Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 jaja. da var det endelig jul igjen. Hadde gledet meg skikkelig til denne julen, med skikkelig god julemat og familie kos, pluss at jeg fyller 18 år den 3 januar. vell, om ting bare kunne ha blitt som jeg hadde håpet på da. Nå har jeg vært hjemme alene siden fredagen, og skal være hjemme alene til den 4 januar. min mor ligger på sykehuset for døden, og jeg har ikke hatt kontakt med pappan min siden jeg var 1 år. har verken nære slektninger eller familie som jeg kan feire jul med. Hadde håpet at det ivertfall skulle bli noen å feire jul med, men blir desverre ikke slik. her sitter jeg da... 08.41 på morgenen, og jeg har vært våken i 2 dager. føler meg ensom og en smule deprimert, og lurer fælt på hvordan resten av tiden skal bli. har en 1000 lapp som er alt jeg har.. noen frossen pizzaer i frysern og masse brød, pluss 8-9 flasker sprit i barskapet. Å nå begyner jeg virkelig og tvile! har ikke akkuart gode følelser ovenfor dette. hvis jeg tenker på jul nå, så tenker jeg kun på alt for lite søvn, alt for lite mat... og alt for mye alkohol. har undersøkt med venner og bekjente om det hadde vært muligheter for julebesøk/overnattings besøk pga situasjonen min, men alle var bortreist. så ja. vet ikke helt hvordan jeg føler det, men føler meg ekstremt ensom og trist.. alt dette sliter på meg, og ingen vits og tenke på og sove, for alle tankene holder meg konstant våken. Jeg hadde et bilde inne i hodet mitt av hvordan en jul hadde blitt om man skulle være helt alene, og kan ikke si at det stemmer i det hele tatt med slik ting er nå. Vet ikke hvorfor jeg skrev hær, men hva skal jeg ellers gjøre? jeg er bare 17 år.. har ingen anelse om hva jeg kan gjøre. Noen som har vært borte i min situasjon? tar gjerne imot gode tips og råd. Hilsen utslitt gutt.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Jeg fikk skikkelig vondt av deg nå..vet ikke om jeg har så mange gode råd, vil hvertfall sende deg en god Det høres kanskje ut som et litt rart forslag, men du har ikke tenkt på å være frivillig hjelper på f.eks Frelsearmeens julemiddag? De har over 100 lokallag, sikkert et i nærheten av deg også. Da slipper du å være alene, du får hjulpet noen som har det verre en deg, og får nok en fin julefeiring med mening. Bare et forslag
Gjest Lizette Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Først av alt vil jeg bare gi deg en klem Skjønner at dette kan bli en tøff jul for deg, og at det føles deprimerende å tenke på at du risikerer å bli sittende helt alene hjemme med frossenpizza og sprit som eneste selskap. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis du bor på Østlandet, så finnes det i hvert fall i Oslo flere arrangementer for folk som er alene på julaften. Du synes kanskje det blir rart å være der som deltaker, men kanskje du kunne være frivillig? Sjekk ut www.alternativjul.no, kanskje du kan ta kontakt med noen der og høre om de trenger flere hjelpende hender? Det virker kanskje litt rart å tilbringe julen med fremmede, men jeg kan tenke meg at det er en del bedre enn å sitte alene hjemme?
Gjest Rukk Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Dersom din mor ligger for døden på sykehuset, hvorfor vil du ikke være hos henne??!? Du burde være der - hver eneste dag - fremfor å bekymre deg for om du får feire jul på vanlig måte! Skjønner at dette ikke er lett for deg, men det er ingen unnskyldning for å bli så navlebeskuende og egoistisk!
Pokahonta Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Dersom din mor ligger for døden på sykehuset, hvorfor vil du ikke være hos henne??!? Du burde være der - hver eneste dag - fremfor å bekymre deg for om du får feire jul på vanlig måte! Skjønner at dette ikke er lett for deg, men det er ingen unnskyldning for å bli så navlebeskuende og egoistisk! Hvem som kan svare at en 17 åring er navblebeskuende og egoistisk fordi man gruer seg til jul, kan faktisk bare ta en liten titt inne seg selv og ransake sine uttalelser. Kjære 17 åring. Jeg skjønner du har det vondt nå, og at du antageligvis ikke kan være hos moren din hele tiden. Likevel, om du har mulighet for å være på sykehuset deler av tiden, vil dette være fint. Fortell sykepleierene at du er alene, så kanskje de kan tilrettelegge litt for deg slik at du er der deler av tiden.. Finnes det INGEN du kan be om hjelp? Noen friville organisasjoner der du bor? Jeg synes også du kan ringe Kirkens SOS sitt telefon nummer og be om hjelp. Nummeret er 815 33 300, websiden er https://www.kirkens-sos.no/Krisetjenester/K...onen/index.html. Man trenger ikke ha et kristent livssyn for å ringe, og man blir heller ikke påprakket noe.. Det sitter mennesker der som ønsker å hjelpe så godt de kan! Du skal også vite at livet kommer til å bli bedre enn det er nå, på tross av sorg og ensomhet. De dype mørke dalene blir heldigvis erstattet med bedre tider også! Men det kan være vanskelig å se nå!
Tante Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Jeg ville tatt kontakt med Alternativ jul, fattighuset, Frelsesarmeen eller Kirken og hørt om jeg enten kunne hjelpe til med eller delta på feiringen deres. Eller vær hos moren din. Ta med julefilmer dere kan se, bøker dere kan lese/høre eller god musikk. Ta med bilder hvis dere har og mimre. Snakk om fortiden og fremtiden, snakk ut om alt, det kan være godt En tusenlapp rekker langt om man tenker rett. Og frossenpizza kan være godt det, man trenger ikke spise ribbe hver dag i jula. Skjønner at du har det vanskelig og bekymrer deg nå, men det eneste du kan gjøre er å prøve å ha en så hyggelig jul som mulig i den situasjonen du er. Og om du ikke har juletre, julemiddag, store julegaver, juleøl osvosv, kan du likevel kose deg, sove lenge, dra deg i sofaen og se på TV og bare nyte litt avslapping. Gå en tur enten i byen eller i skogen og bare tenk, slapp av og pust. Lykke til med alt!
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 så trist å lese om mammaen din.... jeg tenkte nok det samme som mange andre her, at du kan stille som frivillig på alternativ jul der du bor. det gjør at man slipper å sitte alene, og man kan gjøre noe for andre som av ulike grunner er i samme situasjon som deg. først av alt ville jeg jo kvitte meg med de spritflaskene så ikke jula blir ei eneste lang fyll, noe det fort kan bli. kanskje du kan fylle dagene med å besøke mammen din på sykehuset, få deg frisk luft ved å gå i skog e.l, og så begynne å planlegge litt positivt for fremtiden? prøv å legge opp dagene slik at du har noe å gjøre hver dag, selv om du gjør det alene. og ikke glem at du ikke er alene om å ha det slik, hverken i julen eller resten av året.... det var synd at mange var bortreist, ellers hadde de helt sikkert feiret julen med deg.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Dersom din mor ligger for døden på sykehuset, hvorfor vil du ikke være hos henne??!? Du burde være der - hver eneste dag - fremfor å bekymre deg for om du får feire jul på vanlig måte! Skjønner at dette ikke er lett for deg, men det er ingen unnskyldning for å bli så navlebeskuende og egoistisk! og til rukk: skam deg.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 Siden du ikke er 18 år ennå, må det jo være noen som har ansvaret for deg?
vidvandre Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Du bør oppsøke noen av de alternativene som er nevnt ovenfor her og ikke sitte alene. Besøk moren din også. Ønsker deg god jul
Nienna Skrevet 21. desember 2009 #11 Skrevet 21. desember 2009 Hvem som kan svare at en 17 åring er navblebeskuende og egoistisk fordi man gruer seg til jul, kan faktisk bare ta en liten titt inne seg selv og ransake sine uttalelser.Han blir ikke kalt navlebeskuende og egoistisk fordi han gruer seg til jul, men fordi moren hans ligger for døden, og hans største bekymring er at han ikke får feiret en standard familie-jul. Det er navlebeskuende og egoistisk. og til rukk: skam deg.Hvorfor burde rukk skamme seg? At ts er i en vanskelig situasjon betyr ikke at han kan overse de nærmeste som er i en enda verre situasjon. Vill gjetning, men jeg tror ikke moren syns det er gøy å ligge for døden. TS: Det er én jul. En. Bit tennene sammen og kom deg til sykehuset, du kan feire der. De fleste sykehus jeg har hørt om i alle fall feirer julen. De ansatte og innlagte som må være der har jo tross alt lyst til å feire de og.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #12 Skrevet 21. desember 2009 Jeg er faktisk enig med Nienna her. Du er ung og har flere julaftener i vente, men sannsynligvis er dette siste julaften hvor moren din er i live. Du burde være hos henne, selv om du synes det er kjipt, i stedet for å diskutere med en gjeng fremmede mennesker på internett om hva du kan finne på i jula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå