Belima Skrevet 19. desember 2009 #1 Del Skrevet 19. desember 2009 For mange år siden var jeg borte i en omregningstabell for grader ved vind. Var det f eks -7 gr og frisk bris, så ble det omregnet til ?? gr. Har prøvd å lete på nettet etter denne tabellen uten hell. Trodde det var Beauforts skala, men der fant jeg ingen omregningstbell. Er det noen her som vet hva jeg mener og kan hjelpe meg? Vil bli veldig glad for hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meterologen Skrevet 19. desember 2009 #2 Del Skrevet 19. desember 2009 http://metlex.met.no/wiki/Vindavkjøling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 19. desember 2009 Takk, takk. Nå kan det bli jul, for alle mine sorger er slukket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #4 Del Skrevet 21. desember 2009 En ikke helt korrekt, men likevel nyttig tommelfingerregel er å trekke fra en grad for hver sekundmeter vind... Er det -10 grader ute, og det er 6 sekundmeter vind, kan du beregne at det minst er -16 effektive kuldegrader. Det er ikke helt korrekt, men gir likevel et greit overslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. desember 2009 #5 Del Skrevet 22. desember 2009 Spiller ikke luftfuktigheten en rolle, også? Der det er veldig tørr luft, merkes hverken varme eller kulde like godt som der det er fuktigere. Et par kuldegrader på kysten kjennes atskillig surere enn den samme temperaturen på innlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten over deg Skrevet 22. desember 2009 #6 Del Skrevet 22. desember 2009 Spiller ikke luftfuktigheten en rolle, også? Der det er veldig tørr luft, merkes hverken varme eller kulde like godt som der det er fuktigere. Et par kuldegrader på kysten kjennes atskillig surere enn den samme temperaturen på innlandet. Det stemmer. Og den regelen som jeg nevnte i innelegget over ditt, er den regelen som sjømenn bruker ute på sjøen. Ellers har jeg ikke funnet noen tabell som viser effektiv temperatur ut i fra vind og luftfuktighet... Men jeg fant en tabell som viser sammenhengen mellom varme og luftfuktighet http://metlex.met.no/wiki/F%C3%B8lt_temperatur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå