Gjest vil til Asia Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Vi vurderer å flytte ned til Thailand for en periode og har da med oss to barn. Til dere som har vært der eller kjenner noen som bor der, kan dere forklare de positive og de negative sidene ved å bosette seg i Thailand. integrering, skole, miljø, farer, mat osv.. alt dere kan komme på som vi bør vite:)
Sarafina Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Vi vurderer å flytte ned til Thailand for en periode og har da med oss to barn. Til dere som har vært der eller kjenner noen som bor der, kan dere forklare de positive og de negative sidene ved å bosette seg i Thailand. integrering, skole, miljø, farer, mat osv.. alt dere kan komme på som vi bør vite:) Jeg har ikke bodd i Thailand, men har vært på tre reiser rundt om i landet, så her er mitt inntrykk ihvertfall: Thailendere er et utrolig herlig og vennlig folkeslag som elsker barn. Jeg har alltid følt meg så trygg i Thailand - mye tryggere enn jeg gjør i Oslo sentrum. landet har sine problemer, de og - men narkomane f eks har jeg aldri sett åpenlyst.. Jeg føler meg veldig trygg selv i storbyer som Bangkok. Utad virker thailendere å ha et rolig temperament, har faktisk ikke sett noen som har virket oppfarende, vært i slagsmål etc. selv ikke krangler har jeg vært vitne til i de 12 ukene eller så jeg har tilbragt i Thailand. I tillegg bor det temmelig mange expats der, både skandinaver og andre, så dere blir sikkert kjent med folk fra mange steder i verden. Negativt: Noe man må være oppmerksom på, er at trafikken er voldsom, og noe helt annet enn her hjemme (derfor ville jeg ikke ha bodd i Bangkok med barn). Trafikken er noe man må være veldig obs på, overalt i Thailand. Maten er fantastisk! Og om man ikke er glad i thaimat, så er det plenty å velge i når det gjelder europeisk mat også. Selv synes jeg Thailand har det aller meste, det er et fantastisk land. Ps. jeg leste nylig en undersøkelse som viser at Thailand er kåret til et av de landene hvor expats (innflyttere fra andre land) trives aller best: http://www.bangkokpost.com/news/local/2828...ot-the-language
Xtend Skrevet 20. desember 2009 #3 Skrevet 20. desember 2009 Nå er det ikke bare å pakke kofferten og flytte til Thailand, men oppfyller dere de meget strenge kravene som kreves av immigrasjonsmyndighetene, så er det bare å kjøre på. Bor i Bangkok på andre året, og trives som fisken i vannet. En fantastisk by med fantastiske folk. Ta alt med et smil, thaier ser ned på utlendinger (farang)som viser sinne og irritasjon. Selvom man ikke er enig, så løses det meste med et smil. Respekter kongefamilien og buddhismen. Kong Bhumibol er høyt respektert og elsket av sitt folk, og er det noen man ikke kødder med så er det han. Kronprinsen derimot er ikke like populær. Ikke tråkk på mynter som ligger på gaten, og enkelte kan reagere sterkt om du har sedler i baklomma eller brettet med kongebildet inn. Ta alltid av sko o.l. på vei inn til private hjem og templer. Noen butikker ser også helst at du tar av på føttene. Står det sko utenfor butikkene så tar du også av dine før du entrer. Pek aldri føttene eller vis undersiden av foten til thaier. Føttene er regnet som den mest møkkete delen av kroppen. Trafikken i Bangkok er et mareritt uten like. Å ta meter taxi i rushtid er en prøvelse av dimensjoner. Prøv heller en motorbiketaxi, BTS (skytrain) eller MRT (t-bane). Billig og effektivt. Gi inntrykk av at du har bodd i landet i lang tid. Oppfører man seg som en turist eller nyinnflyttet blir man garantert lurt. Thaier håndhilser sjelden, men bruker hilsemetoden "Wai". Wai aldri folk med lavere rang enn deg først, taxisjåfører og butikkansatte skal ikke wai'es. Det forventes at du wai'er mennesker eldre enn deg selv og av høyere rang og sosial status. Jo lavere du bukker og høyere du fører håndflatene mot ansiktet, jo mer respekt viser du. Damer skal aldri ta på munker. Skal du gi en gave skal denne legges innen rekkevidde av munken. Ikke slikk fingre eller snyt deg mens man spiser. Spiser man med hendene så bruker man alltid høyre hånd å plukke mat med. Spiser man med skje og gaffel, skal man alltid føre maten til munnen med skje og ikke gaffel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå