wahaj Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Vet ikke om jeg la tråden under riktig. Jeg blir alenemor, men så er situasjonen sånn at jeg nå bor hos samboeren min, jeg har hverken penger eller inntekt, og venter baby i mars. Jeg vet at jeg må ned på nav/sosialen, men hjelper de til med å finne leilighet og alt annet jeg trenger for å kunne klare meg? Noen som isåfall vet hvor lang tid det tar? Regner med jeg blir boende her eller hos venner/familie fram til januar, og begynner å søke osv da.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Vet ikke om jeg la tråden under riktig. Jeg blir alenemor, men så er situasjonen sånn at jeg nå bor hos samboeren min, jeg har hverken penger eller inntekt, og venter baby i mars. Jeg vet at jeg må ned på nav/sosialen, men hjelper de til med å finne leilighet og alt annet jeg trenger for å kunne klare meg? Noen som isåfall vet hvor lang tid det tar? Regner med jeg blir boende her eller hos venner/familie fram til januar, og begynner å søke osv da. Nei. Du må finne leilighet og gjøre de praktiske tingene selv. Du får en engangssum når babyen er født, husker ikke sum, noen og tredve tusen. Da får du litt å starte med. Og så får du overgangsstønad, barnebidrag for to og bidrag fra far. NAV har alle søknadspapirer og slikt. Men forøvrig må du klare deg selv. Dersom du trenger mer hjelp er det sosialkontoret du må snakke med.
Chakoya Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Hvis du vet dette nå ville jeg umiddeltbart tatt kontakt med sosialen, bedt om å få snakke med en saksbehandler så raskt som mulig og forklart situasjonen. På noen sosialkontorer er dem kjent for å være trege, andre sosialkontorer er raske. Pågangen etter nyttår kan være stor også for da er det et nytt år igjen. Vær raskt ute, ALLTID! Saksbehandleren kan forklare deg normer, lenge på vedtak, hvor ofte du må søke på nytt om å vå penger fra sosialen, hva dem krever ved en ny søknad, hvordan søkemetodene foregår osv. Dem kan også bistå deg i å finne leilighet. Det er ikke sikkert det blir en fin leilighet eller slik du ser for deg. Hvis du får utgitt en pris over hva maks husleie dem kan dekke uten strøm eller med strøm kan du finne en selv? Stiller du ikke med depositum selv så må du bruke Kommunens garanti eller hva det nå det heter som sosialen kommer til å oppgi. Det kan være vanskelig å få leilighet da hvis du ikke har depositum og eventuelt må opplyse om at du er sosialklient da mange sosialklienter blir forhåndsdømte av en utleier, eller at en utleier ikke ønsker noen forbindelse med sosialkontoret. Noen utleiere stoler allikevel på sosialklienter og godkjenner dem. Ting du kan spørre om: Maks husleie pris. Maks husleie pris inkludert strøm. Maks husleie pris uten strøm. Hvor mye dekker dem av strømregninger. Dekker dem forsikringer? Innboforsikring. Livsopphold for deg. Livsopphold for deg med barn. Reiseutgifter eventuelt? Mål videre, barnehage, NAV, jobbtiltak, kurstiltak osv. Behandlingstid på et vedtak tror jeg er ca 3 uker. Når du møter en saksbehandler ha med deg penn og papir for å skrive ned alt som blir gitt av informasjon du tror du ikke kan huske. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå