Gå til innhold

Hvorfor få barn man ikke har "råd" til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvofor få 7 barn når man ikke har råd til det? Jeg synes det blir litt sykt.... sorry, men tenk mer på barna enn på hvor LYST DU SELV har til å få dem! Har du tid å penger - ja så sett i gang masseproduksonenen.....

Men ikke kom å syt om dårlig råd i etterkant!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke alltid man kan planlegge sin økonomiske fremtid? Skal man la være å få barn mens man er student, for eksempel, fordi man risikerer å ikke få jobb når man er ferdig?

Jeg tror ikke eventuelle storfamilier skaffer seg masse barn for moroskyld! At man havner i en vanskelig økonomisk situasjon er uheldig for både store og små familier, selv om store familier kanskje er mer "utsatt" i slike situasjoner.

Synes det blir så tullete å angripe de som har mange barn og anklage dem for dårlig planlegging!

Skrevet

Nei, nå får det være nok med "mobbing" av dem som velger å få mange barn.

Hvorfor skal man kritisere folk for antallet unger de velger å få?

Hva vet du TS om de har råd til det eller ikke? Livet er fullt av både gode og ubehagelige overraskelser, man vet aldri hva som skjer.

En periode går det dårlig, en annen periode går det bra.

Finn deg noe annet å gjøre, TS!

Skrevet
Hvofor få 7 barn når man ikke har råd til det? Jeg synes det blir litt sykt.... sorry, men tenk mer på barna enn på hvor LYST DU SELV har til å få dem! Har du tid å penger - ja så sett i gang masseproduksonenen.....

Gjeeeesp

Poenget med hele tråden, var at uforutsette ting dukket opp som har gjort at vi tjener mindre penger enn planlagt. Så tråden var et spøsmål om råd fra andre som har mange barn, om hvordan de gjør det.

"Tid å penger" Jauda,masseproduksonenen skal jeg sette igang da ;)

Glad jeg har satt av så mye tid til å hjelpe mine barn med hjemmeleksene at de ikke kommer til å komme med slike geniale setninger :fnise:

Gjest Gjest_Fredrikke_*
Skrevet
Gjeeeesp

Poenget med hele tråden, var at uforutsette ting dukket opp som har gjort at vi tjener mindre penger enn planlagt. Så tråden var et spøsmål om råd fra andre som har mange barn, om hvordan de gjør det.

"Tid å penger" Jauda,masseproduksonenen skal jeg sette igang da ;)

Glad jeg har satt av så mye tid til å hjelpe mine barn med hjemmeleksene at de ikke kommer til å komme med slike geniale setninger :fnise:

Jeg for min del bryr meg ikke om folk har 1 eller 10 unger så lenge de har råd til å fø dem.

Det jeg reagerer på er alle som sier at de ikke kan la ungene dere delta på noenting som koster penger. Når foreldrene ikke har råd til å avse litt penger så ungene kan få gå på kino med resten av klassen eller betale togbilletten til nabobyen - DA burde de kanskje ikke hatt barn.

Skrevet

Nå er det tre tråder her inne angående dette temaet og snartmammatil6 har fått gjennomgå rikelig i alle. Kansje på tide å gi seg nå? Å vite når man skal backe unna, vise litt raushet og romslighet og ikke måtte rope ut sin egen mening hele tiden er gode egenskaper det også...

Snartmammatil6 har nå et utall ganger fortalt at noe uforutsett har skjedd som gjør at hun ønsker tips til å knipe inn litt på økonomien. Ingen steder så vidt jeg har sett har hun sagt at hun ikke kan brødfø sine barn på en måte som gjør dem lidende, ikke har hun bedt noen av dere ta regningene hennes eller sitte barnevakt for hennes barn. Å måtte knipe inn på økonomien pga uforutsette ting kan skje med mange av oss.

Kansje på tide å ta julefred nå?

Skrevet

Sånne mennesker som TS her trenger litt av sin egen generalisering tilbake.

Mennesker som må tråkke på andre for å selv føle seg bra, burde ikke hatt livets rett.

Ha en fantastisk jul alle sammen.

Skrevet

Nå har jeg aldri drevet med syting da, men hadde lyst til å svare her likevel.

Vil tro de fleste opplever perioder i livet da de har litt dårligere råd enn ellers. For vår del var den perioden da vi hadde 1 barn. Skulle vi da gitt fra oss dette barnet og aldri fått flere barn?

Vi visste jo at dette var en overgang og at vi seinere ville få bedre og bedre råd og lot derfor selvfølgelig ikke dette midlertidige forholdet innvirke på vår familieplanlegging.

Går ut fra at slikt gjelder for flere enn oss.

Skrevet

Kommer til å komme.... ikke helt heldig den heller:)

Tror ikke barn fra storfamilier har bedre odds til å klare seg bra på skolen enn barn fra mindre familier, det er bare gjetning. Generelt er det jo slik at folk med lav utdannelse får flere barn enn folk med høy utdannelse. Hvis vi antar at de som har lav utdannelse også har litt lavere intelligens, og at intelligens er genetisk betinget, så vil disse storfamiliebarna gjøre det litt dårligere på skolen og være med på å trekke snittet ned.

Skrevet

Tror ikke barn fra storfamilier har bedre odds til å klare seg bra på skolen enn barn fra mindre familier, det er bare gjetning. Generelt er det jo slik at folk med lav utdannelse får flere barn enn folk med høy utdannelse. Hvis vi antar at de som har lav utdannelse også har litt lavere intelligens, og at intelligens er genetisk betinget, så vil disse storfamiliebarna gjøre det litt dårligere på skolen og være med på å trekke snittet ned.

Her er det jo da ikke antallet barn som er den avgjørende faktoren, men foreldrenes utdanningsnivå, og du er vel klar over at leger f.eks faktisk i snitt får flere barn enn de som kun har fullført grunnskolen...

Skrevet
Generelt er det jo slik at folk med lav utdannelse får flere barn enn folk med høy utdannelse. Hvis vi antar at de som har lav utdannelse også har litt lavere intelligens, og at intelligens er genetisk betinget, så vil disse storfamiliebarna gjøre det litt dårligere på skolen og være med på å trekke snittet ned.

...eller så prioriterer folk med mange barn annerledes. Det er ganske lite smart å si at folk med mange barn har lavere intelligens enn folk med få barn. Kanskje man skal tenke seg litt om før man åpner munnen av og til (eller trykker på svar-tasten)? Dette innlegget virket nok bare som en pekepinn på din intelligens :)

Skrevet
Her er det jo da ikke antallet barn som er den avgjørende faktoren, men foreldrenes utdanningsnivå, og du er vel klar over at leger f.eks faktisk i snitt får flere barn enn de som kun har fullført grunnskolen...

Leger skiller seg ut på mange måter. De er den eneste yrkesgruppen med høy utdannelse som i snitt får mange barn. Det er interessant. En del av forklaringen kan være at noen velger legeyrket pga et kall, de er religiøse, og tradisjonelt får religiøse mennesker flere barn. Det er også interessant at leger ligger høyt på selvmordsstatistikken, kanskje blir det for slitsomt å leve opp til idealene, for lite rom til egne behov? Slik kan man spekulere og dividere, men enn så lenge er det fortsatt slik at de som står lavt på den sosioøkonomiske rangstigen får flere barn enn ressurssterke mennesker med høy utdannelse.

Skrevet

Det er da nok av familier med 2, 1 eller ingen barn som sliter økonomisk også, så hvorfor ikke heller bare fordømme alle som sliter økonomisk? Kanskje vi skal bli enig om at folk som ikke kan arbeid og tjene sine egne penger ikke har rett til bolig eller mat eller klær - siden de ikke kan finansiere det selv? (så ingen misforstår: jeg er ironisk nå).

Skrevet

Et gitt scenario;

Man er gift, får to barn og har et nøkternt greit hus og god økonomi. Som lyn fra klar himmel finner en part seg ny kjæreste og bryter ut. Boligen er nøktern, men blir alikevel for dyr for kun èn inntekt, men pga krakk i boligmarkedet må man selge med et mindre tap og ingen egenkaptital til ny bolig. I tillegg opplever en av partene at bedriften personen jobber i, må nedbemanne. Vedkommende må evt. godta maksimum 80% stilling, i alle fall mens personen leter etter annet arbeid, noe som i tillegg vil medføre flytting og nye utgifter.

I en slik situasjon er det helt klart at man bør fradømmes barna og settes i offentlig gapestokk pga dårlig økonomi. Ingen som må arve klær, kjøpe kun First Price produkter og senke innetemperaturen til 19 grader, kan ha omsorgsevne og forutseende nok til å påta seg omsorgsansvar.

(Og det var også ironi, for de som lurte...)

Skrevet

Selv om jeg har god økonomi nå, ville jeg aldri tatt sjangsen på at jeg skulle hatt råd og tid til 7 mennesker som hver og en fortjener masse oppmerksomhet og like muligheter som andre barn rundt dem!

Man trenger ikke være hjernekirurg for å forstå at det er dyrere og mer tidkrevende å ha 7 enn 2 barn!

TS kritiserer ikke de som for 7 barn, men de som får 7 barn og så klager om dårlig råd! (sukk... blir som å kjøpe seg fire biler for deretter å undre seg over hvorfor man har dårig råd... rett og slett dumt...)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå er det tre tråder her inne angående dette temaet og snartmammatil6 har fått gjennomgå rikelig i alle. Kansje på tide å gi seg nå? Å vite når man skal backe unna, vise litt raushet og romslighet og ikke måtte rope ut sin egen mening hele tiden er gode egenskaper det også...

Snartmammatil6 har nå et utall ganger fortalt at noe uforutsett har skjedd som gjør at hun ønsker tips til å knipe inn litt på økonomien. Ingen steder så vidt jeg har sett har hun sagt at hun ikke kan brødfø sine barn på en måte som gjør dem lidende, ikke har hun bedt noen av dere ta regningene hennes eller sitte barnevakt for hennes barn. Å måtte knipe inn på økonomien pga uforutsette ting kan skje med mange av oss.

Kansje på tide å ta julefred nå?

Men hvis snart mamma til 6 ikke hadde ønsket andres mening, hvorfor la hun da sin historie ut her?

Skrevet
Men hvis snart mamma til 6 ikke hadde ønsket andres mening, hvorfor la hun da sin historie ut her?

Så langt jeg har forstått har snartmammatil6 bedt om råd til å knipe noe inn på økonomien. Fordi hun fikk rikelig med pepper pga anliggende rundt hennes situasjon, åpnet hun en ny tråd for å forklare sin situasjon og få ut litt frustrasjon. Denne tråden, slik jeg ser den, er startet av en annen person igjen, basert på de to første trådene til snartmammatil6.

Så vidt jeg kan se har ikke snartmammatil6 klaget eller sytt noe sted, eller fremstilt seg selv som så til de grader økonomisk lidende at det er fare på ferde for barnas helse, velvære og trivsel.

Teaspoon anyone?

Men det er kansje leseferdighetene mine det er noe galt med?

Skrevet

Nei hvis ikke barna har de nyeste klærene, spiller fotball eller alt det kule vinterutstyret da har barnet det ille og en vond barndom.

:ironi:

All ære til de familiene som tar det valget å ha en storfamilie. Selv synes jeg det er slitsomt med forløpig ett barn og ett på vei. :) Det er sikkert ikke mye avslapping og alenetid!

Skrevet
Leger skiller seg ut på mange måter. De er den eneste yrkesgruppen med høy utdannelse som i snitt får mange barn. Det er interessant. En del av forklaringen kan være at noen velger legeyrket pga et kall, de er religiøse, og tradisjonelt får religiøse mennesker flere barn. Det er også interessant at leger ligger høyt på selvmordsstatistikken, kanskje blir det for slitsomt å leve opp til idealene, for lite rom til egne behov? Slik kan man spekulere og dividere, men enn så lenge er det fortsatt slik at de som står lavt på den sosioøkonomiske rangstigen får flere barn enn ressurssterke mennesker med høy utdannelse.

Leger lever nok med et arbeidspress som overgår gjennomsnittsarbeiderens med god margin. Itillegg så får det jo helt andre konsekvenser hvis de gjør en feil på jobben, enn om de fleste andre gjør det. Tror det kan være en mer plausibel en årsak til høy selvmordsstatestikk enn at de ikke klarer å leve opp til forventningene.

Skrevet

Enig i at det var barnslig å kommentere skrivefeil i TS stråd, men kommer til å komme er da vel helt kurrant å bruke?;)

Barn fra storfamilier(bortsett fra familier som vi ser i Reality, som får alle barna på en gang) har mange flere som kan hjelpe dem med leksen. Og hjelperene har nettopp gjennomgått pensum og har det fortsatt friskt i minne

Nå er det selvsagt tidlig å si, siden våre barn er så unge, men de fire som vi har på skolen så langt, ligger langt over gjennomsnittet resultatmessig. Spesielt i realfagdelen av undervisningen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...