Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 En forelder sier hun ved flere anledninger har latt sitt fortsatt 4 år gamle barn være helt alene hjemme, gjerne i 3 timer. "Hun har også lært seg å bruke hurtigtaster på hustelefonen, trykker hun 1 og holder inne ringer hun meg, og 2 er til pappa'n. Hun ringer meg et par ganger og jeg henne mens hun er alene.." Jeg mener det å passe på seg selv er et altfor stort ansvar å legge på skuldrene til en fire-fem-åring. Et så lite barn har ikke forutsetninger for å håndtere brann, fremmede på døra, uhell som oppstår hjemme. For ikke å snakke om frykten et barn kan komme til å føle over å bli forlatt hjemme. Men noen synes tydeligvis det er greit at en fire-åring er hjemme alene i 3 timer, og jeg vil gjerne høre argumentene...
rachel who Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Selvfølgelig er det ikke greit. Ville tipset bv om dette.
Bellatrix Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Jeg synes ikke det høres greit ut med en 4-åring hjemme helt alene i flere timer.
Gjest kvinne27 Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 WHAT??? Er den forelderen spik spenna gal? Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt barnevernet med en jævla gang, det der er barnemishandling. Accident waiting to happen. 4-5 år er altfor ungt til å være alene hjemme. ALTFOR ungt! herregud..
Sissan Skrevet 19. desember 2009 #5 Skrevet 19. desember 2009 Det er absolutt ikke greit. Og så lurer jeg på hvorfor moren forteller det? Kanskje hun gjør det for å sjekke hva andre syns? Om ingen tør å si at det er galskap da, blir det en slags bekreftelse.
Chiquita Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Jeg synes det er galskap. Det er stor forskjell på en som er 5 og en som er 6. Min største blir snart 5 år, og aldri i verden om han har fått lov til å være hjemme alene, selv om han er veldig rolig og fornuftig og ytterst sjeldent gjør noe som ikke er lov (og aldri rører komfyr og andre farlige ting) Men hjemme alene - aldri! Hva om det begynner å brenne? Hva om han faller ned trappa og slår seg veldig (slik at han ikke kommer seg bort til telefonen for å ringe med hurtigtaster) Det er mye hva om, tenk om her. Jeg føler ellers jeg er ganske rolig og sindig i forhold til hva barna får gjøre, og gir dem stor frihet generelt sett, men å være helt alene hjemme... nei det er det "lenge" til. Dersom det hadde vært noen av mine kjente som hadde fortalt det der, så hadde nok jeg også kontaktet barnevernet - om ikke for å levere inn bekymringsmelding, så for å få råd om hvordan jeg kan snakke med foreldrene om situasjonen. Dersom det ikke hadde gått, så hadde bv fått tatt saken videre
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har en 6 åring. Og to eldre barn. Ikke faen om jeg ville latt dem være hjemme i den alderen. Tilogmed 6 åringen min får ikke lov å være alene. Aldri i livet. Ikke pga trapper eller noe, men det er rett og slett helt på tryne. Han kan være her til nøds, med en 13 åring søster og 10 åring søster.Veldig lite.
LilleMy Skrevet 19. desember 2009 #8 Skrevet 19. desember 2009 Helt urimelig av foreldrene eller mor, i dette tilfelle. Et så lite barn kan ike ta ansvar og kan ikke "stoles på" (tenker på komfyr, ovner, inbrudd, eksplosjon osv). Selv har jeg en datter på 5 og ett halvt år, hun har litt erfaring på 15-20 minutter alene.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Helt urimelig av foreldrene eller mor, i dette tilfelle. Et så lite barn kan ike ta ansvar og kan ikke "stoles på" (tenker på komfyr, ovner, inbrudd, eksplosjon osv). Selv har jeg en datter på 5 og ett halvt år, hun har litt erfaring på 15-20 minutter alene. Et hus brenner også ned i løpet av 15 min...
Gjest yojo Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 Et hus brenner også ned i løpet av 15 min... Huset kan brenne ned på 15 min, selvom ungen er 8-10 år også....
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #11 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Barnet er født i januar 2005. Barnet er altså fortsatt 4 år, og slett ikke skoleklar... Merkelig argument du bruker. Du synes åpenbart det er greit at barn på 4-5 år er hjemme alene i så lang tid, hvorfor er det så uproblematisk i dine øyne? Endret 20. desember 2009 av MissStiles
Gjest Gjest_lala_* Skrevet 20. desember 2009 #12 Skrevet 20. desember 2009 For lystløgnere og tvilere, her er fakta: Nei, og jeg synes at en ansvarlig mor må sørge for at hun har andre til å hjelpe seg i huset når hun vet at hun har en sykdom som kan sette barnas liv i fare. En fireåring kan ikke passe på en toåring. Hun var altså 9 måneder gammel i september 2005, med andre ord født i januar 2005, og fortsatt 4 år gammel. Og selv om hun skulle vært 5, noe hun ikke er; ALTFOR ung til å være hjemme alene! Ja, best å ta fra alle mødre med sykdommer foreldreretten, det kan jo skje noe. Hva med de med usunt kosthold, overvektige osv, de har jo høyere sjanse for å få hjerteinfarkt, tenk om de får det når de er alene med barnet? Skal vi genteste alle før de får barn kanskje? På et forum som dette anonymiserer man vanligvis litt med å endre på små detaljer, slik at man ikke skal bli så lettgjenkjennelig. Jeg kunne for eksempel ha skrevet innlegget om tran og bevisst endret litt på alderen, at jeg skrev hun var yngre enn hun egentlig var, fordi det i det store og det hele ikke hadde veldig relevans for tråden.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #13 Skrevet 20. desember 2009 På et forum som dette anonymiserer man vanligvis litt med å endre på små detaljer, slik at man ikke skal bli så lettgjenkjennelig. Jeg kunne for eksempel ha skrevet innlegget om tran og bevisst endret litt på alderen, at jeg skrev hun var yngre enn hun egentlig var, fordi det i det store og det hele ikke hadde veldig relevans for tråden. Ikke alle gjør det, jeg gjør ikke det. Og det vil jeg tro gjelder de fleste. I denne saken er det uomtvistelig at barnet fylte fem år i november og har en bror på 3. To små barn, som altså ikke skal være alene hjemme uten oppsyn
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 20. desember 2009 #14 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Min første tanke: "ring barnevernet!" og min andre: "få ut de idiotiske brukerne som prøver å forsvare dette". Hvordan går det an å la en 4-5 åring være alene hjemme?! Ingen foreldre der ute med nok vett ville ha gjort det! Det er til og med nesten uakseptabelt å la en 10 åring være alene hjemme! Endret 20. desember 2009 av MissStiles
Gjest brutal_mann Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 Her er det for mye vi ikke vet. Er dette i en bolig i en bygd eller i en leilighet på Grønland (Oslo)? Hvilket forhold har en til naboene? Har en naboer? Hvordan er huset sikret? Masse slike ting må en vite for å kunne gi en helt korrekt vurdering. Undertegnede gikk alene og handlet som 2-åring. I samme strøk i dag ville det vert galskap, den gangen var det helt greit.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 20. desember 2009 #16 Skrevet 20. desember 2009 (endret) Det er andre tider nå, vi vet mer om barns sikkerhet enn den gangen. Det var kanskje ikke så mange trusler på din tid som det er idag, derfor syns (kanskje) de fleste at slike situasjoner som denne er veldig uakseptabel. Jeg blir irritert når noen presterer med å si at 4-5 åringer nærmest er skoleklare, når de ikke er det før i seks-sju årsalderen, eller at de prøver å forsvare vedkommede det er snakk om... Endret 20. desember 2009 av MissStiles
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 Huset kan brenne ned på 15 min, selvom ungen er 8-10 år også.... En 10 åring tar bedre vare på seg selv enn en 5 åring, og vil ha større sjanse til å klare seg i tilfelle f.eks brann.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 En 10 åring tar bedre vare på seg selv enn en 5 åring, og vil ha større sjanse til å klare seg i tilfelle f.eks brann. 10åringen kan takle det bedre, dersom han/hun er oppdratt på "den rette måten"... Ikke alle foreldre som gidder å gå gjennom brannsikkerhet med sine barn.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #19 Skrevet 20. desember 2009 barnet er nesten 6, Barnet fylte 5 år 20.november! Det er altså ett år igjen til det er 6... Og selv en 6åring skal ikke være alene hjemme. Du har vel neppe barn...
MissStiles Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. MissStiles, mod
Anbefalte innlegg