minienthe Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 funderer ganske hardt på å bytte for til kattene nå siden det de bruker nå viser seg å være mer og mer fetende (hill's CD). men så til utfordringen... jeg har fem katter i kosten, en seniorhanne på 11 (snart 12), ei frøken på 5, en langhåret hanne på 6, en hanne på 3 og en hanne på 2. alle er kastrerte (fikk anbefalt hillsforet av vet pga dette) og utekatter. noen som har tips til for som ikke er helt i lightsegmentet men samtidig mindre fetende en CD ? vurderer det meste bortsett fra Iams.
Cayenne Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 (endret) funderer ganske hardt på å bytte for til kattene nå siden det de bruker nå viser seg å være mer og mer fetende (hill's CD). men så til utfordringen... jeg har fem katter i kosten, en seniorhanne på 11 (snart 12), ei frøken på 5, en langhåret hanne på 6, en hanne på 3 og en hanne på 2. alle er kastrerte (fikk anbefalt hillsforet av vet pga dette) og utekatter. noen som har tips til for som ikke er helt i lightsegmentet men samtidig mindre fetende en CD ? vurderer det meste bortsett fra Iams. Det er jo bare å gå gjennom innholdsfortegnelsen og næringsinnholdstabellene på de forskjellige fôrtypene.. c/d er vel omtrent som vanlig adultfôr ernæringsmessig, så om det blir for fetende bør du vel gå over til light-fôr? Vet at det kommer c/d i light-versjon nå snart. Ellers kan du jo prøve vanlig fôr for kastrerte katter, har aldri hørt om noen som gir c/d til katter som ikke har/har hatt problemer med urinveiene. Vet ikke hvordan næringsforholdet er mellom lightfôr og det for kastrerte katter, men det kan du jo sjekke ut. Eldstemann burde jo gå på seniorfôr, og det kunne kanskje de to nest eldste (i hvert fall han på 6 år) også fått, men det er jo ikke ideelt for de to yngste. Endret 19. desember 2009 av Cayenne
minienthe Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2009 Det er jo bare å gå gjennom innholdsfortegnelsen og næringsinnholdstabellene på de forskjellige fôrtypene.. c/d er vel omtrent som vanlig adultfôr ernæringsmessig, så om det blir for fetende bør du vel gå over til light-fôr? Vet at det kommer c/d i light-versjon nå snart. Ellers kan du jo prøve vanlig fôr for kastrerte katter, har aldri hørt om noen som gir c/d til katter som ikke har/har hatt problemer med urinveiene. Vet ikke hvordan næringsforholdet er mellom lightfôr og det for kastrerte katter, men det kan du jo sjekke ut. Eldstemann burde jo gå på seniorfôr, og det kunne kanskje de to nest eldste (i hvert fall han på 6 år) også fått, men det er jo ikke ideelt for de to yngste. pga jungelen av fortyper som finnes så hadde jeg håpet at noen her hadde et tips til et "allroundfor" CD begynte vi med nettopp pga urinveistrøbbel til han eldste men mye har skjedd på forfronten de siste 8 årene så derfor funderer jeg på å bytte det ut til noe mindre fetende. dessverre så er det teknisk umulig å splittfore så alle må få samme for, de har også "fri tilgang" pga at to av de er småspiste. å sette de småspiste i eget rom fungerer ikke.
storesøs Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Vi har 3 katter, 2 kastrerte monser og ei sterilisert pusi. 2 av de har vært plaga med urinveiene tidligere. Bruker Spesific på de nå og er kjempefornøyd. Anbefaler å høre på vet-kontoret hvilket de anbefaler til dine :-)
Cayenne Skrevet 20. desember 2009 #5 Skrevet 20. desember 2009 pga jungelen av fortyper som finnes så hadde jeg håpet at noen her hadde et tips til et "allroundfor" CD begynte vi med nettopp pga urinveistrøbbel til han eldste men mye har skjedd på forfronten de siste 8 årene så derfor funderer jeg på å bytte det ut til noe mindre fetende. dessverre så er det teknisk umulig å splittfore så alle må få samme for, de har også "fri tilgang" pga at to av de er småspiste. å sette de småspiste i eget rom fungerer ikke. Det finnes ikke noe allroundfôr som passer til alle katter i alle aldre, nei. I utgangspunktet finnes det kattungefôr (frem til 1år), voksenfôr (1-6 år) og seniorfôr, så har du light-variantene for innekatter eller de som ellers lett legger på seg, og neutered young adult (1-6 år) og neutered senior for kastrerte katter. Også har du jo disse 'spesialfôrene' som f.eks Dental, Hair&Skin e.l, men jeg skjønner ærlig talt ikke helt vitsen med de da.. Alt annet er spesialfôr som kun skal brukes etter anbefaling fra veterinær. Siden du har en katt som har hatt urinveisproblemer og har fått anbefalt c/d av veterinær, ville jeg holdt meg til det, men gått over til light-versjonen når den kommer, om du synes kattene dine er litt i vel godt hold De fleste katter er jo i variende grad overvektige, de fleste katteeiere tror nok at katter skal være litt tykkere enn det de egentlig skal. Om noen av kattene ikke egentlig trenger å gå på lightfôr, vil de gjerne veie opp med å spise litt større mengde fôr, eller du kan evt gi de slanke kattene en porsjon med (kvalitets)våtfôr i ny og ne. Hvis du ikke vil bruke c/d mer, ville jeg i så fall brukt et fôr for kastrerte katter. Om du da skal bruke senior eller young adult, må du nesten vurdere selv, eller evt spørre veterinær om. Skjønner at det ikke er enkelt når du har så mange katter med forskjellige behov. Sliter selv litt med å finne et fôr som alle fungerer på, da en har hatt urinveisproblemer og bør få spesialfôr, mens en annen har sensitiv mage og ikke tåler hva som helst, og alle er kastrerte og har en tendens til å bli tjukke
minienthe Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. desember 2009 det hadde vært himla mye enklere å fått spesialdesignet ett som fungerer optimalt for alle ja
Cayenne Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 det hadde vært himla mye enklere å fått spesialdesignet ett som fungerer optimalt for alle ja Ja, ikke sant? Et fôr for kastrerte, tynne, ukastrerte, gamle, tjukke eller unge katter med eller uten urinveisproblemer eller sensitiv mage..
Gjest Gjest* Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 funderer ganske hardt på å bytte for til kattene nå siden det de bruker nå viser seg å være mer og mer fetende (hill's CD). men så til utfordringen... jeg har fem katter i kosten, en seniorhanne på 11 (snart 12), ei frøken på 5, en langhåret hanne på 6, en hanne på 3 og en hanne på 2. alle er kastrerte (fikk anbefalt hillsforet av vet pga dette) og utekatter. noen som har tips til for som ikke er helt i lightsegmentet men samtidig mindre fetende en CD ? vurderer det meste bortsett fra Iams. Iams er et produkt basert på dyrs lidelser: http://www.iamscruelty.com/introduction.asp Virkelig glad for at du ikke vuderer dette! (og dere som bruker dette bør slutte øyeblikkelig). Vi bruker Royal Canin Fit til en eldre kastrert hannkatt og en godt voksen sterilisert hunnkatt som er 50/50 inne og utekatter. De er fortsatt litt tjukke, men pelsen er helt nydelig og myk og de elsker fòret!
minienthe Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. desember 2009 Vet at det kommer c/d i light-versjon nå snart. vet du når det skal komme ? finner ingenting på siden til hills og dyrlegen hadde ikke hørt noe om det ?
Tarpan Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg har 4 katter,ei på 11,5,en på 4,5,en på 1,5 og minstemann er 7 mnd. De tre eldste er sterilisert/kasterert og minsten skal kastereres på nyåret. Han fikk kattungefor i starten,da bodde han på badet Jeg forer alle på Royal Canin Exigent siden hukatta er kresen og småspist..Dem har fri tilgang. Her i huset nytter det ikke med en type for pr katt Endret 26. desember 2009 av Tarpan
minienthe Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. desember 2009 hvordan opplever du det foret på "vektfronten" ?
Cayenne Skrevet 26. desember 2009 #12 Skrevet 26. desember 2009 vet du når det skal komme ? finner ingenting på siden til hills og dyrlegen hadde ikke hørt noe om det ? Veterinæren jeg bruker sier de skal få det inn over nyttår.. Har tenkt å prøve det til mine, kan holde deg oppdatert
minienthe Skrevet 29. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. desember 2009 Veterinæren jeg bruker sier de skal få det inn over nyttår.. Har tenkt å prøve det til mine, kan holde deg oppdatert supert
Karmosin Skrevet 30. desember 2009 #14 Skrevet 30. desember 2009 Hill's Nature's Best holder katten min stabil. Hun la for mye på seg av et Royal Canin-for, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvilket. Nature's Best ordnet i hvert fall med vekten.
Gjest Borghild Skrevet 30. desember 2009 #15 Skrevet 30. desember 2009 Jeg ar 4 katter og mine får Royal Canin. De er ikke feite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå