Gå til innhold

Vil ikke gå pent i bånd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en labrador på 1 1/2 år som ikke helt har lært seg å gå i bånd, kan man si. Jeg kvier meg nesten for å gå tur med han siden han er veldig sterk og trekker nesten konstant, blir ingen koselige turer for å si det sånn.

Har lest mye om akkurat dette, og det tipset jeg ser aller mest, og som virker mest vellykket er "stopp når hunden trekker og vent til han kommer til deg/slakker båndet". Den metoden har vi brukt siden før sommer, men det funker ikke :tristbla:

Tenkte å dra på kurs med han, men neste begynner ikke før i april.

Jeg har så lyst til å gå lange fine turer med han, så om noen har hatt samme problem og supre tips så tar jeg hjertelig imot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du 100% konsekvent med å stoppe hver ENESTE gang han trekker i båndet? Dropper du det en gang, så er all trening ødelagt. Om dere er flere som går tur med hunden, så må hver og en gjennomføre treningen.

I tillegg til å stoppe hver gang båndet strammer, så snu og gå tilbake noen meter før du snur og går veien du gikk i utgangspunktet.

Når hunden går slik som du vil, så ros den og gi gjerne en godbit. Men ikke overdriv rosen, det kan få motsatt effekt og hunden blir mer gira. Si med rolig stemme "fliink gutt", f.eks.

Aner ikke hvilke metoder du bruker i treningen ellers, men å bruke klikker i forbindelse med "gå pent" trening har fungert supert for meg. Lær først inn betydningen av klikket; klikk - gi godbit, klikk - gi godbit osv. Fortsett slik noen ganger inntil hunden skjønner at klikket betyr at en godbit kommer. HVER gang du klikker SKAL hunden ha en godbit. Trekk rasjonen med godbiter fra maten den får ellers slik at det ikke blir for mye mat iløpet av dagen. Tren mye kontakt også når dere ikke er på tur, slik at hunden ser på det som positivt å ha kontakt. Når dere drar ut på tur så tren fra før dere går ut døra og til dere kommer inn igjen. Det kan være lurt å begynne med flere små turer iløpet av dagen og heller bygge opp distansen, for å gjøre det lettere for både deg og hunden sin del. Når hunden går slik som du ønsker, enten det er slakt i båndet foran deg eller ved foten din, så klikker du og belønner. Belønn heller tre ganger for mye i starten, enn en gang for lite. Etter hvert som hunden kan gå lengre uten å trekke, så kan du vanne ut belønningene. Sleng gjerne på ett "braa" hver gang du klikker, og med tiden er det nok å bare rose hunden. Tren gjerne inn kommando på "gå pent" eller noe slikt, men det tar tid. Mange tenker at det er slitsomt osv å dra med seg klikker og godbiter på turene, men det er verdt det når man til slutt får ei bikkje som går pent. Det gjelder bare å være tålmodig og konsekvent. Lettere sagt enn gjort, men det funker!

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hei! Vi har en labrador på 1 1/2 år som ikke helt har lært seg å gå i bånd, kan man si. Jeg kvier meg nesten for å gå tur med han siden han er veldig sterk og trekker nesten konstant, blir ingen koselige turer for å si det sånn.

Har lest mye om akkurat dette, og det tipset jeg ser aller mest, og som virker mest vellykket er "stopp når hunden trekker og vent til han kommer til deg/slakker båndet". Den metoden har vi brukt siden før sommer, men det funker ikke :tristbla:

Tenkte å dra på kurs med han, men neste begynner ikke før i april.

Jeg har så lyst til å gå lange fine turer med han, så om noen har hatt samme problem og supre tips så tar jeg hjertelig imot!

Bruk det der "stopp-trikset", bare bytt ut stopp med gå et par skritt tilbake. Det er litt mer tydelig for hunden. Når hunden drar, snur du og går andre veien(evt rygger), helt til hunden slakker båndet selv (den kommer sannsynligvis til å lure på hva som skjer, snu seg, gå mot deg, og med en gang hunden slakker båmndet, går du framover igjen.) Det krever tålmodighet, og ikke minst at du er KONSEKVENT. HVER GANG hunden drar, går du bakover, og MED EN GANG båndet slakkes går du framover. For å greie å være konsekvent nok kan det være en ide og også ha sele (og strkk/belte)som dere bruker på langturer osv, når dere ikke kan jobbe med draingen hele tiden (sele betyr da at han får lov til å dra, og strikk-båndet+ beltet gjør det mindre slitsomt for dere, det er også greit å ha når man skal gå på ski osv). Så bruker dere bånd/halsbånd på de korte turene, der dere kan være konsekvente hele veien.

Hilsen en som hadde et "håpløst tilfelle" (som vi trodde vi hadde prøvd alt på) men som nå eier en hund som er rimelig god til å gå i bånd:)

Skrevet

Om det er lenge til kurs kan du jo ordne med et par privattimer med instruktør. Da får dere intensivert treningen mer også.

Skrevet

det jeg fikk suksess med, var å snu og gå i motsatt retning noen skritt hver gang hunden strammet båndet.

Skrevet

vi hadde akkurat samme problem med vår labrador da hun var 1 år.

det er veldig viktig at du stopper tydelig opp ALLE gangene hunden trekker.

går det bare en gang du lar henne gå, er det bortkastet. hunden blir forvirret "kan jeg gå nå plutselig? javell".

som de andre har skrevet, er det også lurt å rygge et par skritt så det blir tydeligere for hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...