Gjest Problematique Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Får aldri helt dreisen på gjærbakst; det er som regel alltid et eller annet som blir feil. Men det jeg virkelig aldri greier å bestemme meg for, er hva jeg synes er best at tørrgjær og fersk gjær. Tørrgjær gir luftigere bakst, synes jeg, men det blir gjerne "tørrere" enn med fersk gjær. Idag skal jeg lage lusekatter, og greier ikke bestemme meg for om jeg skal kjøpe fersk eller tørr gjær etterpå...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Jeg tror jeg synes tørrgjær gir "sikrest" resultater, dvs at deigen alltid hever og stort sett alltid hever forutsigbart mye. Men jeg har egentlig ikke brukt så mye fersk gjær. Til søt bakst som lussekatter kan du jo kjøpe den tørrgjæren som er for slikt bruk, men mulig det finnes fersk gjær for søtbakst også?
Cata Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Har ikke merket noen forskjell på resultatet, men bruker nå bare tørrgjær ettersom det er enklest i praksis. (Brukte imidlertid mest fersk gjær før så jeg har litt grunnlag å sammenlikne på )
Aurela Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 Kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell på tør og fersk gjer.. Eneste er fremgangsmetoden
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #5 Skrevet 19. desember 2009 Kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell på tør og fersk gjer.. Eneste er fremgangsmetoden Bruker fersk gjær til søpt gjærbakst, tørrgjær til resten. Vet ikke helt hvorfor, kanskje jeg innbilder meg at det blir mest luftig med fersk-
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Jeg brukte mest tørrgjær tidligere, men har alltid likt fersk gjær best, synes at baksten blir luftigst da, og har gått mer og mer over til det nå. Den krever at jeg er litt mer nøye med temperaturen, men det er jo ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Jeg får best resultat av fersk gjær.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 Jeg bruker stort sett tørrgjær og ganske varmt vann. Har bommet et par ganger og brukt for varmt vann, men har det i hvertfall litt varmere enn med fersk gjær og da synes jeg den hever bra. Jeg tror egentlig ikke det er noen forskjell bortsett fra at det er enklere å lagre tørrgjær over tid.
Rødtoppen86 Skrevet 20. desember 2009 #10 Skrevet 20. desember 2009 Har aldri opplevd at deigen ikke har hevet med tørrgjør, så det er et ganske sikkert valg. Har liksom alltid brukt det, men da jeg bakte lussekatter i år, så prøvde jeg søt ferskgjær. Deigen hevet fint og var som å bruke tørrgjær, men jeg lurer på om ikke bollene ble saftigere/luftigere av ferskgjæren. Synes de var himmelsk myke, men det kan jo være tilfeldig, ikke vet jeg.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #12 Skrevet 20. desember 2009 Jeg baker med, tørrgjær, helmelk, og lite mel. De blir kjempeluftige og saftige.
Helen Skrevet 20. desember 2009 #13 Skrevet 20. desember 2009 Jeg bruker bare fersk gjær, jeg synes resultatet blir mye bedre.
Gjest rønnaug Skrevet 20. desember 2009 #14 Skrevet 20. desember 2009 Er dere klar over hvor lite bra gjær er? Det heter ikke gjær for ingenting. Svulmer opp og gjærer i magen fysj! mel og gjær er bannlyst!
Gjest Gjest Gunda Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 Tørrgjær, som jeg "hjelper i gang" ved å røre den ut i litt lunkent vann tilsatt en fingerklype sukker. Venter til den begynner å skumme før jeg tilsetter den. Pleier å fungere veldig bra, både til brød- og søtbakst
Gjest Problematique Skrevet 20. desember 2009 #16 Skrevet 20. desember 2009 Er dere klar over hvor lite bra gjær er? Det heter ikke gjær for ingenting. Svulmer opp og gjærer i magen fysj! mel og gjær er bannlyst! Tja, jeg baker kanskje en gang annenhver måned maks, og spiser veldig lite brødmat ellers, så akkurat det bryr meg fint lite...
Gjest Gjest* Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Nr 1: Det er bedre med litt for kald væske enn litt for varm, da dreper du ihvertfall ikke gjærsoppen og deigen hever like fint på et lunt sted. Nr 2: Tørr eller fersk gjær, samma fremgangsmåten - ikke bry deg om det der "tørr i melet og fersk i væsken". Rør ut tørr eller fersk i lunken væske og tilsett sukker/mel. Karbohydrater er snadder for gjær for får igang gjæringsprosessen. Nr 3: Tilsett mel, men husk - bedre med litt for løs enn litt for fast deig. Kjenn deg frem ved elting for hånd (kjør den i maskin først, deretter ta den ut og tilsett resten av melet). Nr 3: Lar du deigen eller bakverket heve for lenge blir de overhevet, hvilket vil si at gassene gjæren har produsert tilslutt dreper gjæren og du får et flatt resultat. Deig/bakverk som hever seg oppover = bra. Deig/bakverk som flyter utover etter lang heving = nei nei nei. Og om noen lurer på hvor jeg har dette fra, jeg er utdannet kokk/konditor og har ikke hatt et eneste mislykket bakverk, noensinne. Lykke til med baksten!
Arkana Skrevet 21. desember 2009 #19 Skrevet 21. desember 2009 Jeg merker ingen som helst forskjell. Bruker stort sett tørrgjær, rett og slett fordi det er mest praktisk.
Gjest Gjest* Skrevet 21. desember 2009 #20 Skrevet 21. desember 2009 Nr 1: Det er bedre med litt for kald væske enn litt for varm, da dreper du ihvertfall ikke gjærsoppen og deigen hever like fint på et lunt sted. Nr 2: Tørr eller fersk gjær, samma fremgangsmåten - ikke bry deg om det der "tørr i melet og fersk i væsken". Rør ut tørr eller fersk i lunken væske og tilsett sukker/mel. Karbohydrater er snadder for gjær for får igang gjæringsprosessen. Nr 3: Tilsett mel, men husk - bedre med litt for løs enn litt for fast deig. Kjenn deg frem ved elting for hånd (kjør den i maskin først, deretter ta den ut og tilsett resten av melet). Nr 4: Lar du deigen eller bakverket heve for lenge blir de overhevet, hvilket vil si at gassene gjæren har produsert tilslutt dreper gjæren og du får et flatt resultat. Deig/bakverk som hever seg oppover = bra. Deig/bakverk som flyter utover etter lang heving = nei nei nei. Og om noen lurer på hvor jeg har dette fra, jeg er utdannet kokk/konditor og har ikke hatt et eneste mislykket bakverk, noensinne. Lykke til med baksten! Skjønt skrivefeil kan forekomme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå