Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror veldig mye av dette bunner i hva slags oppdragelse gutta får hjemme. Min har blitt oppdratt til at mamma gjør alt - uansett!! Han kan komme med en møkkete bukse på søndag klokka tre, og innen søndag kveld er den ren, tørr og strøket... :evil:

Jeg mener at hun bare skal la ham oppleve at ting ikke alltid kan fikses av mamma. Men nei da.....

:roll:

Poenget mitt er egentlig det at vi som mødre har en kjempejobb foran oss med å oppdra VÅRE sønner slik at de tar ansvar for husarbeidet på lik linje med jentene.

Når det gjelder den kryssingen for hvem som gjør hva, så kan det faktisk funke. Hos oss funket det ikke. Sambo lot være å krysse av for en del ting, og da jeg la fram statistikken, hadde han svaret klart: "jammen det er faktisk en del ting jeg ikke har krysset for"..... :-?

Men det kan helt sikkert funke for noen. Etter en utblåsning fra meg tidligere i sommer, ba jeg sambo komme opp med et godt forslag til hvordan dette skulle organiseres. Forslaget hans var at han skulle ha ansvar for oppvask og vask av badet (liten leilighet, så det er de viktigste tingene). Resten har jeg ansvar for. Han tok meg litt på senga der - jeg hater oppvask og badevask, og sa dermed ja. Til nå har det funket ganske godt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din minner litt om meg selv i grunn. :ler:

Minner litt om min gullklump altså... sikker på at vi ikke snakker om den samme...? :blunke:

bytter han sengetøy uten å bli spørt om det også?... og stryker sine egne skjorter..? ( han vet jeg hater å stryke;)

Skrevet

Minner litt om min gullklump altså... sikker på at vi ikke snakker om den samme...? :blunke:

bytter han sengetøy uten å bli spørt om det også?... og stryker sine egne skjorter..? ( han vet jeg hater å stryke;)

Hei sveis! Var det meg du spurte, snuppedilla?

Vel.. jeg er uansett dame/kvinne/jente, og her i huset er det jeg som vasker klær og bytter sengetøy osv. uten å bli spurt om det. Jaaaa, jeg er så flink atte. :ler:

Men..det var vel Redhead du siktet til.

Skrevet

jau det var vel det:)

men når du først sier det... så behøver heller ikke jeg å bli spurt for å trå til.. jeg tar nok det jeg ser... og har tid til.... så flink atte jeg og;) knis fnis...

Skrevet

Oppdragelse, ja... ex'en min hadde ogsp ei mor som gjorde alt. Da han hadde dusjet, fant jeg håndklær sånn midt på gulvet i gangen der han hadde tørket seg, og der ble de liggende til jeg (hos oss) eller mor (hjemme) plukket dem opp. Kan tro jeg klikket på det da vi flyttet sammen!! Han forsto liksom ikke hvordan et håndkle kom seg fra gulvet og opp på knaggen, og enda mindre at de ikke tørket da de lå der. Smart fyr...

Gjest Anonymous
Skrevet

her i huset gjør mannen ingenting som ikke kan gjøres med en datamaskin!!

Svigermor skryter av hvordan hun smurte mat til ham hver dag inntil han var ferdig med videregående.

Når jun kommer på besøk kan han finne på å be henne stryke skjortene sine ( da han vet at dette er noe jeg ikke gjør.det er han som er skjortoman og da får han stryke dem selv.Det får holde at jeg vasker dem)

Han er hjemme fra jobb hver dag 16.30.Jeg er sjelden hjemme før etter kl 19.Da kan jeg stikke å handle og så lage middag.Jeg er oppvokst med en far som hadde middagen på bordet når mor kom hjem, og klarer ikke helt å fatte at dette skal være så vanskelig men nei.Det siger ikke inn.

I helgene har jeg job annenhver helg + andre forefallende helger der jeg ikke får nok folk og ender med å måtte gjøre jobben selv.Han har fri hver eneste helg. tror dere han har vasket og ryddet når jeg kommer hjem kl 8 lørdagskveld etter vakt? Nei.Men dataen er god og varm.

Jeg tjener 800 000 mer enn ham i året.Men ender med å gjøre ALT husarbeidet og matlaging i tillegg.

Han har god økonomi pga. min økonomiske situasjon og jeg nekter ham stort sett ingenting.Vi har fellesøkonomi.

Han er flink med penger og sløser ikke , det er ikke det jeg sier, men han verdsetter det ikke.

Han klager over for lite sex.

Han klager over at vi er for lite sosial sammen.

Jeg føler at jeg er gift med en 14 -åring.

Grunnen til at vi (desverre og heldigvis) ikke har barn er vel ganske opplagt......

Jeg har prøvd alle metoder, alle argumenter.jeg har vært sint, jeg har prøvd å oppmuntre , jeg har prøvd å fordele, men ingenting nytter.Det eneste han for tiden har som prosjekt er å ta ut søpla.den har stått på trappa vår nå i tre måneder og den stinker.Og den skal få stå der omså i flere år til den er nedbrutt og dekompostert.

Hva gjør jeg?

ansette hushjelp er fristende, men syns det virker ganske "blærete" å ha hushjelp når vi ikke har barn.

Mannen min er intelligent og flink i jobben sin og er en god samtalepartner.Jeg vil gjerne fortsette å være gift med ham men jeg sliter meg ut, og er lei av å være ei sur megge på hjemmebane.

På den ene siden gjør han niks og nada i huset eller hagen, og på den andre siden ser han ikke engang hvor mye tid jeg bruker på å få dette gjort i tillegg til en krevende jobb.

Gode råd Mottas med takk !!!

Ikke superwoman

Gjest Anonymous
Skrevet

her i huset gjør mannen ingenting som ikke kan gjøres med en datamaskin!!

Svigermor skryter av hvordan hun smurte mat til ham hver dag inntil han var ferdig med videregående.

Når jun kommer på besøk kan han finne på å be henne stryke skjortene sine ( da han vet at dette er noe jeg ikke gjør.det er han som er skjortoman og da får han stryke dem selv.Det får holde at jeg vasker dem)

Han er hjemme fra jobb hver dag 16.30.Jeg er sjelden hjemme før etter kl 19.Da kan jeg stikke å handle og så lage middag.Jeg er oppvokst med en far som hadde middagen på bordet når mor kom hjem, og klarer ikke helt å fatte at dette skal være så vanskelig men nei.Det siger ikke inn.

I helgene har jeg job annenhver helg + andre forefallende helger der jeg ikke får nok folk og ender med å måtte gjøre jobben selv.Han har fri hver eneste helg. tror dere han har vasket og ryddet når jeg kommer hjem kl 8 lørdagskveld etter vakt? Nei.Men dataen er god og varm.

Jeg tjener 800 000 mer enn ham i året.Men ender med å gjøre ALT husarbeidet og matlaging i tillegg.

Han har god økonomi pga. min økonomiske situasjon og jeg nekter ham stort sett ingenting.Vi har fellesøkonomi.

Han er flink med penger og sløser ikke , det er ikke det jeg sier, men han verdsetter det ikke.

Han klager over for lite sex.

Han klager over at vi er for lite sosial sammen.

Jeg føler at jeg er gift med en 14 -åring.

Grunnen til at vi (desverre og heldigvis) ikke har barn er vel ganske opplagt......

Jeg har prøvd alle metoder, alle argumenter.jeg har vært sint, jeg har prøvd å oppmuntre , jeg har prøvd å fordele, men ingenting nytter.Det eneste han for tiden har som prosjekt er å ta ut søpla.den har stått på trappa vår nå i tre måneder og den stinker.Og den skal få stå der omså i flere år til den er nedbrutt og dekompostert.

Hva gjør jeg?

ansette hushjelp er fristende, men syns det virker ganske "blærete" å ha hushjelp når vi ikke har barn.

Mannen min er intelligent og flink i jobben sin og er en god samtalepartner.Jeg vil gjerne fortsette å være gift med ham men jeg sliter meg ut, og er lei av å være ei sur megge på hjemmebane.

På den ene siden gjør han niks og nada i huset eller hagen, og på den andre siden ser han ikke engang hvor mye tid jeg bruker på å få dette gjort i tillegg til en krevende jobb.

Gode råd Mottas med takk !!!

Ikke superwoman

Skrevet

Kjære kvinner. Syns det var veldig mye negativt her og bare må stille noen spørsmål til dere. Kommer sannheten virkelig fram gjennom deres beskrivelser? Lurer på om mennene deres gjør noe alikevel, som feks, skifter dekk, vasker bilen og fikser motoren. Hvem pusser opp, fikser ting og tang i huset. Jeg er veldig for likestilling men da må dere tåle å gjøre disse typiske mannetingene også, eller kanskje dere gjør det allerede? Enten dele på alt eller ingenting. Jeg bare lurer på om det er noe dere har glemt at mannen deres faktisk gjør.

Men dersom dere fremdeles mener at mannen deres er en lat slabbedask:

- Hvorfor er dere sammen med disse idiotene da?

Det finnes nok av menn som er flinke i huset og vil sette pris på dere som de skjønne skapningene dere er!

Skrevet

Må bare si til deg "gjest", du fortjener så mye bedre. Hva med å kutte ut å dille og dulle for denne bortskjemte mannen din. Si at dere skal dele på alt, annehver dag. Dersom han ikke følger opp får han sitte der i rotet, uten middag på bordet, og med skitne klær. Det er bare et spørsmål om tid før han innser alvoret i det. Håper at du har såpass respekt for deg selv at du ikke godtar dette lenger. Lykke til, det trenger du !

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Blåmann: hvor mange "manneting" er nødvendige å gjøre i en leilighet, uten hage når man i tillegg ikke har bil? Hva blir da igjen av den delen av "husarbeidet"? Har man bil: hvor ofte må den vaskes/skiftes dekk på ol? Hvor mye må/kan man pusse opp?

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skal trekkes fram. Dersom en mann ikke klarer å ta sin del av "kvinnetingene" så vil jeg ikke bo sammen med han. Det hjelper ikke om han er aldri så flink til å skifte dekk eller vaske bil, da dette er sysler som ikke trengs å gjøres på langt nær så ofte som oppvask, klesvask, matlaging, handling, søppeltømming, rydding etc. Klarer han ikke det, selv, på eget initiativ, uten at jeg verken trenger å si det eller mase, ja da er han ikke en mann verdt å satse på i mine øyne.

Skrevet

Typisk scenario: mannen klipper gresset månedlig i sommerhalvåret/ måker snø ved behov, skifter dekk to ganger årlig, vasker bilen en gang i måneden. Kvinnen vasker og stryker ukentlig, lager mat 6 av 7 ganger, tar oppvasken annenhver dag. Men mannen tar seg av mannetingene, han skal ha for det...herregud :roll:.

Skrevet

til mange menn og kvinner som henger seg ved at mannen gjør manneting og det er hjelp nok.. så må kvinnen berre holde kjeft med sutringen sin...

nå er jeg heldig da med typen, men jeg har da opplevd noe annet...

Så til f.eks blåmann: be mannen sette seg ned og skrive opp hva han gjør av sysler og hvor lang tid det tar... så ber du hans partner som er da kvinnen ja.. sette seg ned og skrive opp hva hun gjør og tidendet tar...

desverre vil du da Blåmann oppdage at kvinnen ligger på pluss siden i både mengde tid osv...

Jeg vet mange menn er flinke, men jeg ser at de fleste menn... vel er ikke så flinke... og mye av ansvaret må mødrene og fedrene ta...

Og til deg Kjære "ikke superwoman".... vurder fremtiden for forholdet. det hjelper ikke om man er gift eller ikke... ei hjelper det at for mange forhold går for fort i stykker.... Kjærligheten er også noe praktisk...

Skrevet

Jeg sa ikke at det holder med at mannen gjør mannetingene og kvinnen gjør kvinnetingene. Stilte bare spørsmål om det var noe dere "glemte" på veien. Skrev jo også at jeg var for å dele alt, men er dere det? Men kan ikke se å fått svar på spørsmålet mitt så jeg prøver igjen:

Hvorfor er dere sammen med disse late slabbedaskene da?

Ville det ikke være bedre å finne dere en kvinne som er lik dere selv, så får dere det akkurat slik dere vil ha det?

Skrevet

sier ikke det helt slik du tror..:) og jeg nekter å dra alle over en kam... jeg selv gjør manneting... bla med bilen min fordi den er jo mitt ansvar og da bare støvsuger jeg ikke den, da er det snak om startplugger dekk osv... heldighvis kan typen da lage middag eller som nå dra over støvsugeren;)

jeg bare sier at jeg ser desverre, det er fakta, at gode gamle kjønnsfordelinger henger enda og det også hos par som er under 25...!!!!

Dette r ofte noe som kommer fra oppdragelsen og hjemmet... jenta ser det og liker det ikke, mens gutten ofte ikke ser det for han er vant til mamma som ordnet opp i sånt.... jeg har personlig kjennskap til en gutt på ca 26 år hvor faktisk mora kommer til han med støvsugeren og oppvaskkost... enda han bor i egen leilighet... om han hadde prøvd å sjekke meg opp og jeg hadde vist, så ville jeg ha begynt å flire høyt rett foran trynet hans... ingen vettug jente hæler en slik en..? Det er fortsatt tror jeg en viss overvekt av uorden og mangel på huslige egenskaper hos menn... takket være vårt barndomshjem... som og ofte er med på å oppdra pikene til å ta denne jobben..... :sjarmor: og ja jeg er for å dele uten en sånn "lik jobb" liste på husarbeid... mener det bør være naturlig at begge deler på jobben uten å henge seg opp i hva den andre har gjort og ikke gjort

Skrevet

Jeg har to barn, en jente og en gutt. Kommer til å lære de begge å lage mat,vaske klær, fikse opp i huset osv. Vi i den yngre generasjon vektlegger ting helt anderledes enn våre foreldre. Måten vi vasker huset på, hva vi lager til middag og hvordan vi vasker klær osv.......Tror mange av metodene vi bruker i dag, samt at vi bruker mindre tid til rengjøring enn feks. en husmor på 50 og 60 tallet ville gjort, gjør at den eldre generasjon mener at vi (både kvinner og menn) gjør en dårlig jobb.......Dette var kanskje en liten avsporing fra debatten men dere kvinner er ikke så fantastiske dere heller..........så det kommer kanskje ann på øynene som ser?

Skrevet

Synes ikke problemstillingen med hensyn til husarbeid er vanskelig i det hele tatt.

Hvis den ene er hjemme, og den andre har 100% stilling, er det naturlig at den som er hjemme tar husarbeidet. Det er ikke riktig å forvente at den som allerede har vært på jobb i åtte timer skal ta over husarbeidet når han/hun kommer sliten hjem.

Hvis begge jobber, deler en da på det.

Skrevet
Blåmann: hvor mange "manneting" er nødvendige å gjøre i en leilighet, uten hage når man i tillegg ikke har bil? Hva blir da igjen av den delen av "husarbeidet"? Har man bil: hvor ofte må den vaskes/skiftes dekk på ol? Hvor mye må/kan man pusse opp?  

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skal trekkes fram. Dersom en mann ikke klarer å ta sin del av "kvinnetingene" så vil jeg ikke bo sammen med han. Det hjelper ikke om han er aldri så flink til å skifte dekk eller vaske bil, da dette er sysler som ikke trengs å gjøres på langt nær så ofte som oppvask, klesvask, matlaging, handling, søppeltømming, rydding etc. Klarer han ikke det, selv, på eget initiativ, uten at jeg verken trenger å si det eller mase, ja da er han ikke en mann verdt å satse på i mine øyne.

hør hør.

'jeg skifter dekk to ganger i året derfor er det helt naturlig at du vasker do hundre og fire ganger i året og det er en rettferdig arbeidsdeling.'

my ass.

som noen spurte om over her, hvis disse slabbedaskene er så late og ubrukelige, hvorfor gidder vi bo sammen med dem da?

vel, vi gidder ikke.

sånn rundt 80-90% av alle samlivsbrudd i norge er det kvinnen i parforholdet som tar initiativ til, og majoriteten oppgir mannens manglende evne til å ta sin rettferdsige del av husarbeid som medvirkende årsak.

og skilte mann har dårlig helse og økonomi, høy dødelighet, høy selvmordshyppighet og en høy andel sliter med depresjoner.

til forskjell fra skilte kvinner, som i overveiende grad opplever sin livssituasjon som mer tilfredsstillende etter skilsmisse.

så, det er de late, slaskete slubberter av noen menn som kommer dårligst ut ved å insistere på oppvaskfeens eksistens i det lange løp.

Skrevet
Synes ikke problemstillingen med hensyn til husarbeid er vanskelig i det hele tatt.

Hvis den ene er hjemme, og den andre har 100% stilling, er det naturlig at den som er hjemme tar husarbeidet. Det er ikke riktig å forvente at den som allerede har vært på jobb i åtte timer skal ta over husarbeidet når han/hun kommer sliten hjem.

Hvis begge jobber, deler en da på det.

Helt enig.

MEN: Man må ikke glemme en viktig ting: ferier. Mange som har en hjemmeværende kone glemmer at hun også bør få litt fri, eks når de er på hytta, i påsken, jul. Mange husmødre er på jobb hele året rundt, for mannen må jo hvile i ferien så han kan ikke vaske klær osv.

Kjenner flere damer i 40-årene som i dag setter ulike krav til sin 13-årige datter og 19-årige sønn eks med tanke på skifting av sengetøy (jenta må klare det selv, gutten slipper), hvor rotete et rom kan være, lage middag etter skolen osv.

Skrevet

Jeg blir gaaaaaaaal ! Jeg har samboer og 2 barn dvs 3 barn. Mine *driter* fra seg ting overalt. Samboeren min er ikke noe flink med verken husarbeid eller å rydde opp etter seg selv. Dette har da barna sett og dem er akkuratt like han.... Hver dag går jeg og rydder opp etter dem, enten det er sokker på stuegulvet eller smuler på benken.

Da vi flyttet sammen ble vi enige om at jeg skulle ta husarbeidet da jeg arbeider deltid, så skulle han ta seg av bilen. Vi skrev faktisk en skriftlig avtale om dette for at det ikke skulle bli misforståelser senere. Han har vasket bilen 1 gang på de 4 år vi har bodd sammen.

Jeg føler at jeg krever svært lite av han, eneste er rydd opp etter deg selv og ta bilen. ER DETTE FOR MYE FORLANG??? (tydelevis for mye for han til å innfri)

Jeg kjenner at jeg blir så trøtt og lei. Her styrer jeg og vasker rydder å prøver å lage det pent i hjemmet. Det går et par timer så ser det ut som om jeg ikke har løftet en finger på flere dager....

Vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å få en slutt på alt dette rotet......

Skrevet

Hei, Janett over her.

Det der med å slenge i fra seg overalt er et velkjent problem hjemme hos meg også. Jeg jobber med saken, for å si det sånn.

Hver gang jeg kommer over en jakke på gulvet, rot på kjøkkenet etter noen som har laget mat osv, roper jeg på vedkommende som er antatt skyldig, og får henne/ham til å ordne opp etter seg.

Det funker etterhvert, for de blir leie av å bli avbrutt i noe annet de holder på med.....og jeg venter ikke. Slenger de fra seg, skal de ordne opp på flekken! Dette gjelder ungene da, for mannen roter ikke sånn, dessuten rydder han etter seg selv.

Når det gjelder den avtalen dere har på at du skal gjøre husarbeid, så innbefatter vel ikke det å rydde etter de andre? Det gjelder vel støvsuging, vasking og sånt? Forresten kan du visst godt bryte den, for det har jo mannen din gjort også. Å vaske bilen en gang på fire år, er ikke det samme som å holde sin del av avtalen. Og dessuten, ser han ikke at det er en skjevfordeling mellom dere? Du er da tross alt ute i 50% stilling!

Du får lære ungene å hjelpe til også, hvis de er store nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...