene å få gjester (gjester = sitter på ræva og forventer oppvartning).
Anglofil Skrevet 22. desember 2009 #20 Skrevet 22. desember 2009 Det har jo ikke akkurat vært snakk om at datteren skal vaske ned huset, men at hun har tilbydd seg å hjelpe, og så gidder hun plutselig ikke allikevel. De fleste som reiser hjem til foreldrene i jula reiser jo vekk fra der de bor, og har dermed ikke jobb de dagene de er der. De aller fleste vasker litt ekstra til jul, er jo ikke det samme npr man kommer på besøk hver gang iløpet av året, selv om jeg ikke har noe imot å hjelpe til litt da heller. Har du tenkt over hvor mange år foreldrene dine har vasket opp etter deg? Synes du høres litt bortskjemt ut jeg... Og hvis du leser mitt innlegg: det er ikke verre enn å faktisk spørre og si i fra. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Du mener jeg er bortskjemt? På hvilket grunnlag kan du si det? Min mor har fri hele jula, mens jeg som faktisk jobber nesten hele jula - og det gjør meg bortskjemt at jeg ikke orker å vaske ned mine foreldres hus? Jada. Og bare for å ha sagt det: jeg har alltid ryddet og hjulpet til der det trengs. Så bortskjemt skal jeg aldeles ikke ha på meg. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå