Gå til innhold

Noen som har prøvd/skal prøve hellstrøms ribbe i år?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_monika_*
Skrevet

Noen som har prøvd dette?? skal ha svigerfam på julaften for første gang og er nokså ny på dette md ribbe. har kjøpt en sånn ribbeform så tenkte å prøve meg på hellstrøm metoden i forhold til sausen og alt.. men er veldig skeptisk til denne hvitløken.. !! litt redd for lage det for utradisjonelt da bestemoren osv vil være tilstede..

noen som har tips og råd til denne ribbemetoden???litt usikker på dette med poteter også.. hellstrøm brukte aspargespoteter, men det er kanskje vanskelig å få tak i? så også ut som han "stekte" evt surra de litt i panna før han serverte de også..? syns programmet var litt vanskelig å henge med på alt i.. så heller ikke at han hadde spart av noe av skyen før han sa at han hadde gjort det osv.. er IKKE god til å brune saus men er selv ikke vant til bare denne skyen eller fettet istede for saus.. så når han tok i litt mel så følte jeg det ble en god mellomting mellom den vanlige feite sausen å den kjedelige skyen?:P huff dette ble et langt innlegg..håper noen kan gi noen gode råd!:))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I fjor lagde vi Hellstrøms ribbe som de viser i Sjuves kjøkken på vg.no.

Lagde den før jul da. Den ble skikkelig nyyydelig, men vet ikke om den gir meg "julaftenfølelse".

Jeg er nok for tradisjonsbundet til det. Men den ribba skal absolutt lages ved en annen anledning i jula, eller på nyåret. Vi rakk ikke lage den før jul i år.

Vi bruker forøvrig mandelpoteter på julaften.

Endret av Maye
Gjest Gjest_monika_*
Skrevet

Takk for svar:) tror kanskje jeg velger å droppe hvitløken da.. må liksom ha det litt tradisjonelt akk md bestemødre osv og første julaften hos oss..! mandelpoteter blir det nok kanskje her å da.. bare skrubbe de veldig veldig godt i tilfelle noen er redd for å spise skrellet.. for man pleier ikke å skrelle mandelpoteter på forhånd??? eller?? er litt redd at man liksom MÅ ha skrelte poteter på selve julaften:P

Skrevet

Det var veldig godt med den hvitløken altså, men ikke helt det jeg forventer på julaften., Jeg anbefaler deg å prøve den en gang. ;)

jeg skreller mandelpotetene ja. I jula må det være skrellet poteter. :fnise: Det er sikkert bare jeg igjen som er rar, og MÅ ha det på en spesiell måte. Du må jo lage det som blir deres tradisjoner framover. Det blir sikkert godt og bra uansett. :)

Lykke til

Skrevet
Takk for svar:) tror kanskje jeg velger å droppe hvitløken da.. må liksom ha det litt tradisjonelt akk md bestemødre osv og første julaften hos oss..! mandelpoteter blir det nok kanskje her å da.. bare skrubbe de veldig veldig godt i tilfelle noen er redd for å spise skrellet.. for man pleier ikke å skrelle mandelpoteter på forhånd??? eller?? er litt redd at man liksom MÅ ha skrelte poteter på selve julaften:P

Skrelle dem etter de er kokt, så blir det ikke så mye svinn.

Gjest Gjest_monika_*
Skrevet

okeei maye og balsa:) da blir det skrelte poteter:P hihi..

vi er forresten 8 voksne mennesker, hvor mye poteter må jeg da beregne?? la oss si vanlig strl mandelpoteter.. ! samme med surkål/rødkål.. hvor mange pakker? jaaa det blir posekål her... hehe..

Skrevet

Hvor finner jeg oppskriften på denne hvitløksribba?

Gjest Gjest_monika_*
Skrevet

har forresten en 5 kg familie ribbe (5,3 ca) sliter md å få plass i noe form osv til den men...hvor lenge må denne steke i forbindelse med hellstrøm oppskriften? trenger vel noe mer tid enn den 2-3 kg ribba han hadde i programmet?? han brukte vel også tynnribbe..ikke familieribbe.. jeg må kanskje bruke rist/tallerken også da familieribbe ikke er like høy over hele sånn som tynnribba er.. ???? spørsmålet er hvertfall.. hVOR mange timer tilsammen for 5 kg ribbe? vil ikke servere RÅ ribbe.. det ville vært krise..

Gjest Gjest_monika_*
Skrevet

jeg prøvde med en 1,8 kg ribbe nå.. den ble ganske tørr på kotelett-delen,.. hadde den 2 1/2 time tilsammen da.. kanskje noe mye for en ribbe på ca 2 kg..min ovn er også ganske liten å varm på et vis så den ble nesten brent å ikke helt sprø over hele! jeg hadde ikke 230 gr den siste halvtimen, men 200 gr, for den var jo så mørk å alikevel ble den nesten svidd visse steder...gruer meg til julaften nå!! hadde en halv løk å 2 gulrøtter som helstrøm gjorde bare jeg ikke hadde hvitløk.. jevnet md 1 ss mel på slutten og tok av endel av fettet på toppen, men sausen blir veeeldig lys.. og smakte litt søtt men jeg vet ikke om dette er worchestiresausen eller gulerøttene og løken som gjør det???? vurderer å lage saus på gamlemåten med bruning av mel og smør og ikke ha gulrøtter å løk i... men er så utrolig usikker nå- sausen ble god men smakte ikke som jeg er vant til liksom... å litt for søtt på et vis... får jo ikke flere forsøk før julaften nÅ"!!!! skummelt!!! fant vel forresten ut at ribba ikke trenger så mye lengre tid fordiom den er 5 kg, for den er jo på et vis bare lengre, ikke tykkere?? familieribba... vet jeg maser fælt her.. men håper noen gidder å ta seg tid til å gi meg enda flere råd... evt trøstende ord.. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...