Gjest AAG Skrevet 22. desember 2009 #21 Skrevet 22. desember 2009 Jeg er barnevernspedagog, jobber på ungdomsskole som "miljøterapeut/sosialfaglig team" og som klubbleder på ungdomsklubb. Kjempespennende og moro! Selvfølgelig mange tøffe utfordringer, men føler jeg får mye av å jobbe med dette. Jeg fikk jobb før jeg var ferdig med utdanninga. HAr inntrykk av at det er ganske lett. Men nå ønsker ikke jeg å jobbe på kontor med det første da, kanske på sikt. Hva er det egentlig du gjør som "miljøterapaut"? Både barneskolen, ungdomskolen og videregående skolen jeg har gått på har vært veldig små skoler, så har aldri vært borti noe sånt
Gjest AAG Skrevet 22. desember 2009 #22 Skrevet 22. desember 2009 Hvis du bruker søkefunksjonen på forumet finner du mange liknende tråder om dette. Er selv utdannet barnevernpedagog og har svart på flere tråder ang dette tidligere. Eks: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...mp;hl=barnevern http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...mp;hl=barnevern Takk! Jeg skal se på de Prøvde å søke, men tydeligvis ikke bra nok.
Gjest AAG Skrevet 22. desember 2009 #23 Skrevet 22. desember 2009 Et beredskapshjem er ikke noe man trenger utdanning for, annet enn PRIDE-opplæring. Les mer om det her. Da får du godtgjøring for å sette av full tid til å være beredskapshjem samt utgiftsdekning. Det er en litt annen variant av fosterhjem. Du får dekket utgiftene etter faste takster, og en godtgjøring, men det er vel ikke akkurat lukrativt å gjøre det til en karriere. Ok, takk for oppklaringen!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #24 Skrevet 22. desember 2009 Hvis du søker på miljøterapautstillinger hos NAV kan du se hva arbeidsoppgavene er. - Tilrettelegging av hverdag - Terapautisk arbeid - Kartlegging - Samarbeid med ulike instanser - Skriving av individuelle planer - Nettverksarbeid - God, stødig rollemodell
Gjest AAG Skrevet 22. desember 2009 #25 Skrevet 22. desember 2009 Hvis du søker på miljøterapautstillinger hos NAV kan du se hva arbeidsoppgavene er. - Tilrettelegging av hverdag - Terapautisk arbeid - Kartlegging - Samarbeid med ulike instanser - Skriving av individuelle planer - Nettverksarbeid - God, stødig rollemodell Det var vel egentlig nettopp på grunn av sånne type jobb beskrivelser at jeg føler behov for å spørre Mulig jeg er dum altså, men det der sier ikke meg så mye om hva man konkret gjør på jobben. Eneste er terapautisk arbeid, men jeg trodde man bare henviste videre til psykolog da? - Er det ikke ganske strengt.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #26 Skrevet 23. desember 2009 Det var vel egentlig nettopp på grunn av sånne type jobb beskrivelser at jeg føler behov for å spørre Mulig jeg er dum altså, men det der sier ikke meg så mye om hva man konkret gjør på jobben. Eneste er terapautisk arbeid, men jeg trodde man bare henviste videre til psykolog da? - Er det ikke ganske strengt. Hvordan ville du jobbet med en utagerende tenåreing hvis du ikke skulle arbeide terapautisk? Det er mye team arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #27 Skrevet 23. desember 2009 Et lite tips fra meg til deg må være at du må passe deg med å komme med slike påstander, det hjelper ikke på ryktet til barnevernspedagogene om noen går rundt å påstår at de er så mye bedre enn andre pedagoger. Hvilken utdannelse har du?
Lurvina Skrevet 23. desember 2009 #28 Skrevet 23. desember 2009 Hvilken utdannelse har du? Snart ferdig førskolelærer.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #29 Skrevet 23. desember 2009 Snart ferdig førskolelærer. Det er ingen som er bedre enn andre uansett, vi er alle mennesker og ulike. Vi lærer dessuten hele livet, overhde ingen rett til å heve seg over andre uansett hva vi er utdannet som.
Lurvina Skrevet 23. desember 2009 #30 Skrevet 23. desember 2009 Det er ingen som er bedre enn andre uansett, vi er alle mennesker og ulike. Vi lærer dessuten hele livet, overhde ingen rett til å heve seg over andre uansett hva vi er utdannet som. Det var jo det som var poenget mitt da.
PiriPiri Skrevet 27. desember 2009 #31 Skrevet 27. desember 2009 Som det som så fint heter "miljøterapeut" er det viktigste å være tilstede i miljøet på skolen, sette igang ulike aktiviteter og kjenne ungdommene så godt at man avdekker hvis det foregår mobbing, ekskludering eller mistrivsel osv. Jobben er jo da og ta tak i situasjoner som oppstår, eller gi de som trenger det en trygg relasjon til en voksen, være samtalepartner og hjelper. Sosialfaglig team fungerer også som bindeledd mellom skolen og foreksempel barnevernet, slik at hvis det er en barnevernsak på en ungdom så kan vi være med der som en støtte for ungdommen. Vi kan også være med i klassene i undervisningen for å motivere en ungdom til å delta i timen, eller vi kan ha ungdommer som av ulike grunner ikke kan/orker/vil være i timer og gjøre noe konstruktivt med dem (gjerne fagrelatert). Dette for å hindre at de stikker av eller skulker. Som sagt veldig spennende! Man har muligheten til å få gjort en del fordi man hele tiden er der ungdommene er.
Gjest AAG Skrevet 28. desember 2009 #32 Skrevet 28. desember 2009 Som det som så fint heter "miljøterapeut" er det viktigste å være tilstede i miljøet på skolen, sette igang ulike aktiviteter og kjenne ungdommene så godt at man avdekker hvis det foregår mobbing, ekskludering eller mistrivsel osv. Jobben er jo da og ta tak i situasjoner som oppstår, eller gi de som trenger det en trygg relasjon til en voksen, være samtalepartner og hjelper. Sosialfaglig team fungerer også som bindeledd mellom skolen og foreksempel barnevernet, slik at hvis det er en barnevernsak på en ungdom så kan vi være med der som en støtte for ungdommen. Vi kan også være med i klassene i undervisningen for å motivere en ungdom til å delta i timen, eller vi kan ha ungdommer som av ulike grunner ikke kan/orker/vil være i timer og gjøre noe konstruktivt med dem (gjerne fagrelatert). Dette for å hindre at de stikker av eller skulker. Som sagt veldig spennende! Man har muligheten til å få gjort en del fordi man hele tiden er der ungdommene er. Takk for svar
Gjest marainne Skrevet 4. februar 2010 #33 Skrevet 4. februar 2010 Hei! Jeg lurer på om noen barnevernspedagoger kan fortelle litt om utdannelsen og ikke minst hvordan hverdagen deres som barnevernspedagog utarter seg! I tilegg har jeg noen vanlige "kjedelige" spørsmål Er det lett å få jobb? Jeg TROR jeg heller vil jobbe med tenåringer enn små barn, positivt eller negativt? Hvis man muligens vil være en kontakt person og en ungdom kan snakke med, i instutisjon eller som forsterhjem/beredskapshjem er dette riktig vei? Ellers setter jeg pris på alle svar og all info
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 4. februar 2010 #34 Skrevet 4. februar 2010 Hei Jeg er barnvernspedagog og jobber innen barnevern. Vi har pedagogikk, aktivitetsfag, psykolog, jus osv. i vår utdanning. Det er noen år siden jeg tok min utdanning, men det er et spennende yrke. Vi må kunne en del om forvaltningen og lovverket er noe vi bruker i vår hverdag. Min hverdag på jobb blir sjelden slik jeg hadde tenkt. det skjer alltid noe,og det er sjelden kjedelig. Vi jobber med barn og familier med ulike problemer. Ikke alle vil ha hjelp av oss, og ønsker de ikke hjelp kan vi heller ikke tvinge dem hvis ikke saken er alvorlig nok. Mitt erfaring er at de fleste som er i vårt system er takknemelig for den hjelpen de får. Vi ønsker og arbeider for at barn og unge skal bo hjemme hos sine foreldre. Det er ikke alltid det er til det beste for barnet, og da må vi jo gjøre noe. Der jeg arbeider løser det seg oftest ved at foreldrene går med på å plassere barna frivillig, og det er jo det beste. Vi samarbeider med skole, barnehager, helsestasjoner og har faste møter på tvers av etatene. Et spennede yrke, som anbefales.
Stleff Skrevet 10. september 2016 #35 Skrevet 10. september 2016 Den 20.12.2009 at 22.29, Gjest Barnevernstudent skrev: Hei hei! Jeg holder på en bachelor i barnevern. Studiet er interessant og spennende. Hvis du vil jobbe med ungdom med atferdsproblemer, er dette riktig studie. Grunnen til at du hører så mye negativt om barnevernet i media, er pga de som blir fratatt sine barn, er naturligvis uenige, og går til media med sin historie, media gjør den enda mer ekstrem for å selge. Barnevernet har taushetsplikt og kan derfor ikke uttale seg i media. Så det som står i avisene er kun den ene siden av saken. Eks: En tidligere barnevernsak der en mor stadig flyttet rundt til nye kjærester (snakk om minst annenhver måned). Dette var en av grunnene til at barnevernet valgte å ta barnet ut av hjemmet (andre tiltak var prøvd ut, men siden mor stadig flyttet uten å melde i fra, var det vanskligt å følge opp). Men til poenget. Avisoverskriftene lød som så "For sexy til å være mor". Klart hun fikk mye sympati og barnevernet mye refs. Dette er bare et av mange eksempler. Det er veldig mange områder du kan jobbe innenfor, og så lenge du ikke er kresen er det ikke noe problem. Er du interessert i å jobbe turnus i f.eks en institusjon, trur jeg det går veldig greit. Men en fast syv til tre jobb på et barnevernkontor er nok litt vanskligere uten erfaring. Jeg kan desverre ikke svare på noe når det kommer til hverdagen til en barnevernpedagog, da jeg fremdeles er student. Men svarer deg gjerne hvis du lurer på noe Hei jeg har tenkt å studerer baechlor i barnevern, men kan du også bli sosinom gjennom barnevern utdanning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå