Gjest gurimalla Skrevet 26. august 2003 #1 Skrevet 26. august 2003 Jeg har en jobb hvor jeg samarbeider med folk utenom min egen arbeidsplass. En av de jeg samarbeider med er en skikkelig hyggelig dame. Hun er imidlertid veldig glad i å prate og forteller gjerne ting fra livet sitt. Etter å ha surfet innom KG med jevne mellomrom i lang tid gjenkjente jeg min samarbeidspartner her på KG. Jeg vet nå, blant annet: At hun har veldig lyst på ny jobb At hun har kranglet med sin beste venninne om en bagatell At hun liker å diskutere At hun har hatt sex med flere personer av samme kjønn At hun liker å få spruten rett i munnen, men hater og svelge Dette er som sagt en person jeg jobber sammen med. Jeg må inndrømme at jeg ikke er veldig interessert i å vite alt dette om denne personen og at det vil bli rart å møte henne igjen nå etter ferien. For mange av dere vil det å bli gjenkjent være helt uproblematisk, spesielt av mennesker du kjenner godt. For andre er det kanskje ikke ikke like morsomt. Tenk litt på hva du skriver hvis du ikke vil bli gjenkjent. Til de som lurer - ja, jeg har gitt beskjed til den personen det gjelder.
Lula Skrevet 26. august 2003 #2 Skrevet 26. august 2003 Ups..... :oops: Dette er en av årsakene til at jeg ikke legger ut om absolutt alt her inne. Jeg utleverer heller ikke mine nærmeste av samme årsak. Det hadde vært ille om jeg skrev om frustrasjoner i mitt forhold, uvaner min kjære har eller hvordan vi foretrekker å ha sex, og noen skulle kjenne meg igjen. For meg blir noe alt for privat, selv for internett. Dersom jeg en sjelden gang føler for å utlevere noe gjør jeg det i såfall som gjest. Det er jo mye annet jeg kan engasjere meg i, dikutere og skrive om, som jeg ikke ville føle ubehag ved om noen skulle konfrontere meg med det IRL. Selv har jeg gjenkjent en her inne. Vedkommende skriver aldri om intime ting, og det er jeg glad for. Jeg hadde nok, som deg, blitt litt brydd av å vite om denne personens sexpreferanser o.l.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2003 #3 Skrevet 26. august 2003 På hvilken måte er dette problematisk for deg? Er alle punktene "like ille"? Tror du at dette kommer til å prege ditt forhold til vedkommende over lengre tid eller bare de første gangene? Hvis en venninne hadde fortalt det samme hadde det vært like ille? Synes du at man bare skal fortelle så my på KG at man er 100% sikker på å ikke bli gjenkjent? For meg hadde dette vært fullstendig uproblematisk. Jeg hadde ikke fortalt noe av dette til andre og muligens ikke til hun selv heller. Og jeg kan ikke se at det vil endret mitt forhold til vedkommende i jobbsammenheng uansett om hun var kollega, sjef, underordet eller kunde. Og jeg synes at når man leser et forum som KG så må man være forbredt på at man vil kunne gjennkjenne noen. Hvis man ikke takler det bør man vurdere om man bør lese tilsvarende fora på Internett.
bippbipp Skrevet 26. august 2003 #4 Skrevet 26. august 2003 En bruker her ble gjenkjent fordi hun kom med masse løgner om sin familie, og de var såpass detaljerte at det var ingen tvil.Ved en tilfeldighet kom en av de omtalte til å lese om seg selv, og hun ble totalt sjokkert.I tillegg hadde denne brukeren(en meget erfaren en)omtrent bare fortalt ting om seg selv som overhodet ikke hadde noe med virkeligheten å gjøre.Hun mistet all kontakt med sin familie etter dette. Etter såpass grove løgner ville de ike ha noe mer med henne å gjøre.
Gjest gurimalla Skrevet 26. august 2003 #5 Skrevet 26. august 2003 Jeg har ikke noe problem med å jobbe seriøst med vedkommende, bare så det er sagt. Jeg ville derimot ikke blitt veldig glad hvis det hadde vært meg selv som hadde blitt avslørt, men nå er jeg heller ikke så intim. Ja, jeg er klar over at man risikerer å gjenkjenne personer her inne, det var bare litt mer ubehagelig enn jeg trodde. Jeg ble også veldig overrasket over at den første personen jeg gjenkjente var en person jeg nesten ikke kjenner. Jeg fortalte det til vedkommende fordi det kan lett være andre som også gjenkjenner henne når det var så enkelt for meg. Jeg lette gjennom tidligere tråder om tema her på KG og vedkommende hadde selv sagt at hun ville vite det hvis hun ble gjenkjent. Grunnen til at jeg fortalte dette er at jeg vet at det er flere her inne som ikke ville likt å blitt gjenkjent - det er bare en påminnelse om at man må tenke seg litt om av og til.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2003 #6 Skrevet 26. august 2003 Ganske tidlig i min "KG-karriere" tok jeg et valg: jeg har valgt å være ganske åpen om hvem jeg er. Jeg har lagt ut nok fakta om meg selv til at man ikke engang trenger å kjenne meg godt for å forstå hvem jeg er. Det at jeg har valgt slik får konskekvenser for hva jeg skriver her inne; ikke bare om meg selv, men også om mine venner, min familie og mine kolleger. Så lenge man kan finne ut hvem jeg er, kan man jo også finne ut hvem de jeg omgås er. Har aldri skrevet (!) noe avslørende om seksualitet, skulle jeg gjort det hadde jeg nok valgt en mer anonym profil. Men åpen er jeg nok, og jeg tror vel ærlig talt ikke at noen har noen interesse av å lete etter opplysninger for å finne ut hvem jeg er.
Gjest Anna Lovinda ulogget Skrevet 26. august 2003 #8 Skrevet 26. august 2003 Hei, Orker ikke å logge meg inn nå. Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Denne kvinnen som ble kjent igjen, valgte jo selv å legge ut såpass detaljerte opplysninger om seg selv at faren ved gjenkjennelse var stor. Da må man også kunne ta konsekvensene; nemlig at folk som kjenner en får vite litt mer enn de kanskje har "godt" av. Hvis det hadde vært meg som plutselig gjenkjente venner eller familie her inne, ville jeg bare ha "oversett" det. Kanskje hadde det til og med vært underholdende lesning. Noe helt annet ville det ha vært om denne personen hadde skrevet intime ting om andre. Selv har jeg satt grensen ved utlevering av venner og familie. Jeg kan gjerne dele tankene mine om div ting, men det kunne ikke falle meg inn å utlevere folk som ikke har samtykket. Anna (rotete i huet i dag)
Bertha Skrevet 26. august 2003 #9 Skrevet 26. august 2003 Jeg har egentlig ikke så mye å skjule - er et helt vanlig A4 menneske som lever et helt vanlig A4 liv - men jeg hater likevel tanken på å bli avslørt her inne. Grunnen til det er at KG er et utrolig fint "fristed" for meg. Et sted hvor jeg kan uttrykke mine meninger og være ærlig uten å bli vurdert ut fra mitt utseende (bortsett fra min "vakre" avatar, da ) eller etter hva slags personlighet som andre har stemplet meg med. Ofte er det godt å kunne gjemme seg vekk litt fra hverdagen, og være seg selv rett og slett. Det kan nesten sammenlignes med å gå en tur i skogen alene på en sti som sjelden beferdes av andre folk. Derfor er jeg også litt forsiktig med hva slags opplysninger jeg legger ut om meg selv. Har som tommelfingerregel at jeg heller lar være å fortelle ting enn å komme med en hvit løgn. Ergo blir også dagboken min fylt med mer sprøyt og vås enn de heller kjedelige skildringene av dagliglivet.
Gjest mr darcy Skrevet 26. august 2003 #10 Skrevet 26. august 2003 Jeg vet hvem flere her inne er, og det kunne ikke falle meg inn å nevne det for dem. Eller andre Eller bruke det mot dem på noen som helst måte. Synes ikke den listen over det du vet er så farlig jeg, gurimalla. Så? Hun har pult? Maaange som gjør dette hver dag - ingenting å skamme seg over. Selv med sitt eget kjønn... Tvert om finner jeg det besnærende at vanlige grenser for hva en samtale kan/ikke kan inneholde, brytes, og at med-debattantene i tillegg gir opp litt av dette EKSTREME behovet for anonymitet som kg er omtrent alene om på nettet. Synd da at det får konsekvenser, slik som med Janna, som nå er borte for n'te gang. d..d..darcy
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #11 Skrevet 27. august 2003 Hmm, av de tingene ble nevnt, kan jeg ikke se noe som burde fremprovosere noen som helst reaksjon blant andre. Men selvsagt, det kan være nyttig med en påminnelse om at de som finnes på KG også finnes i virkeligheten, og at man kan bli gjenkjent. Og at det er tåpelig å plapre ut med noe som man egentlig ikke vil at andre skal vite. Og at det er fjollete å lage seg en liksom-personlighet som opplever en masse liksom-hendelser, eller finne på en rekke ting om andre som slett ikke er sant. Hovedsaklig fordi det er løgn.
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #12 Skrevet 27. august 2003 Der er grunnen til at jeg som oftest skriver innleggene mine som "Gjest" uansett!!! Joda, jeg har registrert meg som medlem, men skriver som oftest bare uskyldige innlegg som innlogget! :oops: Av og til ønsker man gode råd eller å være med på noen heftige diskusjoner - uten fare for å røpe hvem man er! Men dette er jo mitt valg. Hvordan reagerte din kollega når du fortalte henne at du hadde gjenkjent henne da? Jeg tror ikke jeg hadde likt det om det hadde vært meg, jeg hadde blitt flau tror jeg...
Suzy Skrevet 27. august 2003 #13 Skrevet 27. august 2003 Jeg har da faktisk blitt gjenkjent av en annen bruker her inne - og kjenner en bruker fra før :D Kan ikke si det gjør meg noe at de vet at jeg syns det er greit å svelge, har hatt et forhold til en gift mann, definitivt liker å diskutere, har litt skrekk for å binde meg og har en mann jeg blir sur på når han ikke hjelper meg med husarbeidet... Og nå vet dere det og Alt jeg "røper" her inne snakker jeg med kjente om ellers også. det ville være dumt å si noe her - innlogget - som ingen skal vite om meg Suzy
Gjest Embla s Skrevet 27. august 2003 #14 Skrevet 27. august 2003 Jeg ser heller ikke det store problemet. Jeg har en veninne her inne, og noen i nærmeste omgangskrets vet nicket mitt (kanskje de sjekker hva jeg skriver)? Jeg ahr også vært på to treff, der var vi relativt åpne om vår identitet - ergo er jeg ikke super anonym. Jeg tror også at de som kjenner meg ville kjent meg igjen rimelig lett her inne, hvis de går inn for saken. Derfor skriver jeg ikke hemligheter, og jeg skriver ikke om mine nærmeste. (det er jeg som har valgt å være her, ikke de). Jeg tenker at hvis noen skal kjenne meg igjen, er de nødt til å kjenne meg. JEg er en rel åpen person, så det er vel ingen ting jeg skriver om her som ikke de jeg kjenner allerede vet (og mer!) Ps: hvis jeg kommer til å kjenne igjen noen her, vil det forbli min hemmelighet. Jeg syns det er hårreisende at en familie har brutt med et familiemedlem pga ting h*n skrev her inne. Det er da ingen som har avlagt ed her, det må da være lov å fantasere her?!! :o (hvis man har slike behov)!!
Gjest gjest1 Skrevet 27. august 2003 #15 Skrevet 27. august 2003 Det er jo greit å ha i bakhodet at det faktisk er andre som leser det vi skriver. Og utleverer vi oss selv må vi tåle å bli kjent igjen. Selv ble jeg avslørt av en venninne i fjor, Hun spurte rett ut: er du PH på KG. Før jeg fikk tenkt meg om sa jeg ja. Angret litt og meldte meg ut, men etter en uke var jeg tilbake, gg er nå mer bevisst på hva jeg skriver.
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #16 Skrevet 27. august 2003 Har også kjent igjen noen her inne, men det kunne ikke falle meg inn å nevne det for vedkommende eller andre. :o Ikke gidder jeg å sjekke opp hva hun skriver heller. Ting jeg uansett ikke ville fortalt andre om tar jeg ikke opp her. Alternativt får jeg logge meg inn som gjest visst behovet blir for stort.
monja Skrevet 27. august 2003 #18 Skrevet 27. august 2003 Jeg avslører nok det meste om meg selv her inne, og er ikke videreverdig redd for om noen skal avsløre meg. Og det er en grunn til det: jeg står for det jeg skriver her inne. Hadde jeg hatt en "frykt" for å bli avslørt hadde jeg nok tenkt meg nøyere om når jeg skrev. Men jeg er nok litt naiv jeg. En annen ting - jeg lever nok et grått og trist A4 liv..... Men hadde jeg avslørt en jeg kjenner her hadde jeg aldri fortalt det til den personen. Og jeg tror nok ikke det hadde blitt noe problem med å treffe noen jeg har avslørt heller..... Synes det er flott med et sånt "fristed" som KG er, men jeg tar ikke alt jeg leser for gitt da. Folk må ha lov til å fantasere i mindre eller større grad - om de har behov for det.
:-) anna Skrevet 27. august 2003 #19 Skrevet 27. august 2003 Det handler på en måte om hvilket anonymitetsnivå man legger seg på. Er man helt anonym - deltar ikke på treff - forteller ikke hvor man bor eller andre lett gjenkjennelige detaljer, så trenger man jo ikke akkurat logge på som gjest for å fortelle intime detaler. Men er man delvis anonym ... vet at noen vet hvem en er... om en vet at en har venninner som er på KG. Ja da har man det i bakhodet også. Anonymiserer og generaliserer der man må. De fleste er vel middels anonyme, men noen er ikke anonyme i det hele tatt. Kanskje det betyr at vi skal være så rause vi kan med hverandre. For mange av oss er dette en ventil. Et sted der ingen sier "du er jo ofte ganske urimelig selv da". Et sted der man kan skrive at "ei venninne av meg er helt håpløs, uten at det betyr at man mener det alltid og så sterkt. KG er et sted der man kan få kloke råd fra helt uavhengige personer. Og da må det være lov å gi litt av seg selv og sitt også. Det finnes jo liksom ikke så mange uskrevne regler. Noen har fake-liv her inne mens andre er seg selv 100 prosent. Ingen av delen er gal bruk av KG vil jeg si. Jeg har akkurat begynt å skrive dagbok... og lurer fremdeles på hva jeg skal skrive i den. Det har endt opp som en kombiløsning - og i tilfelle noen lurer ikke alt er helt sant.
*Lavendel* Skrevet 27. august 2003 #20 Skrevet 27. august 2003 Vil gjerne være veldig anonym og håper jeg er det også. Og jeg har sagt det før. Er det noen som gjenkjenner meg så FORLANGER jeg å vå vite det..... ....tror ikke jeg ville likt å funnet ut at en av mine arbeidskollegaer er fast bruker av KG, blir litt for "nært" på en måte.... :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå