Wiggins Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 http://www.side2.no/helse/article2785596.ece Jeg burde egentlig ikke være overasket, men dette sitatet var litt sjokkerende: Fra før er det kjent at tenåringene i gjennomsnitt bruker opptil 30 timer i uka foran PC-en – utenom skoletiden. Tiden de bruker på TV-titting kommer i tillegg. Det er mye stillesitting! – Mange ønsker nok å mosjonere mer enn det de får til i hverdagen. Samfunnet må legge til rette slik at det er enkelt for alle.
Inx Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Nuvel... Jeg bor i Oslo og sykler til og fra jobb hver dag året rundt, selv om sykkelveinettet i Oslo er temmelig variabelt, for å si det mildt. Hvis samfunnet må legge til rette for det først, blir det en sovepute for folk. Jeg skjønner meg ikke på disse syklomane som orker å sykle til jobb året rundt. Det kan ikke være mye godt å sykle til og fra jobb i den kulda og vinden som har vært den siste uka...
Wiggins Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2009 Jeg skjønner meg ikke på disse syklomane som orker å sykle til jobb året rundt. Det kan ikke være mye godt å sykle til og fra jobb i den kulda og vinden som har vært den siste uka... Tvert i mot! Mange som sykler i sommerhalvåret kjører bil nå, så da blir det enda flere biler som skaper kork i Oslo. Jeg som sykler kan sno meg mellom bilene som står og stamper i kø. En håndfull ganger har jeg av ymse grunner måttet kjøre bil i Oslo i rushtiden, og da blir jeg virkelig stresset av å ha biler på alle kanter rundt meg og ikke kommer hverken fram eller tilbake. Med sykkel kommer jeg enkelt fram. Dessuten bruker jeg opp eventuelt adrenalin som måtte dannes, mens å sitte og være stresset i en bil er veldig skadelig for kroppen. Stressreaksjonen er fra den gangen vi forflyttet oss med føttene og trengte litt ekstra for å løpe fortere. Når man ikke får brukt adrenalinet skader det kroppen på forskjellige måter. Kulden er heller ikke noe problem. Jeg sykler ikke i konkurransetempo til jobben, så jeg trenger ikke puste så mye kaldluft ned i lungene. Dere som sitter i bil får faktisk litt mer forurensning i dere, fordi bilens luftinntak sitter lavere enn munnen min gjør når jeg sykler. Og når det gjelder temperaturen på resten av kroppen er det bare et spørsmål om å kle seg. Superundertøy, jakke, ordentlige hanske og en buf eller to under hjelmen gjør at jeg holder meg varm.
Inx Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Tvert i mot! Mange som sykler i sommerhalvåret kjører bil nå, så da blir det enda flere biler som skaper kork i Oslo. Jeg som sykler kan sno meg mellom bilene som står og stamper i kø. En håndfull ganger har jeg av ymse grunner måttet kjøre bil i Oslo i rushtiden, og da blir jeg virkelig stresset av å ha biler på alle kanter rundt meg og ikke kommer hverken fram eller tilbake. Med sykkel kommer jeg enkelt fram. Dessuten bruker jeg opp eventuelt adrenalin som måtte dannes, mens å sitte og være stresset i en bil er veldig skadelig for kroppen. Stressreaksjonen er fra den gangen vi forflyttet oss med føttene og trengte litt ekstra for å løpe fortere. Når man ikke får brukt adrenalinet skader det kroppen på forskjellige måter. Kulden er heller ikke noe problem. Jeg sykler ikke i konkurransetempo til jobben, så jeg trenger ikke puste så mye kaldluft ned i lungene. Dere som sitter i bil får faktisk litt mer forurensning i dere, fordi bilens luftinntak sitter lavere enn munnen min gjør når jeg sykler. Og når det gjelder temperaturen på resten av kroppen er det bare et spørsmål om å kle seg. Superundertøy, jakke, ordentlige hanske og en buf eller to under hjelmen gjør at jeg holder meg varm. Du sier noe dersom alternativet er å ta bil... Tar t-banen jeg.
Wiggins Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2009 Du sier noe dersom alternativet er å ta bil... Tar t-banen jeg. På T-banen sitter det mange andre folk, og noen av dem bærer på virus som ennå ikke har slått ut i infeksjon, slik at de vandrer rundt og smitter andre. På sykkelen derimot har jeg såpass med avstand til folk at jeg har statistisk sett vil være forkjølet eller få influensa. De som sitter på T-banen blir trøtte og døsige, jeg kommer på jobben frisk og opplagt. Og tilbake til hovedpoenget: Jeg får mosjon på vei til og fra jobben. Hvis mosjon er noe man må gjøre på fritiden etter at man har kommet hjem fra jobb er det selvsagt mye lettere å droppe det.
Vulpes Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Jeg skulle gjerne trent, hadde kroppen tålt det. Var et aktivt barn før jeg ble syk for en god del år siden nå. Men det med å sitte foran skjermen... Der er jeg nok litt skyldig ja. Det har blitt en dårlig vane.
Wiggins Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2009 På T-banen sitter det mange andre folk, og noen av dem bærer på virus som ennå ikke har slått ut i infeksjon, slik at de vandrer rundt og smitter andre. På sykkelen derimot har jeg såpass med avstand til folk at jeg har statistisk sett vil være forkjølet eller få influensa. Her gikk det litt fort i svingene. Det skulle selvsagt stå at jeg har MINDRE sjanse til å bli forkjølet eller få influensa.
Chanel.No5 Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Jeg skulle gjerne trent, hadde kroppen tålt det. Var et aktivt barn før jeg ble syk for en god del år siden nå. Men det med å sitte foran skjermen... Der er jeg nok litt skyldig ja. Det har blitt en dårlig vane. Off, kan du ikke trene rolig heller? Som yoga, pilates, spaserturer osv? Jeg har full kontorjobb enkelte dager i uken når jeg ikke er ute på farten og da blir det sitting hele dagen foran PC, men jeg passer på å få trent ihvertfall ca 30 min hver morge før jobb, enten jogger eller styrketrening før jobb, så kan jeg heller slappe av resten av dagen
Inx Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 På T-banen sitter det mange andre folk, og noen av dem bærer på virus som ennå ikke har slått ut i infeksjon, slik at de vandrer rundt og smitter andre. På sykkelen derimot har jeg såpass med avstand til folk at jeg har statistisk sett vil være forkjølet eller få influensa. De som sitter på T-banen blir trøtte og døsige, jeg kommer på jobben frisk og opplagt. Og tilbake til hovedpoenget: Jeg får mosjon på vei til og fra jobben. Hvis mosjon er noe man må gjøre på fritiden etter at man har kommet hjem fra jobb er det selvsagt mye lettere å droppe det. Jeg trener på jobb (både mosjon og styrke) og må oppfylle visse krav/tester. Jobben min er dessuten fysisk krevende i seg selv. Jeg trener også utenom jobb.
Wiggins Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2009 Jeg trener på jobb (både mosjon og styrke) og må oppfylle visse krav/tester. Jobben min er dessuten fysisk krevende i seg selv. Jeg trener også utenom jobb. Bra for deg at du får den nødvendige mosjonen og vel så det. Det er imidlertid veldig mange som tar bil eller buss til en stillesittende jobb, og når de kommer hjem blir det ikke mye fysisk aktivitet der heller.
Vulpes Skrevet 22. desember 2009 #11 Skrevet 22. desember 2009 Off, kan du ikke trene rolig heller? Som yoga, pilates, spaserturer osv? Jeg har full kontorjobb enkelte dager i uken når jeg ikke er ute på farten og da blir det sitting hele dagen foran PC, men jeg passer på å få trent ihvertfall ca 30 min hver morge før jobb, enten jogger eller styrketrening før jobb, så kan jeg heller slappe av resten av dagen Yoga og pilates er vel ganske anstrengende det og, ettersom jeg har forstått det? Å tusle på små turer orker jeg i gode perioder derimot, det er deilig! Men jeg går ikke nok til at det kan kalles trening, føler jeg. Gjør det mest fordi det føles godt med frisk luft, og å komme seg ut
Gjest strykebrett Skrevet 22. desember 2009 #12 Skrevet 22. desember 2009 http://www.side2.no/helse/article2785596.ece Nuvel... Jeg bor i Oslo og sykler til og fra jobb hver dag året rundt, selv om sykkelveinettet i Oslo er temmelig variabelt, for å si det mildt. Hvis samfunnet må legge til rette for det først, blir det en sovepute for folk. Jeg er helt enig med deg og mener folk i alt for stor grad venter på at samfunnet skal ordne opp. Jeg har flere ganger hørt bekjente si at de er arbeidsledige fordi NAV ikke skaffer en jobb til dem. Hva skjedde med å skaffe seg jobb selv? Folk er klar over de helsemessige fordelene med å holde seg i form, men velger å la være å holde seg i form likevel. Det er jo greit det, men det blir for dumt å skylde på samfundet og alt mulig annet. Å røre på seg er helt gratis, det koster ingenting å løpe, ta spensthopp, armhevinger og så videre. Jeg kommer også på en mengde unnskyldninger for å bli hjemme fra trening de dagene jeg føler meg litt slapp. Heldigvis så lar jeg meg ikke lure av meg selv så lett og gå på trening likevel. Det føles jo så utrolig deilig etter trening uansett
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #13 Skrevet 22. desember 2009 Yoga og pilates er vel ganske anstrengende det og, ettersom jeg har forstått det? Å tusle på små turer orker jeg i gode perioder derimot, det er deilig! Men jeg går ikke nok til at det kan kalles trening, føler jeg. Gjør det mest fordi det føles godt med frisk luft, og å komme seg ut Yoga trenger ikke være anstrengende. Det er mange former for yoga, flere rolige, og de kan gjøres i eget tempo.
Gjest Bolledeig Skrevet 22. desember 2009 #14 Skrevet 22. desember 2009 Om man skal være litt pirkete så sier vel strengt tatt ikke artikkelen at 8 av 10 nordmenn aldri trener. Det sier bare at 8 av 10 nordmenn ikke trener minst 3.5 timer i uka, i snitt. At det er blitt en greie med at 40åringene gruser 20åringene i birken handler mye om at birken er blitt en "prestisje"greie for næringslivstoppene. Og det er en dårlig skjult hemmelighet at de som er i de øvre sosialøkonomiske sjiktene stort sett trener mer og har bedre helse enn resten. Det kan man ganske enkelt se på for eksempel forventet levealder mellom østkant og vestkant. Når det er sagt har du et godt poeng. For mange er det jo rett og slett snakk om at fravær av fysisk aktivitet heller ikke gir overskudd til å trene. Alle som har tatt en lang treningspause i en travel periode antar jeg skjønner hva jeg mener. Man føler seg råtten og sliten. Jeg synes vi skal bli flinkere å aktivisere hverandre. Inviter med en venninne ut på en gåtur i stedet for på cafe. Gjør treningsavtaler, eller ha litt kjærestetid i skisporet i stedet for foran tven med smågodt. Ikke bare får vi beveget oss selv, men også aktivisert andre. Og det er langt mer konstruktivt enn å bare observere at alle er blitt late, og sutre over det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå