Gjest Elfrida Skrevet 22. desember 2009 #41 Skrevet 22. desember 2009 Hva er galt med å ha forventniger i forhold til omsorg og omtanke fra barna våre? På samme måte som vi gir det til dem.Jeg tror forventninger noe av det beste man kan gi barna sine, hvis det følger med masse omsorg og omtanke. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #42 Skrevet 22. desember 2009 Hva er galt med å ha forventniger i forhold til omsorg og omtanke fra barna våre? På samme måte som vi gir det til dem. Det er faktisk et økende problem at unge voksne er så vant med å få alt oppi hendene uten å prestere noe at jeg vet at enkelte firma har reagert på dette når de skal ansette nye medarbeidere. Disse unge medarbeiderene har lange krav til sin arbeidsplass uten å skjønne at de faktisk må kunne prestere for å få oppfylt sine krav. Dette tror jeg stammer fra overivrige foreldre som så gjerne vil at barna deres skal ha det så bra at de glemmer å stille krav til dem. Og der gjorde du ikke akkurat saken noe bedre for deg selv i mine øyne... 2
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #43 Skrevet 22. desember 2009 Ja for ei jente på 14 og en kvinne på f.eks. 35 kan man selvfølgelig sidestille med tanke på modenhet, refleksjonsevne og konsekvenstenkning... Når og hvordan skal 14 åringen få utviklet disse ferdighetene hvis ingen forteller henne det, og snakker med henne ...........?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #44 Skrevet 22. desember 2009 Man kan gjerne stille krav til sine barn, men krav i forhold til en julegave? Ja, det var impulsivt og lite gjennomtenkt av din datter å bare komme løpende med gaven. Men hvordan er den gjennomsnittlige "fjortis"? Jo da, lite flink til å tenke konsekvenser, impulsiv, opptatt av venner/venninner med hodet litt "i lufta" når det gjelder andre ting - litt "liten" og litt "stor" på en gang som man sier. Jeg vet ikke hvorfor hun ga deg gaven med en gang. Ja, det er lov å bli bittelitt skuffa, men det svelger man umiddelbart og går videre. Jeg er dessverre enig med dem som sier du viser mangel på modenhet.
donna julianna Skrevet 22. desember 2009 #45 Skrevet 22. desember 2009 Jeg er mamma til ei flott jente på 14 1/2 år. Vi har et nært forhold og kan prate om det meste. I morges kom hun opp til meg med en fin "statue" som hun hadde laget til meg i kunst og håndverkstimene på skolen. Det er julegaven din sa hun. Da begynte jeg å reflektere rundt det å gi julegaver. Foran meg på stuegulvet ligger det 9 gaver som hun har kjøpt for egne penger til venninnene sine. De koster fra 100 til 150 kr pr. stk og hun får tilsvarende tilbake. Hun har fått penger av meg til å kjøpe til besteforeldre og tanter. Hun jobber 1 dag i uka og tjener ca. 800 kr i mnd på dette, pluss litt ekstra når hun kan... Poenget med dette emne, er at jeg kjenner jeg ble så skuffa. Her har hun handlet og pakket, klippet og limt,laget julekort til alle vennenne sine i dagevis. Men til mor kunne hun ikke engang pakke inn figuren hun hadde laget. Figuren var som sagt fin og jeg hadde nok blitt veldig glad dersom den lå fint innpakket under treet på julaften, men ikke sånn som dette ble gjort, tatt i betraktning alt arbeidet hun har lagt ned i andre sine gaver. Jeg syns egenlig hun er både egoistisk og bortskjemt og kjenner jeg er sint og sur, og har lyst å ta opp med henne at foreldre også har følelser. Har dere noen tanker eller innspill å komme med? Da jeg selv var på den alderen la jeg nok ikke så mye omtanke i gavene til mine foreldre, jeg syns vel egentlig rett og slett at de var en stor plage i tilværelsen. Slik må man nok bare akseptere om man velger å få barn Men når det er sagt, så syns jeg det ikke skader å ta en prat med henne om presentasjonen av julegaven hvor sier at du blir skuffet av hun ikke tok seg bryet med å pakke inn gaven på lik linje som hun har gjort til de andre som skal få gaver denne julen. Mødre jo har jo følelser de også, på lik linje med barna sine, det er bare det at man glemmer dette i den andre enden
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #46 Skrevet 22. desember 2009 Da jeg selv var på den alderen la jeg nok ikke så mye omtanke i gavene til mine foreldre, jeg syns vel egentlig rett og slett at de var en stor plage i tilværelsen. Slik må man nok bare akseptere om man velger å få barn Men når det er sagt, så syns jeg det ikke skader å ta en prat med henne om presentasjonen av julegaven hvor sier at du blir skuffet av hun ikke tok seg bryet med å pakke inn gaven på lik linje som hun har gjort til de andre som skal få gaver denne julen. Mødre jo har jo følelser de også, på lik linje med barna sine, det er bare det at man glemmer dette i den andre enden Igjen.... hvorfor skal man akseptere å bli behandlet dårligere av barnet fordi man er foreldre? Litt kan selfølgelig tilskrives pubertet og opprør, men jeg heller mot en gjensidig respekt mellom barn og foreldre.
lykkelig84 Skrevet 22. desember 2009 #47 Skrevet 22. desember 2009 Jeg er mamma til ei flott jente på 14 1/2 år. Vi har et nært forhold og kan prate om det meste. I morges kom hun opp til meg med en fin "statue" som hun hadde laget til meg i kunst og håndverkstimene på skolen. Det er julegaven din sa hun. Da begynte jeg å reflektere rundt det å gi julegaver. Foran meg på stuegulvet ligger det 9 gaver som hun har kjøpt for egne penger til venninnene sine. De koster fra 100 til 150 kr pr. stk og hun får tilsvarende tilbake. Hun har fått penger av meg til å kjøpe til besteforeldre og tanter. Hun jobber 1 dag i uka og tjener ca. 800 kr i mnd på dette, pluss litt ekstra når hun kan... Poenget med dette emne, er at jeg kjenner jeg ble så skuffa. Her har hun handlet og pakket, klippet og limt,laget julekort til alle vennenne sine i dagevis. Men til mor kunne hun ikke engang pakke inn figuren hun hadde laget. Figuren var som sagt fin og jeg hadde nok blitt veldig glad dersom den lå fint innpakket under treet på julaften, men ikke sånn som dette ble gjort, tatt i betraktning alt arbeidet hun har lagt ned i andre sine gaver. Jeg syns egenlig hun er både egoistisk og bortskjemt og kjenner jeg er sint og sur, og har lyst å ta opp med henne at foreldre også har følelser. Har dere noen tanker eller innspill å komme med? Det eneste jeg har å komme med er at du høres ut som en bortskjemt liten drittunge!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #48 Skrevet 22. desember 2009 Igjen.... hvorfor skal man akseptere å bli behandlet dårligere av barnet fordi man er foreldre? Fordi det er en vesentlig forskjell på å være voksen og å være barn!! (Om du ikke ser det, nytter det nok lite for meg å forklare deg det - selv i detalj). Man skal lære sine barn empati, omtanke og respekt, men som foreldre skal det, og bør det, alltid - alltid - være slik at barna mottar mye mer omsorg og omtanke enn det vi som foreldre gjør. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #49 Skrevet 22. desember 2009 Jeg syns egenlig hun er både egoistisk og bortskjemt og kjenner jeg er sint og sur, og har lyst å ta opp med henne at foreldre også har følelser. Har dere noen tanker eller innspill å komme med? Datteren din var kansje tankeløs, men egoistisk og bortskjemt? Egoistisk for å ha brukt x antal timer med hendene på en gave til deg? Bortskjemt for å ville gi deg den mest spesielle gaven av alle? Jeg tror jeg vil karakteriserer datteren din som tankeløs - og deg som egoistisk og bortskjemt...
Chiyo Skrevet 24. desember 2009 #50 Skrevet 24. desember 2009 (endret) Jeg er mamma til ei flott jente på 14 1/2 år. Vi har et nært forhold og kan prate om det meste. I morges kom hun opp til meg med en fin "statue" som hun hadde laget til meg i kunst og håndverkstimene på skolen. Det er julegaven din sa hun. Da begynte jeg å reflektere rundt det å gi julegaver. Foran meg på stuegulvet ligger det 9 gaver som hun har kjøpt for egne penger til venninnene sine. De koster fra 100 til 150 kr pr. stk og hun får tilsvarende tilbake. Hun har fått penger av meg til å kjøpe til besteforeldre og tanter. Hun jobber 1 dag i uka og tjener ca. 800 kr i mnd på dette, pluss litt ekstra når hun kan... Poenget med dette emne, er at jeg kjenner jeg ble så skuffa. Her har hun handlet og pakket, klippet og limt,laget julekort til alle vennenne sine i dagevis. Men til mor kunne hun ikke engang pakke inn figuren hun hadde laget. Figuren var som sagt fin og jeg hadde nok blitt veldig glad dersom den lå fint innpakket under treet på julaften, men ikke sånn som dette ble gjort, tatt i betraktning alt arbeidet hun har lagt ned i andre sine gaver. Jeg syns egenlig hun er både egoistisk og bortskjemt og kjenner jeg er sint og sur, og har lyst å ta opp med henne at foreldre også har følelser. Har dere noen tanker eller innspill å komme med? Hør nå her. Datteren din er 14 år. Du kan da virkelig ikke forvente at hun skal tenke slik som du gjør. Hun tenker at du er mamman hennes og at du blir glad for alt du får. Det er slik det skal være. Hun er fremdeles et barn og du kan ikke forvente at hun skal prioritere deg over vennenne. På den alderen er det veldig kjøpe press når det kommer til venner. Familie blir alltid glad Ta det med ro, hun vokser seg ut av det. Du kan jo spørre om hun kan pakke den inn for deg så dere kan ligge den under juletreet. Det ikke noe gale med det. Men spørr fint! Endret 24. desember 2009 av Chiyo 1
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #51 Skrevet 25. desember 2009 Jeg skjønner at jeg ikke har vært en typisk 14-åring... Min familie var alltid de som fikk de fineste gavene. Vennene mine, veldig mange av dem, fikk en liten symbolsk gave, men mamma, pappa og søsteren min skulle så absolutt få de fineste. Det var dessuten kjempeviktig å se gleden i ansiktet deres når de åpnet gaven, som alltid var innpakket, på julaften. Som 14-åring forstår man godt at man ikke bare gir en gave på forhånd, uinnpakket, samme hvor stolt man er! TS: værsåsnill, ta en prat med dattera di. Si at gaven var kjempefin, men at du hadde satt pris på om den var pakket inn så du kunne åpne den på julaften. Hun er gammel nok til å klare å sette seg inn i din situasjon. Det er godt mulig hun bare ikke har tenkt noe over det, men desto viktigere er det at hun blir oppmerksom på det.
MarianneE Skrevet 26. desember 2009 #52 Skrevet 26. desember 2009 La oss si at hun har brukt kanskje 10 timer, kanskje mer på å lage figuren? Så klart i skoletiden, men man kan da vise omtanke selv da. Du ville syntes det var bedre at hun gikk en tur bort på senteret, kjøpte noe dill, brukte en halvtime på å pakke gaven inn, til sammen kanskje to timer, og det ville vært mye bedre? Jeg vil påstå at hun har brukt en del mer tid og omtanke på gaven du fikk. Klart du ikke ser det slik så lenge du ikke klarer se forbi din egen nese, men det synes jeg ikke du skal klandre datteren din for.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 26. desember 2009 #53 Skrevet 26. desember 2009 Hmmm, vanskelig å holde oversikten her, det var TS som var 14 ikke sant? TS: Husk å fortsette å lage problemer ut av ting som er ment å glede deg, så får du et fint liv.
FangeLiv Skrevet 26. desember 2009 #54 Skrevet 26. desember 2009 Jo, stemmer, du skrev det .. men nesten halve første del av innlegget ditt dreide seg om penger, hvor mye hun hadde brukt på venninnene, hvor mye hun hadde fått av deg til å kjøpe gaver for, hvor mye hun tjener, osv ... Når du skriver sånn så virker det som om det verste var at hun kom med en gave som ikke kostet penger ... Gjør det noe om hun ikke hadde pakket den inn? Pakk den inn du, da, vel ... og legg den under treet. Hjelpe meg - du er en voksen person. Husker min egen oppvekst - mor og far elsket gavene fra oss barna, samme hva. De sa at de ville helst ha hjemmelagde gaver - men de var glad uansett hva de fikk. Venninnen min måtte alltid kjøpe gjennomtenkte gaver til sine foreldre ... hvis jeg kom med et forslag så sa hun alltid. "Nei, de ønsker seg ikke det" .. husker hvor synd jeg syntes på henne som hadde så kravstore foreldre. Har samme minner fra mine gaver til foreldrene, og det tror jeg har gjort meg godt. Som 14-åring er ens foreldre forsatt veldig selvfølgelige, og mange har ikke begynt å reflektere over hvilken verdi foreldrene virkelig har. Venner derimot er superviktig, jeg også brukte masse til (og penger) på vennegaver. Mange av disse har jeg ingen kontakt med i dag. Så får man noen år til på baken, man innser hvor fantastisk det er at foreldrene har lagt ned så mye kjærlighet, tid og omsorg. Da blir gaver til foreldre noe man legger masse i, kan liksom ikke få unnet dem nok. Ta gjerne en prat med datteren din om du mener oppførselen bør korrigeres, det er du som ser hele bildet, ikke vi her på kg. Men bare vent, om du er tålmodig og gir kjærlighet og gode råd, vil du lønnes når hun blir moden nok, det er hvertfall min overbevisning.
fink Skrevet 26. desember 2009 #55 Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg kjenner jeg blir lei meg på din datters vegne. Du sier at du helst ville ha hjemmelaget gave, men i innlegget ditt legger du ut om hvor mye hun tjener og hvor mye penger hun har brukt på vennene, derfor klarer jeg ikke helt å riste av meg følelsen av at du ble skuffet over det du til og med setter i hermetegn : "statuen" Datteren din har brukt timesvis på å lage gaven til deg, og så reagerer du slik? Jeg begynner å tenke på alle gangene jeg ga min mor gaver jeg hadde laget selv. Stolt var jeg. Nå blir jeg redd hun egentlig ble dritskuffet. Heldigvis skjulte hun det isåfall godt, og det er jeg glad for! "gaven var ikke pakket inn". Neivel, hadde vel vært morsommere for deg om den hadde vært pakket inn, men ærlig talt. Jenta di er 14 år. Føler at du velger å oppfatte det på verst mulig måte, som om hun gjorde det slik med onde intensjoner. Synes ikke du skal furte, men tenke at du fikk den gaven hun faktisk har jobbet mest med. Synes overhodet ikke du skal ta en alvorsprat om hvordan gaven ble overrekt. Endret 26. desember 2009 av fink
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #56 Skrevet 26. desember 2009 Får håpe hun gir deg en meget pent innpakket eske med absolutt ingenting inni neste jul da, bare luft. Ettersom du er mere opptatt av innpakkningen enn selve innholdet, så hadde du vel blitt fornøyd
Caramello Skrevet 26. desember 2009 #57 Skrevet 26. desember 2009 Vet ikke jeg, hvem som er mest egoistisk av deg og din datter? Hun har mest sannsynlig brukt flere timer på å lage gaven din. Kanskje hun var så stolt over den at hun ikke klarte å vente helt til julaften med å gi den til deg? Du sier at hun bruker 100 - 150 kr på vennegaver, men en selvlagd gave kan jo ikke måle seg i verdi i forhold til en ting.. Den er jo mye mer verdt! Synes faktisk du virker ganske utakknemelig.. Er det bedre å få noe hun har brukt penger på, og som du kanskje ikke engang har bruk for (for foreldre har jo vanligvis "alt") enn at du får noe hun har laget spesielt til deg? Penger er ikke alt!!! Herregud at det går ant.. Stakkars datteren din!
Gjest j21 Skrevet 26. desember 2009 #58 Skrevet 26. desember 2009 Oi..Snakk om å lage store problemer ut av en liten ting..Tenk hvis dattera di hadde sett det du har skrivd her.. Hvor barnslig..
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #59 Skrevet 26. desember 2009 Uff, det her var virkelig trist lesing... Tenk å bli skuffet over noe slikt! Tenk å føle at du må ta en alvors prat med datteren din fordi hun gav deg gaven før julaften og ikke pakket den inn! Om noen år, når hun er 18-20 (eller kanskje før) vil hun kjøpe fine gaver til deg, som du virkelig ønsker deg (og pakke dem inn, og IKKE fordi du tok en prat med henne når hun var 14, men fordi hun har blitt eldre og endret perspektiv på en helt naturlig måte. Hun er 14 år, la henne være det. Det ER og SKAL være en forskjell mellom mor og barn. Dere er ikke likestilte, ikke venninner. Og om du syns det er fryktelig skuffende at hun ikke pakket inn julegaven og gav deg den på forhånd, så pakk den inn selv og legg den under treet... 1
Gjest Gjest_Kamilla_* Skrevet 31. desember 2009 #60 Skrevet 31. desember 2009 Har lest igjennom tråden, og kjenner jeg blir kraftig provosert her. Jeg synst virkelig at du burde skjerpe deg. Her kommer datteren din med en statue hun har brukt mye tid på, og så legger du deg opp i at den ikke er pakket inn? Hva om hun ikke ville legge den under juletredet fordi den kunne bli ødelagt, eller som en annen sa fordi hun ikke klarte og vente med og gi deg den? Jeg synst faktisk du burde være riktig glad for at hun i det hele tatt gir deg en gave, gaven min mor fikk iår hadde min mormor kjøpt og klæsjet på en lapp med mitt navn på. Alt av hjemmelagde ting sluttet jeg og gi for lenge siden, siden de ble satt lite pris på og helst gjemt bort i en skoffe. Tingene jeg selv lager plaserer jeg nå fint på mitt eget rom. Dette er vel kansje ikke helt det du ønsker at din egen datter skall gjøre, eller? Og til dere som mener at vi ikke ser på mødrene våre som mennesker, hva tror dere som oss? Jeg er da fult klar over at min mor er ett levandes, pustendes menneske med egne følelser, og jeg sette pris på henne på mitt vis uten at vi har tidenes beste familiesituasjon. Jeg synst du forventer litt vel mye av din datter, hun er 14, du er 30-40. Det er fint og flott at dere her på KG skall lære barna deres til det ene og det andre (For selvsagt, barn lærer jo KUN fra foreldrene, vi plukker aboslutt ingenting opp fra smafunne rundt oss, venner, lærere, livserfaring osv...), men når alt skall blåses opp til slike uante proposjoner, så kan det fort virke som om det bare er kritikk. Poenge er vell ikke at dere skall tvinge barna deres til å konstant bekymre seg for om mor blir fornøgd med hvordan de er og oppfører seg? Julen er jo nå forbi, men jeg håper annstendig at du trådstarter lot denne gave saken bli forbi, der dette ble bare for tåpelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt imot gaven glad og lykkelig, og eventuelt spurt min datter om vi ikke kunne pakke den inn og åpne den på julaften. Mvh Jente på 14 år
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå