Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å råke ut for rabatterte varer og øvrige "varp" er for mange en orgasmisk opplevelse.

Kan de som eksempelvis

* stråler av lykke når de entrer/forlater tax free-butikken,

* går bananas på super'n når det selges julebrus til halv pris,

* kjøper kilovis med smågodt i Strømstad (og spiser seg kvalme på snop deretter) og/eller

* står et par timer i bilkø i Sverige for å sikre seg 50 liter med bensin som selges for 5 kroner literen

forklare hvorfor det å gjøre et varp gjør dere så euforiske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye penger å spare på gode tilbud. Nå kjøper jeg ikke godteri til jeg blir kvalm eller reiser nevneverdig mye til Sverige, men jeg hamstrer hvis de har tilbud på noe jeg likevel ville kjøpt til dyrere pris senere. Å dra til Sverige er ikke nødvendigvis lønnsomt hvis man ikke bor i nærheten av Svinesund,Nordby eller andre handelssteder nær grensa. Bensin koster det også.

Ica og Mega har ofte 40% rabatt på diverse matvarer og da blir jeg selvsagt glad hvis tilbudet er på noe jeg liker/trenger.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg blir som regel glad dersom en vare jeg likevel hadde planlagt å kjøpe til full pris blir solgt til meg rabattert. Likeens blir jeg glad når jeg kjøper litt dyrere varer og får rabatt fordi jeg kjøper alt utstyret i en butikk - en pakkepris.

Men jeg går ikke land og strand rundt for å finne tilbudene og jeg sitter heller ikke hjemme og griner blod fordi jakken jeg kjøpte forrige uke til full pris er på tilbud denne uken.

Svenskehandel med Bergen som utgangspunkt er ikke-eksisterende.

Skrevet

Tja, jeg er ikke av de som drar til Sverige for å handle smågodt, men jeg er glad i å gjøre "gode kjøp". F eks er det en klesbutikk her jeg bor som har en 100-kroners kurv hvor en kan finne klær med over 90% avslag - og etter å ha funnet noen skatter i denne går jeg gjerne glisende rundt og føler meg rik :fnise: Men jeg er i egne øyne flink til å kjøpe ting jeg ville ønsket meg og evt kjøpt til fullpris også, ikke kjøpe FORDI det er billig. Blir litt for dumt å komme hjem med masse oransje gensere eller julebrus jeg ikke drikker - eller 5 kg smågodt når jeg ellers ville spist 300 g i løpet av året (ikke pga pris, men lyst og fornuft).

Ellers har jeg blitt ganske skeptisk til sånne salgs/rabattkampanjer i de fleste butikker, utenom salg etter en sesong. Det er mange varer som BARE er slik lokke/tilbudsvarer. Og mange butikker selger også varer fra flere år tilbake til samme rabatt som årets utgåtte sesong (dette er et fenomen jeg har sett mye mer av i Trondheim enn Oslo forøvrig). Her om dagen var jeg innom Mexx som har en salgskampanje for tiden, og der hadde de omtrent BARE drit; akrylplagg osv - selv om jeg så flere kjempefine Mexplagg i andre butikker som fører enkeltplagg fra dette merket. Disse fine tingene hadde de ikke, eller hadde ryddet bort, for å få inn mest mulig av salgsdriten sin...

Skrevet

Penger spart er penger tjent, er det noe som heter. Jeg er også en av dem som setter pris på spare penger - men ikke for enhver pris...

Her er fire eksempler jeg fant i farten:

Bensin 1

Bensin 2

Bensin 3

Julebrus!

Hadde jeg vært i bensinfyllemodus og tilfeldigvis kommet over gratis bensin, hadde jeg kanskje stått fem minutter i kø. Men, å rigge seg opp lenge i forveien for å spare 500 kroner?

Og julebrus? Er virkelig sukkerdoser dyrt? Er prisen på brus (eller snop for den saks skyld) noe som plager folk?

Dette syndromet handler nok om mer enn å spare penger (til husholdningsbudsjettet). For meg er dette noe særdeles primitivt som jeg får en flau smak i munnen av å lese om.

(...)Det var i alle fall folk som var litt for ivrige. En kunde fortalte at han hadde hatt én sixpack i den ene hånden og én i den andre. Da begynte noen og nappe ut brusflasker fra den ene sixpacken.

Da jeg i Facebookens barndom hadde en profil der, dukket det opp en gruppe/kampanje relatert til at bensinprisene (etter sigende) var for høye. Ikke overraskende var det mange som meldte seg på i hylekoret.

Etter hvert dukket det opp en "motgruppe". Den het "Vi som har større drømmer enn billig bensin". Å melde seg inn i denne gruppen føltes unektelig godt.

Er det sunt å spare penger - "koste hva det koste vil" - eller krysser man etter hvert en primitiv grense der man mister litt fotfestet med de verdiene man innerst inne forfekter?

Skrevet
Penger spart er penger tjent, er det noe som heter. Jeg er også en av dem som setter pris på spare penger - men ikke for enhver pris...

Her er fire eksempler jeg fant i farten:

Bensin 1

Bensin 2

Bensin 3

Julebrus!

Hadde jeg vært i bensinfyllemodus og tilfeldigvis kommet over gratis bensin, hadde jeg kanskje stått fem minutter i kø. Men, å rigge seg opp lenge i forveien for å spare 500 kroner?

Og julebrus? Er virkelig sukkerdoser dyrt? Er prisen på brus (eller snop for den saks skyld) noe som plager folk?

Dette syndromet handler nok om mer enn å spare penger (til husholdningsbudsjettet). For meg er dette noe særdeles primitivt som jeg får en flau smak i munnen av å lese om.

(...)Det var i alle fall folk som var litt for ivrige. En kunde fortalte at han hadde hatt én sixpack i den ene hånden og én i den andre. Da begynte noen og nappe ut brusflasker fra den ene sixpacken.

Da jeg i Facebookens barndom hadde en profil der, dukket det opp en gruppe/kampanje relatert til at bensinprisene (etter sigende) var for høye. Ikke overraskende var det mange som meldte seg på i hylekoret.

Etter hvert dukket det opp en "motgruppe". Den het "Vi som har større drømmer enn billig bensin". Å melde seg inn i denne gruppen føltes unektelig godt.

Er det sunt å spare penger - "koste hva det koste vil" - eller krysser man etter hvert en primitiv grense der man mister litt fotfestet med de verdiene man innerst inne forfekter?

:Nikke: :Nikke: :Nikke: Som jeg skulle skrevet det selv!

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er sunt med den "koste hva det koste vil" (ironisk uttrykk i sammenheng med å spare...). Og det dreier seg nok om et eller annet primitivt. Samme som når folk hamstrer helt vilt om det er fare for streik eller leveransesvikt av andre årsaker - og folk som ikke drikker melk til vanlig fyller opp kjøleskap og fryser med dette f eks. Veldig egoistisk og veldig lite fornuftig. Jeg lurer forøvrig på om man vil se en korrelasjon mellom de som bli ville og aggresive og hamstrer ting de ikke trenger, og de som ikke skjønner prosentregning?

Skrevet

Hvis tilbud fører til at jeg får mer penger å rutte med, så er jeg ganske fornøyd med det. Det forutsetter selvsagt at jeg ikke kjøper mye tull som jeg egentlig ikke har bruk for, og at jeg ikke mister mye tid for å få tak i varene til den prisen. Kunne aldri kjørt flere mils omvei for å få billig bensin, eller kjørt i 5 forskjellige butikker for å utnytte alle tilbudene.

Skrevet

Jeg blir glad når jeg kommer over tilbud fordi jeg har dårlig råd, og tre barn. Da er det godt å se at smågodtet kostet 29kr kiloen og jeg hadde råd til å kjøpe en del godteri til jul. Det er ofte 40% på fryst fisk på mega, det benytter jeg meg av hver gang, i og med at fisk er overpriset og sunt. Jeg hadde nok stått i kø en stund for å få fylt opp tanken gratis.

Skrevet

Jeg vil ikke si at det er noe euforisk over det å gjøre et "kupp", men jeg syns det er økonomisk å handle ting jeg ellers ville ha handlet til full pris, når de er på tilbud. Fryser er praktisk, og da blir det mer penger å bruke på noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...