Gjest Regne ut hvor mange uker på vei. Skrevet 20. desember 2009 #1 Skrevet 20. desember 2009 Hei, Jeg tror jeg hadde tidig el.. Ca 16-17 dager før ikm. Dvs ikm-dagen var jeg ca 16-17 dpo. Betyr ikm dagen 4 uker på vei, eller betyr 14 dpo 4 uker på vei?.. Takk for svar
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 Hei Når man tar utgangspunkt i første dag i siste mens, så regner man med en "gjennomsnittlig" syklus med el på dag 14 og mensen på dag 28. Så dvs at hvis du er 14 dpo nå, så er du 4 uker - sånn strengt tatt. Men en lege vil spørre deg om dato for første dag i siste mens og gå ut fra den. Så får man se hvem som har rett på ul!
-Englefjes- Skrevet 20. desember 2009 #3 Skrevet 20. desember 2009 Fire uker siden første dag i siste mens er du per definisjon fire uker på vei. Dvs at om du hadde frste dag i iste mens 1. november, er du fire uker på vei 29. novermber. For å fastsette nøyaktig hvor langt du er på vei må det ultralyd til i uke 16-20, og terminen du da får kan avvike (litt) fra mensterminen.
Gjest utl. Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Takk! :-) Ok...usikker hvor langt jeg er på vei før ul da. Satser på den blir satt til tidligere tidspunkt enn jeg tror
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 20. desember 2009 #5 Skrevet 20. desember 2009 hei, det riktige er å si at eggløsning finner sted ca 10-18 dager før mens, gjennomsnitt er derfor på 14 dager. tiden fra eggløsning til neste mens kaller man lutealfasen. men hvor lang tid det har gått fra første dag i siste mens til eggløsning er veldig individuelt. gjennomsnittet er 14 dager- og med en lutealfase på 14 dager får man da en syklus på 28 dager. personlig hadde jeg ikke en gjennomsnittlig syklus. fra første dag i siste mens til eggløsning gikk det 28 dager, noe jeg heldigvis var veldig klar over. lutealfasen min var alltid på 14 dager, testet positivt 14DPO. jeg regnet derfor at jeg var 4 uker på vei dagen jeg testet positiv, mens min fastlege forholdt seg til menstermin (regnet altså fra første dag i siste mens) og gikk utifra at jeg var 6 uker på vei. så; for å finne ut hvor langt du er på vei, må du nesten vite når eggløsning fant sted. når siste mens begynte betyr egentlig lite i denne utregningen, så sant du ikke tester positiv en drøy mnd siden forrige mens startet (da hører du nok til gjennomsnittet med ca. 28 dagers syklus). huff, dette ble kronglete fortalt og forvirret deg kanskje mer? bottom line; vet du når eggløsning fant sted kan du enkelt regne ut hvor langt du er på vei (med noen dager slingring selvsagt). lykke til!
Hedda-78 Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 Jeg har også 6 ukers syklus, med antatt EL på dag 28. For meg selv har jeg regnet at jeg er 4 uker på vei ved ikm, men legen tok utgangspunkt i første dag i siste mens og mente altså at jeg var 6 uker på vei. Hele veien har vi vært "uenige" om hvor langt jeg er på vei. På ul viste det seg jeg var en uke lenger enn jeg trodde, og en uke kortere enn legen trodde. Midt imellom altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå