Gjest Gjest_Erika_* Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Mulig det er jeg som er uhyre treig, men tydeligvis så har jeg falt av lasset et sted på veien. Ser så mange som skriver tusen som k .. eks. bil til under 200k ... Hva står k`en for?
Minttu Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 det har aldri jeg skjønt heller. haha så dumt. klarer ikke skrive tusen lenger heller.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Huskeregel: en null i 10, to nuller i hundre, tre nuller i tusen, fire nuller i titusen, fem nuller i hundretusen og seks nuller i en million.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Som nevnt i første svar: k står for kilo.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Yup, k står for "kilo". kg = kilogram = 1000 gram km = kilometer = 1000 meter Nå er vel dette med å oppgi priser som "200k" osv mer utbredt i engelsktalende land, tror jeg...
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Det er også mulig å skrive 200' for 200 000 (og 2'' for 2 000 000). Altså bytte ut tre nuller med en fnutt. Da jeg studerte økonomi gjorde vi det hele tiden, men jeg har ikke sett det så mye siden.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Jeg jobber med tall og valuta. Begrepet k bruker jeg aldri, men når man jobber mye med store tall er det veldig fornuftig med forkortelser. De jeg bruker er: 100' (hundre tusen), 100'' (hundre millioner) osv. ' = 000. 100 TNOK, 100 MNOK, 100 MEUR, 100 MDKK... osv. Tidsbesparende i hverdagen, og veldig tidsbesparende når du skal lese en tekst.
Gjest Fnuttignutt Skrevet 22. desember 2009 #9 Skrevet 22. desember 2009 Fnutt??? Trodde det het gnutt jeg. Det har jeg lært av en kollega.
Gjest Gjest_Erika_* Skrevet 22. desember 2009 #10 Skrevet 22. desember 2009 Det er også mulig å skrive 200' for 200 000 (og 2'' for 2 000 000). Altså bytte ut tre nuller med en fnutt. Da jeg studerte økonomi gjorde vi det hele tiden, men jeg har ikke sett det så mye siden. Jeg har jobbet i bank og er også vant til å skrive 200' for 200.000 Men nå den senere tid så ser jeg mer og mer bruk av k ... og nå vet jeg hva det står for ... tusen takk
Annikken Skrevet 22. desember 2009 #11 Skrevet 22. desember 2009 Fnutt??? Trodde det het gnutt jeg. Det har jeg lært av en kollega. Det heter fnutt
Gjest potet Skrevet 22. desember 2009 #12 Skrevet 22. desember 2009 Sorry men HÆ??? Hva har kilo med pengebetegnelse tusen å gjøre? Faen så teit.. Gir jo ingen mening. BAre fordi tusen gram er en kilo så gir det jo ingen mening i at en krone/dollar er et gram osv.. Nei det blir for dumt.
Annikken Skrevet 22. desember 2009 #13 Skrevet 22. desember 2009 Hva har kilo med pengebetegnelse tusen å gjøre? Kilo heter egentlig kilogram og betyr "tusen gram". Kilo betyr altså tusen. 1
Gjest Gjest1 Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 Hva har kilo med pengebetegnelse tusen å gjøre? Faen så teit.. Gir jo ingen mening. BAre fordi tusen gram er en kilo så gir det jo ingen mening i at en krone/dollar er et gram osv.. Noen ganger er det på sin plass å minne om munnhellet "Det er bedre å holde kjeft og la folk tro du er dum, enn å åpne munnen og fjerne all tvil." Kilo kommer fra gresk, og som det blir sagt så betyr det tusen. Vi bruker det primært som et prefiks, altså at vi setter det foran et annet ord - og da for å indikere at det er snakk om tusen av den enheten. Når vi i dagligtale bruker ordet kilo om vekt, så er dette en kortform av kilogram, altså tusen gram. Forkortelsen kg kommer altså at at det er kilogram som er det fulle ordet. At man bruker kilo som postfiks for å angi tall i tusen, på formen 100k, må vel kunne antas å være engelskinspirert, og jeg vil gjette at dataterminologi har vært med på å øke bruken. Vi snakker jo gjerne om kilobyte (ja, tusen byte) og megabyte, og det er gjengs sjargong å skrive 100k om størrelsen på en fil. På samme måte er det da noen som bruker 100k om hundre tusen kroner. Vanlig regnskapsnotasjon er å bruke én fnutt for å angi tall i tusen, og to fnutter for å angi tall i millioner, men det blir spennende å se om k og m muligens vil overta denne rollen i løpet av kommende år. Les mer om kilo på wikipedia: norsk - engelsk Dagens julenøtt: Hvorfor kan man si at megagram og tonn er det samme?
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #15 Skrevet 23. desember 2009 Dagens julenøtt: Hvorfor kan man si at megagram og tonn er det samme? En million gram = 1000 kilo(gram) ?
Gjest kenneth Skrevet 23. desember 2009 #16 Skrevet 23. desember 2009 Noen ganger er det på sin plass å minne om munnhellet "Det er bedre å holde kjeft og la folk tro du er dum, enn å åpne munnen og fjerne all tvil." Kilo kommer fra gresk, og som det blir sagt så betyr det tusen. Vi bruker det primært som et prefiks, altså at vi setter det foran et annet ord - og da for å indikere at det er snakk om tusen av den enheten. Når vi i dagligtale bruker ordet kilo om vekt, så er dette en kortform av kilogram, altså tusen gram. Forkortelsen kg kommer altså at at det er kilogram som er det fulle ordet. At man bruker kilo som postfiks for å angi tall i tusen, på formen 100k, må vel kunne antas å være engelskinspirert, og jeg vil gjette at dataterminologi har vært med på å øke bruken. Vi snakker jo gjerne om kilobyte (ja, tusen byte) og megabyte, og det er gjengs sjargong å skrive 100k om størrelsen på en fil. På samme måte er det da noen som bruker 100k om hundre tusen kroner. Vanlig regnskapsnotasjon er å bruke én fnutt for å angi tall i tusen, og to fnutter for å angi tall i millioner, men det blir spennende å se om k og m muligens vil overta denne rollen i løpet av kommende år. Les mer om kilo på wikipedia: norsk - engelsk Dagens julenøtt: Hvorfor kan man si at megagram og tonn er det samme?Hehe, jeg føler for å ta potatisen litt i forsvar her. Jeg kan ikke huske å ha vært borti 200k-skrivemåten (og tilsvarende), og hadde nok også stusset - selv om jeg sannsynligvis hadde skjønt tegninga. Selv om k er synonymt med kilo, er det ikke nødvendigvis slik at det gir mening i en litt uortodoks setting. For min del ser jeg sjelden en frittstående k. Selv om kilo betyr tusen, er kilo (frittstående, i muntlig form) mest brukt for å beskrive kg. (Du sier ikke at du veier 80 kilogram, men 80 kilo.) Hvis jeg hadde skrevet kiloårsskiftet/kårsskiftet, i stedet for tusenårsskiftet/millenniumsskiftet, så hadde det sett litt rart ut. Hvis man bruker én kalori ekstra og holder seg til en noenlunde standardisert skrivemåte, får man færre misforståelser. Jeg føler meg ganske sikker på at pottiten vet at kilo betyr tusen, men at den litt ukonvensjonelle bruken her skapte misforståelser. Og her har kanskje "WTF-generasjonen" sovet litt i timen. Med mindre de utelukkende ønsker å henvende seg til andre LOL-ere.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #17 Skrevet 23. desember 2009 k er si-standard, for at broer ikke skal klappe sammen og sånn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå