Gå til innhold

Under 18 og drikke i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du dro til et annet land der aldersgrense for alkohol er 16 år. Hadde du latt din 16-åring få drikke der? Ville du fulgt landets lover eller ville du i tilegg også fulgt hjemlandets lover (så lenge det ikke "kolliderte" selvsagt)?

Hvis du dro til et land der aldersgrensen for alkohol er 21 år, som f.eks flere stater i USA. Hvis du da hadde et barn på 19 som var med, ville du kjøpt eller latt ungen din få drikke da?

Og forresten, er det noe straff for dette? Vil foreldre kunne bli straffet i Norge om de gir alkohol til en 16-åring i et land der det er lov?

Det er kun spørsmål av ren nysgjerrighet. Jeg er ikke i situasjonen selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ville latt 16-åringen min gjøre det, og nei, du kan ikke straffes for det.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Det kommer litt an på tenåringen. Ett glass vin eller en øl ville gått fint for en 16 åring sammen med foreldrene, både i norge og land med 16 års grense. men jeg ville ikke la de gå ut å kjøpe drikke selv uten at jeg hadde noen kontroll. I Usa er det veldig strengt mht alkohol, så der ville jeg ikke tatt sjansen.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Nei, jeg ville ikke latt tenåringen drikke i noen av disse tilfellene.

I USA ville han i såfall brutt landets lover, og jeg vil ikke la ungen min tro at det er en grei ting å gjøre.

Jeg ville heller ikke latt 16-åringen drikke i et land som tillot det, fordi det da hadde vært temmelig vanskelig å forklare hvorfor 16-åringer ikke bør drikke hjemme.

Skrevet

I USA ville han i såfall brutt landets lover, og jeg vil ikke la ungen min tro at det er en grei ting å gjøre.

Jeg ville heller ikke latt 16-åringen drikke i et land som tillot det, fordi det da hadde vært temmelig vanskelig å forklare hvorfor 16-åringer ikke bør drikke hjemme.

Signerer.

Skrevet

Helt enig.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Hadde faktisk latt 16 åringen få seg ett glass øl eller vin eller ein rusbrus til maten i land der det var lovlig.

Men ikkje i USA, siden det hadde brutt landets lover.

Fikk forresten prøve shots med "sex on the beach" når eg var rundt 16 og med familien på ferie til Kypros (grensa der er 16 år). Det var ingen som måtte forklare meg at eg ikkje kunne/burde drikke i Norge (etter å ha fått lov der borte) fordi eg var for ung og fordi det var ulovlig, det visste eg allerede. Og det veit nok de fleste ungdommer, og de drikker nå samme søren om det er lov eller ei..

Skrevet
Det var ingen som måtte forklare meg at eg ikkje kunne/burde drikke i Norge (etter å ha fått lov der borte) fordi eg var for ung og fordi det var ulovlig, det visste eg allerede. Og det veit nok de fleste ungdommer, og de drikker nå samme søren om det er lov eller ei..

Jeg vet at de nok drikker uansett, men om jeg ikke vil at mitt barn skal drikke før de er 18 blir det feil å tillate drikking som 16-åring bare fordi vi er på ferie.

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Nei, hos oss har vi fulgt reglene i Norge og ikke reglene i de landene vi besøker.

Skrevet (endret)
Hvis du dro til et annet land der aldersgrense for alkohol er 16 år. Hadde du latt din 16-åring få drikke der? Ville du fulgt landets lover eller ville du i tilegg også fulgt hjemlandets lover (så lenge det ikke "kolliderte" selvsagt)?

Hvis du dro til et land der aldersgrensen for alkohol er 21 år, som f.eks flere stater i USA. Hvis du da hadde et barn på 19 som var med, ville du kjøpt eller latt ungen din få drikke da?

Og forresten, er det noe straff for dette? Vil foreldre kunne bli straffet i Norge om de gir alkohol til en 16-åring i et land der det er lov?

Det er kun spørsmål av ren nysgjerrighet. Jeg er ikke i situasjonen selv.

Det er ikke helt riktig at man må være 21 år for å drikke alkohol i USA. I flere stater kan man f.eks drikke alkohol når man er myndig (18 år) så lenge man har en forelder med seg.

Så i USA ville jeg latt en 19 åring drikke alkohol, men jeg er usikker på om jeg ville latt en 16 åring drikke alkohol i et land med 16 års grense. Det kommer an på hvor moden ungdommen er.

Endret av The Kitten
Skrevet

Jeg ville latt en 16 åring drikke alkohol i land det var tillatt, og jeg ville latt en 18 åring drikke i USA dersom det skjedde diskret.

Skrevet
Kun hvis sekstenåringen er fullstendig tilbakestående og ikke skjønner at forskjellige land har forskjellige regler. Jeg hadde ikke noe problem med det etter at vi hadde vært i Danmark. :)
Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Kun hvis sekstenåringen er fullstendig tilbakestående og ikke skjønner at forskjellige land har forskjellige regler. Jeg hadde ikke noe problem med det etter at vi hadde vært i Danmark. :)

Nei, det betyr rett og slett at du ikke synes det er nødvendig med 18- og 20-årsgrenser på alkohol.

Mine alkohol-regler som mor forandrer seg ikke fordi vi reiser til et land med mildere restriksjoner på slikt. I vårt hus har sønnene og deres kamerater aldri fått drikke alkohol før de er gamle nok - hvordan kan du forsvare at det er greit å drikke når vi er i Danmark - men du får ikke lov hjemme i Norge :ler:

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville latt ungdommen drikke i noen av tilfellene. Hvorfor skal som voksen og ansvarlig overfor barnet lære at ferie og alkohol henger sammen?

Skrevet

Vil aldri og har aldr kjøpt alkohol til guttene mine her, men 16 åringen vår fikk smake et glass ssngria når vi var i Spania i sommer.

Skrevet
hvordan kan du forsvare at det er greit å drikke når vi er i Danmark - men du får ikke lov hjemme i Norge :ler:
Det er ikke min jobb å forsvare det, jeg skal ikke forstå det, jeg skal bare følge lovene. Norge har valgt å la myndighetsalder være aldersgrense på kjøp av tobakk og alkohol, Danmark har valgt å la myndighetsalder være aldersgrense på nattklubber etc., og dermed kan ikke mammaen min eller noen andre nekte meg å drikke i Danmark, for man retter seg etter lovene der man er.

Se på det slik - hvis dere skal forholde dere til lovene her i Norge, hva gjør dere når politiet kommer til hotellet med nittenåringen deres når dere er i USA og han/hun er synlig beruset? Da har h*n brutt amerikansk lov på amerikansk jord. Hvorfor er det mer greit enn å følge loven et annet sted? Etnosentrisme er nordmenns varemerke.

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Det er ikke min jobb å forsvare det, jeg skal ikke forstå det, jeg skal bare følge lovene. Norge har valgt å la myndighetsalder være aldersgrense på kjøp av tobakk og alkohol, Danmark har valgt å la myndighetsalder være aldersgrense på nattklubber etc., og dermed kan ikke mammaen min eller noen andre nekte meg å drikke i Danmark, for man retter seg etter lovene der man er.

Se på det slik - hvis dere skal forholde dere til lovene her i Norge, hva gjør dere når politiet kommer til hotellet med nittenåringen deres når dere er i USA og han/hun er synlig beruset? Da har h*n brutt amerikansk lov på amerikansk jord. Hvorfor er det mer greit enn å følge loven et annet sted? Etnosentrisme er nordmenns varemerke.

Du snakker som om du er ungdommen selv .. og selvsagt, så drakk jeg alkohol da jeg var på aleneferie til Danmark med venninnen som som 17-åring. Det er noe annet når man reiser med foreldrene.

Nå har ikke jeg vært i USA, men selvsagt så følger jeg lovene til landet vi er i om de er strengere enn de vi har hjemme.

Skrevet

Jeg er nok passert seksten for en god stund siden, men at nordmenn er etnosentriske viser seg vel enda bedre i ungdom enn i andre. Velkommen til "Syden", det nest største landet i Verden, liksom (rett etter Utlandet, som er det største.)

Skrevet

Nei, 16åringen hadde ikke fått lov å drikke i ett land det var 16 års aldersgrense på alkohol. Selv om reglene i det landet er annerledes enn i Norge så er fortsatt mine regler det samme.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke latt 16-åringen min drikke alkohol selv om aldersgrensen i landet vi var i var 16.

Jeg vil "følge loven" som i å ikke bryte den, men jeg vil ikke "følge loven" som i å gjøre alt som er lovlig kun fordi det er lovlig. Derfor ville jeg heller ikke latt en 19-åring drikke alkohol i et land med 21-års grense (og om det var mitt barn, tror jeg virkelig at han/hun i en alder av 19 ville vært smart nok til å avstå fra å drikke selv i dette tilfellet).

Som en sammenligning, ville jeg ikke syntes det var greit at en voksen mann har sex med 12-åringen min om vi drar på ferie til Mexico, selv om det er fullt lovlig der. Og jeg ville ikke latt min 19-årige sønn/datter ha sex med en innfødt på 12, heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...