Gjest Molly Skrevet 26. august 2003 #1 Skrevet 26. august 2003 Skjønner ikke at det går an! Er samboer på andre året. Samboeren virket i begynnelsen flink til både å lage mat og gjøre andre huslige ting, som å vaske tøy osv. Nå er det tydligvis blitt min jobb. Jeg gjorde tidlig klart for han at jeg ikke ville bli noen husmor. Vi har nå nettopp fått et barn så jeg er hjemme. Han har barn fra tidligere. Jeg har aldri gjort så mye husarbeide som jeg gjør nå. Vasker klær etter de alle. Lager middag osv. Han mener han lager middag jevnlig, men deg kan kanskje dreie seg om 1 gang i uken maks. Det virker likevel som han fortsatt tror han gjør mye husarbeide! Venninners erfaringer er det samme. Hva i h..... går det av menn! Han sitter ikke på ræva og ikke gjør noenting, men jeg vil ikke være eneansvarlig for husarbeidet! Jeg kan selvfølgelig rope og skrike for å se om det hjelper, for han skjønner meg ikke når jeg tar det opp med han på vanlig måte! "jeg vasker da og lager mat jeg!" kommer det!. Nå er jeg så sliten etter nattevåk og vasking at jeg er supersur og forbannet. Måtte bare ha det ut :evil:
Gjest lekebøll Skrevet 26. august 2003 #2 Skrevet 26. august 2003 Dere kan lage en liste hvor dere krysser av hver gang dere gjør noe i huset - og hva. Hvis det er som du sier, ser han fort hvordan arbeidsfordelingen egentlig er.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2003 #3 Skrevet 26. august 2003 Dette var en treffende tråd i kveld. Kom hjem i nitiden, ante fred og ingen fare. Men samboeren min har tydeligvis "tenkt" litt i det siste. Så han spurte om jeg kunne lage mat til ham, jeg sa nei, for jeg hadde spist, som avtalen var i dag, og han kunne da utberket lage mat til seg selv. Men da kom det! En utskjelling av dimensjoner! Om at det var helt utenkelig at han skulle lage så mye mat som vi har fordelt mtp middager etc, og at jeg ikke gjorde en ting i hjemmet... Dere kan jo selv gjette om jeg har gjort det! Dette høres kanskje het uutholdelig ut. Men jeg har beholt roen, for han er litt humørsyk, og truslene idag om at fra nå skal vi bare lage mat til oss selv, de roer seg nok snart skal du se. Men akseptabelt er det ikke. Jeg har lært, at for å leve sammen med den man elsker må man tåle mye og være overbæren. Og det har jeg blitt flinkere til. Uansett, jeg er så stolt av meg selv over at jeg holdt roen, pleier å hisse meg opp og etterpå begynne å gråte fordi jeg er lei meg. Men nei, dette var rett og slett for absurd!
Midnattsol Skrevet 26. august 2003 #4 Skrevet 26. august 2003 He-he, jeg prakka støvsugeren på min sambo i dag faktisk mens jeg kom med en regle om at han må vel også se når det trengs å gjøres noe og at jeg må vel ikke si ifra bestandig. Men han er snill og grei, så han protesterer ikke, så vi gjør husarbeid begge to. Også er han kjempesnill og tar oppvasken når jeg lager middag, rydder bordet, blir med i vaskekjelleren når vi har klesvask, og skal vi ha pannekaker er det han som er eksperten på det. Hmm...ok..det er jo ikke så dårlig det....holder kjeft og lusker meg ut herfra nå tror jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2003 #5 Skrevet 27. august 2003 Noen kvinnfolk tåler jo ikke å se en halv hybelkanin engang uten at hele huset må "på rens" Alt med måte folkens Og dere..det er lov å rote litt eller mye alt ettersom Male but not hopeless
tingeling Skrevet 27. august 2003 #6 Skrevet 27. august 2003 Hmmm... høres kjent ut.... Min kjære er oppvokst med en mor som var hjemmeværende og gjorde alt i huset... Det sier seg jo selv hva det resulterer i Men han skal ha for at han prøver, og at han stiller opp når jeg ber ham om det. Det er bare så slitsomt å alltid være den som må spørre. men den egentlige grunnen til at jeg svarte på innlegget var for å komme med et tips: Kjøp ukens KK. Der er det en artikkel om sammenhengen mellom husarbeid og sex. les den siden høyt for ham! (jeg gjorde det. han lyttet. så gikk det noen timer før han kom tilbake med kontrollspørsmål tydlig at det gikk inn på ham tingeling
labboline Skrevet 27. august 2003 #7 Skrevet 27. august 2003 Samboeren virket i begynnelsen flink til både å lage mat og gjøre andre huslige ting, som å vaske tøy osv. Nå er det tydligvis blitt min jobb. Høres ut som min samboer dette. Huset var prikkfritt til enhver tid og kamerater og andre komenterte dette fordi han var så huslig.. Jeg har aldri vært det, og bryr meg ikke så veldig om det er litt rot og støv. Men det som har skjedd er at han gradvis har sluttet med alt. Og da mener jeg ALT! :evil: Nå sitter han bare i sofaen og klager fordi det er så rotete. Bare å rydde det sier jeg, og får et olmt blikk.. Vi inngikk en avtale om alltid å rydde etter oss, og det blir litt morsomt når det kommer folk og vi skal rydde stuebordet. Jeg tar mine ting (et par bøker, glasset mitt og noen blader); han skal ta sitt og må gå 3-4 ganger med skitne tallerkener og kopper og fiskeutstyr og klær og alt det andre som ligger der Men jeg vet ikke hva som skjer med dem. Var akkurat likt med min forje samboer (som forøvrig ikke flytta ut fordi jeg nekta å rydde :D ) Noen menn her som har erfaringer??
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #8 Skrevet 30. august 2003 Vi er begge litt rotete personer, jeg tør å innrømme det men ikke hun. Jeg vasker alt av klær og holder orden på innkjøp og matlaging som regel. Men når hun først setter i gang kan hun rydde kjempemasse og vasker og skrubber grundig. Jeg tar det liksom etterhvert. Vi pleier av en eller annen grunn å koble helt ut når den andre gjør noe, så vi har begge perioder hvor vi er litt late. Men vi er begge enig i at vi skal ha full skjerpings hjemme og forbedre oss. Men med to barn er det ikke lett, ser ut som det har vært en tornado på besøk hos oss av og til. Generelt sett tror jeg at menn er litt for slakke med ryddingen og kvinner litt for hyper. Hadde vært flott med en gylden middelvei.
*Lavendel* Skrevet 31. august 2003 #9 Skrevet 31. august 2003 Jeg har IKKE støv på hjernen, men har en mann som sikkert kunne ventet med å vaske/rydde til hybelkaninene gikk ut selv. Skrever over rotet på gulvet i stedet for å plukke det opp. Kjøper nye glass i stedet for å vaske opp. Kjøper nye klær i stedet for å sette på vaskemaskinen osv. Hva er det med dere mannfolk egentlig???? Jeg ber og jeg trygler, gråter og skjenner, banner og hyler, kryper og håper, men ingenting skjer!!!! Hva må jeg gjøre for at mannen skal forstå hvor slitsomt det er med to jobber, 3 barn (4 med den største ) og alt husarbeidet......og i tillegg skal man jo helst være uthvilt når det er leggetid og yte litt der også.....Jeg er sliten!!!
Gjest lurven Skrevet 2. september 2003 #10 Skrevet 2. september 2003 Jeg har IKKE støv på hjernen, men har en mann som sikkert kunne ventet med å vaske/rydde til hybelkaninene gikk ut selv. Skrever over rotet på gulvet i stedet for å plukke det opp. Kjøper nye glass i stedet for å vaske opp. Kjøper nye klær i stedet for å sette på vaskemaskinen osv. Hva er det med dere mannfolk egentlig???? Jeg ber og jeg trygler, gråter og skjenner, banner og hyler, kryper og håper, men ingenting skjer!!!! Hva må jeg gjøre for at mannen skal forstå hvor slitsomt det er med to jobber, 3 barn (4 med den største ) og alt husarbeidet......og i tillegg skal man jo helst være uthvilt når det er leggetid og yte litt der også.....Jeg er sliten!!![/quotemannen din hørtes ut somen stor egoist da.. eller er han bare dum? om man er ryddig av seg harvel veldig mye å gjøre med oppdragelse da.. hvis mor alltid rydda etter deg når du var liten...så...
Susie C Skrevet 4. september 2003 #11 Skrevet 4. september 2003 Fikk denne på mail en dag, om den nye varianten av Robinson-ekspedisjonen : *Have you heard about the next planned "Survivor" show?* * 6 Married men will be dropped on an island with 1 car and 4 kids each, for 6 weeks * Each kid plays two sports and either takes music or dance classes. * There is no access to fast food. * Each man must take care of his 4 kids, keep his assigned house clean, correct all homework, complete science projects, cook, do laundry, etc. * The men only have access to television when the kids are asleep and all chores are done. There is only one TV between them and there is no remote. * The men must shave their legs and wear makeup daily, which they must apply themselves, either while driving or while making four lunches. * They must attend weekly PTA meetings; clean up after their sick children at 3:00 a.m; make an Indian hut model with six toothpicks, a tortilla and one marker; and get a 4 year old to eat a serving of peas. * The kids vote them off the island, based on performance. * The last man wins only if he has enough energy to be intimate with his spouse at a moment's notice. * If the last man does win, he can play the game over and over again for the next 18-25 years - eventually earning the right to be called "Mother".
Gjest Hilde K S Skrevet 4. september 2003 #12 Skrevet 4. september 2003 Jeg / vi er ( nesten ) der vi vil være. Fra meg krevde det mange ( mange mange mange ) års jobbing for å få det slik. Men det var verdt det. I dag kan mannen tom støvsuge uten at jeg ber om det og uten at det flyr snublestore støvdotter rundt omkring.
Redhead Skrevet 4. september 2003 #13 Skrevet 4. september 2003 Hmm, tror jeg må være veldig heldig jeg :D ! Mannen min vasker klær, hegner opp klær og legger sammen klær uten at jeg må be han om det. Han støvsuger og vasker golv dersom det er behov. Vi har alltid delt på alt uten å ha diskutert hvordan vi skal gjøre det. Svigermor har gitt han god oppdragelse :D !
bluebird Skrevet 4. september 2003 #14 Skrevet 4. september 2003 Mannen min vasker klær' date=' hegner opp klær og legger sammen klær uten at jeg må be han om det. Han støvsuger og vasker golv dersom det er behov.[/quote'] Mannen din minner litt om meg selv i grunn.
Nigella Skrevet 5. september 2003 #15 Skrevet 5. september 2003 men den egentlige grunnen til at jeg svarte på innlegget var for å komme med et tips: Kjøp ukens KK. Der er det en artikkel om sammenhengen mellom husarbeid og sex. les den siden høyt for ham! (jeg gjorde det. han lyttet. så gikk det noen timer før han kom tilbake med kontrollspørsmål tydlig at det gikk inn på ham tingeling :o :o ¤Nigella begynner å lete huset rundt etter forrige ukes KK¤
Mrs. B Skrevet 5. september 2003 #16 Skrevet 5. september 2003 Jeg er også heldig. Her holder vi det ryddig til vanlig, og mannen min er nesten mer effektiv enn meg. På søndager tar vi en time hvor han støvsuger og rister tepper, mens jeg vasker på badet og kjøkkenet. Klesvasken tar han like gjerne (?) som meg. (P.S. Vi bor i leilighet og har ingen barn.)
Nile Skrevet 5. september 2003 #17 Skrevet 5. september 2003 Eh - hos oss er det faktisk litt omvendt kjønnsrollefordeling. Min kjære ser rotet før jeg gjør det, og blir plages av skitt og rot lenge før min limit er nådd. Dermed, den som plages av rotet, må også gjøre noe med det - ofte ihvertfall. Vel, jeg lager de fleste middager, men mannen rydder etter maten hver dag, smører matpakker og frokost og er i det hele tatt veldig flink, også etter maaange år :D
lillesol20 Skrevet 5. september 2003 #18 Skrevet 5. september 2003 Wow. :o Jeg innså for et par uker siden hvor utrolig heldig jeg er som har en mann som er huslig av seg. Mer enn meg, faktisk. Og det er han som lager nesten all maten! Fatter ikke at noen kvinner må MASE på mennene sine for at de skal ta sin del- det er voksne menn vi snakker om her, er det ikke? :blunke: *sitter på sin høye hest*
Lenore Skrevet 5. september 2003 #19 Skrevet 5. september 2003 Du er hjemme - jeg antar han er på jobb om dagene? Jeg vet det er mye jobb med små barn, men han gjør kanskje endel arbeid ute, for eksempel? Jeg synes ikke det er rart at den som er hjemme, steller litt i huset.
ivanka Skrevet 5. september 2003 #20 Skrevet 5. september 2003 hmmm. når man legger sammen prosentandelene kvinner og menn MENER de gjør av husarbeid, blir resultatet at de til sammen gjør sånn omtrent 180% ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå