Gå til innhold

Gave fra datter til mor..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til ei flott jente på 14 1/2 år. Vi har et nært forhold og kan prate om det meste.

I morges kom hun opp til meg med en fin "statue" som hun hadde laget til meg i kunst og håndverkstimene på skolen. Det er julegaven din sa hun. Da begynte jeg å reflektere rundt det å gi julegaver. Foran meg på stuegulvet ligger det 9 gaver som hun har kjøpt for egne penger til venninnene sine. De koster fra 100 til 150 kr pr. stk og hun får tilsvarende tilbake. Hun har fått penger av meg til å kjøpe til besteforeldre og tanter. Hun jobber 1 dag i uka og tjener ca. 800 kr i mnd på dette, pluss litt ekstra når hun kan...

Poenget med dette emne, er at jeg kjenner jeg ble så skuffa. Her har hun handlet og pakket, klippet og limt,laget julekort til alle vennenne sine i dagevis. Men til mor kunne hun ikke engang pakke inn figuren hun hadde laget. Figuren var som sagt fin og jeg hadde nok blitt veldig glad dersom den lå fint innpakket under treet på julaften, men ikke sånn som dette ble gjort, tatt i betraktning alt arbeidet hun har lagt ned i andre sine gaver.

Jeg syns egenlig hun er både egoistisk og bortskjemt og kjenner jeg er sint og sur, og har lyst å ta opp med henne at foreldre også har følelser.

Har dere noen tanker eller innspill å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første og eneste tanken min er at du er utakknemlig og frekk, og at jeg nesten ikke tror at dette er sant.

Hun har brukt tid på å lage noe fint til deg, og så blir du sur fordi hun ikke pakket den inn? Er det hvor mye arbeid man legger ned i innpakkingen som teller?

• Liker 4
Skrevet
Den første og eneste tanken min er at du er utakknemlig og frekk, og at jeg nesten ikke tror at dette er sant.

Hun har brukt tid på å lage noe fint til deg, og så blir du sur fordi hun ikke pakket den inn? Er det hvor mye arbeid man legger ned i innpakkingen som teller?

:hakeslepp: Hvor gammel er du?

Skrevet

TS her: Hun har brukt skoletimer på gaven. Timer som hun skulle lage en figur. Hun har ikke brukt noe ekstra tid eller omtanke ¨på gaven til moren.....

Skrevet
TS her: Hun har brukt skoletimer på gaven. Timer som hun skulle lage en figur. Hun har ikke brukt noe ekstra tid eller omtanke ¨på gaven til moren.....

Det kan vel strengt tatt ikke du vite? Kanskje hun har vært ekstra nøye med den fordi hun hadde bestemt seg for at du skulle få den til jul?

• Liker 3
Skrevet

La oss si at hun har brukt kanskje 10 timer, kanskje mer på å lage figuren? Så klart i skoletiden, men man kan da vise omtanke selv da.

Du ville syntes det var bedre at hun gikk en tur bort på senteret, kjøpte noe dill, brukte en halvtime på å pakke gaven inn, til sammen kanskje to timer, og det ville vært mye bedre?

Jeg vil påstå at hun har brukt en del mer tid og omtanke på gaven du fikk. Klart du ikke ser det slik så lenge du ikke klarer se forbi din egen nese, men det synes jeg ikke du skal klandre datteren din for.

• Liker 2
Skrevet

I tenårene er det venner som er viktigst, uansett hvor godt forhold man har til foreldrene. Jeg husker at jeg selv brukte masse tid (og penger) på gaver til venner når jeg var i den alderen. Jeg brukte ikke like mye tid/penge/omtanke på gaver til mamma. Det hadde ingenting med forholdet til henne å gjøre.

Jeg tror det rett å slett handler om en tenåring som fortsatt vokser og lærer og akkurat nå tror hun at venner er det aller viktigste i livet...

• Liker 1
Skrevet

Julegaver får man på julaften, innpakket. I forhold til akkurat det ser jeg helt klart skuffelsen. Jeg hadde blitt ganske paff hvis jeg fikk slengt over et eller annet uinnpakket flere dager før jul, uansett hva det hadde kostet.

• Liker 6
Skrevet
Julegaver får man på julaften, innpakket. I forhold til akkurat det ser jeg helt klart skuffelsen. Jeg hadde blitt ganske paff hvis jeg fikk slengt over et eller annet uinnpakket flere dager før jul, uansett hva det hadde kostet.

Hvordan og når man gir julegaver er vel indivudelt? I vår familie blir mange julegaver gitt på forskudd (og noen på etterskudd) og jeg ser ikke noe galt i det.

Skrevet

Enig.

Jeg skjønner også skuffelsn godt. Samtidig husker jeg at venner nok var det som var høyest prioritert da jeg var på den alderen. Og jeg brukte nok ikke allverdens penger på gaver til mamma og pappa. Men uansett hva de fikk - om det var noe selvlaget eller noe kjøpt, noe billig eller dyrt, så pakket jeg da gaven inn og gjemte den vekk til julaften så jeg kunne lure den under treet, og de kunne åpne den.

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Du må være den mest utakknemlige moren jeg har hørt om :sukk:

Blir helt målløs av å lese sånt - trodde selvsagt det var en spøk helt til jeg leste svarene.

Jeg vil heller mye heller ha en hjemmelaget gave av barna mine enn gaver de kjøper i butikken .. En gave de har laget selv er bare SÅÅ mye mer verd for meg .. det er skatter som jeg tar vare på for alltid.

• Liker 3
Skrevet
Du må være den mest utakknemlige moren jeg har hørt om :sukk:

Blir helt målløs av å lese sånt - trodde selvsagt det var en spøk helt til jeg leste svarene.

Jeg vil heller mye heller ha en hjemmelaget gave av barna mine enn gaver de kjøper i butikken .. En gave de har laget selv er bare SÅÅ mye mer verd for meg .. det er skatter som jeg tar vare på for alltid.

Ts her:

Kjære deg. Du må ha gått glipp av hva jeg skrev. Figuren var kjempefin, poenget var at hun ikke gadd ta seg bryet med å pakke den inn og gjemme den og gi meg en fin overraskelse ¨på julaften. Jeg har vært veldig opptatt av å prøve å lære barna hva som ligger bak det å gi gave (og det har tydeligvis ikke gått inn!!!!) Hun ble selv veldig skuffa med tanke på at hun muligens fikk pengegave til jul. Hun sa rett ut at hun mye heller ville ha gave, enn penger i en konvorlut fordi det var likesom ikke noe tanke i det.....Tror jeg må ta meg en ny prat med henne.

• Liker 1
Skrevet

Hva med at hun faktisk var så stolt over det hun hadde laget til de at hun ikke klarte å la være å gi den med én gang? Har du tenkt på det?

• Liker 5
Skrevet

Jeg kan tenke meg at hun var stolt over det hun har laget, og ikke "klarte å vente" med å gi den til deg. Og i og med at hun valgte å gi den sånn direkte var det vel ikke vits å pakke den inn.

Synes du hørtes utrolig grisk ut. Det er da virkelig ikke slik man skal tenke nå i jula. Hun har nok brukt mye tid på den.

Du må i hvert fall ikke gi uttrykk for at du er skuffet, vis heller frem figuren om dere har gjester i julen, og gi henne kompliment for det. Tror hun er stolt jeg.

Trodde ikke voksne brydde seg så mye om gaver jeg. (Kjekt å få selvfølgelig, men sitte å vurdere hvor mye tid/penger giveren har lagt ned i gaven? nei fysj)

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Ts her:

Kjære deg. Du må ha gått glipp av hva jeg skrev. Figuren var kjempefin, poenget var at hun ikke gadd ta seg bryet med å pakke den inn og gjemme den og gi meg en fin overraskelse ¨på julaften. Jeg har vært veldig opptatt av å prøve å lære barna hva som ligger bak det å gi gave (og det har tydeligvis ikke gått inn!!!!) Hun ble selv veldig skuffa med tanke på at hun muligens fikk pengegave til jul. Hun sa rett ut at hun mye heller ville ha gave, enn penger i en konvorlut fordi det var likesom ikke noe tanke i det.....Tror jeg må ta meg en ny prat med henne.

Jo, stemmer, du skrev det .. men nesten halve første del av innlegget ditt dreide seg om penger, hvor mye hun hadde brukt på venninnene, hvor mye hun hadde fått av deg til å kjøpe gaver for, hvor mye hun tjener, osv ...

Når du skriver sånn så virker det som om det verste var at hun kom med en gave som ikke kostet penger ...

Gjør det noe om hun ikke hadde pakket den inn? Pakk den inn du, da, vel ... og legg den under treet. Hjelpe meg - du er en voksen person.

Husker min egen oppvekst - mor og far elsket gavene fra oss barna, samme hva. De sa at de ville helst ha hjemmelagde gaver - men de var glad uansett hva de fikk. Venninnen min måtte alltid kjøpe gjennomtenkte gaver til sine foreldre ... hvis jeg kom med et forslag så sa hun alltid. "Nei, de ønsker seg ikke det" .. husker hvor synd jeg syntes på henne som hadde så kravstore foreldre.

Skrevet
Jo, stemmer, du skrev det .. men nesten halve første del av innlegget ditt dreide seg om penger, hvor mye hun hadde brukt på venninnene, hvor mye hun hadde fått av deg til å kjøpe gaver for, hvor mye hun tjener, osv ...

Når du skriver sånn så virker det som om det verste var at hun kom med en gave som ikke kostet penger ...

Gjør det noe om hun ikke hadde pakket den inn? Pakk den inn du, da, vel ... og legg den under treet. Hjelpe meg - du er en voksen person.

Husker min egen oppvekst - mor og far elsket gavene fra oss barna, samme hva. De sa at de ville helst ha hjemmelagde gaver - men de var glad uansett hva de fikk. Venninnen min måtte alltid kjøpe gjennomtenkte gaver til sine foreldre ... hvis jeg kom med et forslag så sa hun alltid. "Nei, de ønsker seg ikke det" .. husker hvor synd jeg syntes på henne som hadde så kravstore foreldre.

TS her. Du la i innlegget det du ønsket å lese. Jeg vil også helst ha hjemmelaget gave.

Skrevet
TS her. Du la i innlegget det du ønsket å lese. Jeg vil også helst ha hjemmelaget gave.

Jeg leste også nøyaktig det samme ut av førsteinnlegget. Så kanskje du burde formulert deg en smule bedre?

• Liker 1
Skrevet

Tipper poenget med å skrive hvor mye penger jenta brukte på gaver til venninnene var for å videre illustrere hvor nøye jenta har gått til verks med alle de andre julegavene. Ikke for å klage over at TS's gave ikke var kjøpt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også synes det var litt trist å ikke få gaven min innpakket på julaften!

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Jeg hadde også synes det var litt trist å ikke få gaven min innpakket på julaften!

Sorry meg - men da har du sannelig ikke opplevd triste ting. Utrolig hva voksne kvinner kan finne på å henge seg opp i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...