lille katt Skrevet 20. desember 2009 #1 Skrevet 20. desember 2009 Jeg er ganske fersk ullbruker og har ikke helt fått dreisen på ullvask enda. Håper noen kan hjelpe meg med noen "basics for beginners"-spørsmål.... 1) noe av ulltøyet blir nuppete. Skyldes dette mest sannsynlig a) gammel vaskemaskin med dårlig ullprogram, b) at jeg vasker 100 % ull og blandingsplagg (ull/bomull) sammen, c) feildosering av Milo eller d) noe helt annet? Jeg vasker alltid med Milo, og de nuppete plaggene har ikke vært i vanlig vask ved en feiltakelse. 2) jeg vasker alltid ganske få ullplagg sammenlignet med annet tøy hvor maskinen stappes helt full. Hvordan doserer man ullvaskemiddel når man vasker få plagg? 3) ullprogrammet er jo det korteste av alle programmene på min maskin, og det er jo ikke rare skylletiden. Blir virkelig alt vaskemiddelet skylt ut? Eller gjør det ikke så mye om det er litt milorester i klærne? 4) jeg blander hummer og kanari fargemessig, har så lite ulltøy at jeg ikke synes at jeg kan sortere lys rosa og mørkeblå... Bomullstøy blir sikkelig stygt når man blander farger, er det likt med ulltøy? Har liksom ikke sett at det har farget over på lysere plagg. Hjelp, anyone?
hufsa! Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Heia,ja for å si kort hva jeg gjør og jeg får ikke nupper:Vasker alltid ulltøy alene,passer på at det ikke er glidlåser åpne som kan gnave på tøyet.Vasker altid på 40 % for er slapp og gidder ikke sett over på ny sentr.når det er ferdig.Vasker alltid med milo vask og skyllmid.Og skiller lys og mørke farger.Men hva grunnen er at du får nupper vet jeg ikke,virker jo som du har peiling au ;-)
monkeyhub Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Hei! Nå er eg ingen ekspert på nupper, men må de nødvendigvis komme av vask i maskin? Eg trodde kanskje plagg kunne bli nuppete dersom de ble utsatt for mye friksjon, feks at ytterjakken "gnikker" på genseren en har under. Ull er jo et veldig skjørt materiale som tåler mindre enn feks bomull. De plaggene eg er plaget med nupper på er typisk tights, ullundertøy og fleecejakker. Disse får jo litt hard medfart da de som regel er under andre plagg og blir brukt når eg er aktiv. Har forresten en devold ulltrøye som har holdt seg veldig bra, kommer til å kjøpe devold igjen:) Dersom du er ute etter å bevare ullplaggene dine fine lenger, så vil eg tro at håndvask er det beste. Kanskje spesielt dersom du har en gammel vaskemaskin, vil jo tro at nye vaskemaskiner har mer skånsomme vaskeprogram - men det er ren synsing fra min side
hverdagslykke Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 Jeg vasker ganske mye ull. Tror ikke nuppinga har med maskinvasken å gjøre, det virker som om noen ullklær nupper, og noen ikke gjør det. Jeg doserer Milo på gefühlen, litt mindre enn det står på flaska. Tror ikke det gjør så mye med Milorester i klærne. Jeg pleier bruke Milo skyllemiddel. Jeg har erfaring med at mørk ny ull kan farge av på lys ull. Her i huset går det i to sorteringer - mørk/farget, og hvit/lys, pleier å "samle opp" bruken av mørkt og lyst ulltøy. Tror ikke ull farger av når det er vasket noen ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå