Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

multiple choice som vurderingsform

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på deres erfaringer rundt bruk av multiple choice til eksamen o.l, spesielt på universitets/høyskolenivå? Jeg er "andregangsstudent" og har hatt mine første slike eksamener i høst, og føler kanskje de ikke dekker det samme som mer tradisjonelle eksamener - også at det er enklere å oppnå god karakter. Men det kan ha med gjenbruk av oppgaver og relativt få spørsmål å gjøre. Utover det har jeg sikkert mye å si, men vil gjerne høre deres meninger før jeg skriver et milelangt innlegg :)

Skrevet

Min erfaring er fra ingeiørmatematikk, og synes ikke det er noe lettere nei, nesten værre.

Svaralternativene er gjerne lagt opp slik at man ikke kan tippe, gjerne med bare no sånnt som 0.0025 på ene og 0.00225 på det andre svaralternativet. Ei andregrads differensiallikning er heller ikke noe som man bare kan pugge svaralternativ til.

Det some er dumt med denne eksamensformen er at man ikke kan vise fremgangsmåte, noe som er dumt om man har bare en liten fillete regnefeil...

Ellers så er slike mc lagt opp slik at sannsynligheten for å stå om man bare tipper, utrolig liten.

Skrevet

Jeg føler også at det er lettere å stå på disse. Liker de overhodet ikke i det hele tatt, føler at jeg ikke får vist hva jeg kan. Liker bedre der man kan fylle inn utfyllende svar, da kan ihvertfall sensor være sikker på at jeg kan det og ikke bare gjettet meg til riktig. De er sikkert innført for at det skal være lettere og billigere å gi sensur...

Skrevet

Jeg har bare hatt en erfaring med multipel choice tester til eksamen. I klassen min så var det bare 3 av 50 som ikke klarte det. Så jeg vil nok også si at dette er en enklere måte å stå på. Men det kommer helt ann på faget.

Skrevet

I min klasse strøk 3 av 160 på kjemieksamen, og det var ikke mc, så ikke nødvendigvis pga mc de ikke strøk ;)

Skrevet