Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen barnevernspedagoger kan fortelle litt om utdannelsen og ikke minst hvordan hverdagen deres som barnevernspedagog utarter seg! I tilegg har jeg noen vanlige "kjedelige" spørsmål :)

Er det lett å få jobb?

Jeg TROR jeg heller vil jobbe med tenåringer enn små barn, positivt eller negativt?

Hvis man muligens vil være en kontakt person og en ungdom kan snakke med, i instutisjon eller som forsterhjem/beredskapshjem er dette riktig vei?

Ellers setter jeg pris på alle svar og all info :)

Gjest Interessert
Skrevet

Virkelig ingen med bachelor i barnevern her?

Skrevet
Virkelig ingen med bachelor i barnevern her?

Er sosionom og svarer deg gjerne. Hvis en følger med litt i media har det stått mye i avisene om norsk barnevern. Bufetat sliter og bv tj leverer ikke som de skal.

Det er dessuten tøft å stå i Fylkesnemda alene.

Mange bv pedagoger har for liten kunnskap om barn med spesielle behov, mange får ikke riktige tiltak og oppfølging- så ja, vi trenger absloutt flere ildsjeler i bv- lett å få seg arbeid? vel, du skal ha livserfaring og en del jobberfaring for å kunne takle ett slikt arbeid. Start som en ekstrajobb og få videre erfaring.

Skrevet
Er sosionom og svarer deg gjerne. Hvis en følger med litt i media har det stått mye i avisene om norsk barnevern. Bufetat sliter og bv tj leverer ikke som de skal.

Det er dessuten tøft å stå i Fylkesnemda alene.

Mange bv pedagoger har for liten kunnskap om barn med spesielle behov, mange får ikke riktige tiltak og oppfølging- så ja, vi trenger absloutt flere ildsjeler i bv- lett å få seg arbeid? vel, du skal ha livserfaring og en del jobberfaring for å kunne takle ett slikt arbeid. Start som en ekstrajobb og få videre erfaring.

Takk for svar :)

Har fått med meg at de har fått mye kritikk i det siste ja.

Jeg mener hvor lett det er å få jobb med den utdannelsen, ikke nødvendigvis hvor lett det er å få "drømmejobben" i barnevernet :) Eller mener du virkelig at man ikke kan regne med å få noe fulltidsjobb en gang i starten?

Skrevet
Takk for svar :)

Har fått med meg at de har fått mye kritikk i det siste ja.

Jeg mener hvor lett det er å få jobb med den utdannelsen, ikke nødvendigvis hvor lett det er å få "drømmejobben" i barnevernet :) Eller mener du virkelig at man ikke kan regne med å få noe fulltidsjobb en gang i starten?

Det kommer an på markedet.

Sats på relevant praksis og videre arbeid der.

Fast fulltid er veldig vanskelig å få som nyutdannet.

Gjest Barnevernstudent
Skrevet

Hei hei! Jeg holder på en bachelor i barnevern. Studiet er interessant og spennende.

Hvis du vil jobbe med ungdom med atferdsproblemer, er dette riktig studie.

Grunnen til at du hører så mye negativt om barnevernet i media, er pga de som blir fratatt sine barn, er naturligvis uenige, og går til media med sin historie, media gjør den enda mer ekstrem for å selge. Barnevernet har taushetsplikt og kan derfor ikke uttale seg i media. Så det som står i avisene er kun den ene siden av saken. Eks: En tidligere barnevernsak der en mor stadig flyttet rundt til nye kjærester (snakk om minst annenhver måned). Dette var en av grunnene til at barnevernet valgte å ta barnet ut av hjemmet (andre tiltak var prøvd ut, men siden mor stadig flyttet uten å melde i fra, var det vanskligt å følge opp). Men til poenget. Avisoverskriftene lød som så "For sexy til å være mor". Klart hun fikk mye sympati og barnevernet mye refs. Dette er bare et av mange eksempler.

Det er veldig mange områder du kan jobbe innenfor, og så lenge du ikke er kresen er det ikke noe problem. Er du interessert i å jobbe turnus i f.eks en institusjon, trur jeg det går veldig greit. Men en fast syv til tre jobb på et barnevernkontor er nok litt vanskligere uten erfaring.

Jeg kan desverre ikke svare på noe når det kommer til hverdagen til en barnevernpedagog, da jeg fremdeles er student. Men svarer deg gjerne hvis du lurer på noe :)

Skrevet
Hei hei! Jeg holder på en bachelor i barnevern. Studiet er interessant og spennende.

Grunnen til at du hører så mye negativt om barnevernet i media, er pga de som blir fratatt sine barn, er naturligvis uenige, og går til media med sin historie, media gjør den enda mer ekstrem for å selge. Barnevernet har taushetsplikt og kan derfor ikke uttale seg i media. Så det som står i avisene er kun den ene siden av saken. Eks: En tidligere barnevernsak der en mor stadig flyttet rundt til nye kjærester (snakk om minst annenhver måned). Dette var en av grunnene til at barnevernet valgte å ta barnet ut av hjemmet (andre tiltak var prøvd ut, men siden mor stadig flyttet uten å melde i fra, var det vanskligt å følge opp). Men til poenget. Avisoverskriftene lød som så "For sexy til å være mor". Klart hun fikk mye sympati og barnevernet mye refs. Dette er bare et av mange eksempler.

Det er veldig mange områder du kan jobbe innenfor, og så lenge du ikke er kresen er det ikke noe problem. Er du interessert i å jobbe turnus i f.eks en institusjon, trur jeg det går veldig greit. Men en fast syv til tre jobb på et barnevernkontor er nok litt vanskligere uten erfaring.

Jeg kan desverre ikke svare på noe når det kommer til hverdagen til en barnevernpedagog, da jeg fremdeles er student. Men svarer deg gjerne hvis du lurer på noe :)

Klart det finnes saker der om er eneste alternativ, men du skal også vite at adferdsproblemer også kan skyldes mennesker som ikke forstår barnet, legger skylden på foreldrene som igjen blir utslitt av og alltid bli uglesett, det finnes barn med sanseforstyrrelser og bokstavdiagnoser- og ett barnevern uten nok kompetanse.

Gjest Barnevernstudent
Skrevet
Klart det finnes saker der om er eneste alternativ, men du skal også vite at adferdsproblemer også kan skyldes mennesker som ikke forstår barnet, legger skylden på foreldrene som igjen blir utslitt av og alltid bli uglesett, det finnes barn med sanseforstyrrelser og bokstavdiagnoser- og ett barnevern uten nok kompetanse.

Dette er noe vi har lært litt om, og som vi skal tilbake til. Men ikke noe poeng i å diskutere dette her, da dette ikke svarer på TS sine spørsmål.

Skrevet
Grunnen til at du hører så mye negativt om barnevernet i media, er pga de som blir fratatt sine barn, er naturligvis uenige, og går til media med sin historie, media gjør den enda mer ekstrem for å selge.

Jeg tror ikke dette er den eneste grunnen til at man hører mye negativt om barnevernet.

I noen tilfeller der barn har blitt utsatt for svært alvorlige overgrep (det være fysiske eller psykiske) så hender det barnevernet ikke gjør jobben sin, til tross for håndfaste beviser på hendelsene som har funnet sted.

Barnet blir boende hos forelderen fordi barnevernet mener at det beste for barnet er å bo hos sine biologiske foreldre (og jeg mistenker også at vanskeligheter med å finne fosterhjem har noe med saken å gjøre)..

Barnet er som oftest veldig lojal overfor foreldrene sine, og trenger noen som tar den beste avgjørelsen for dem.

Jeg tror at det kan være veldig frustrerende å jobbe i barnevernet fordi man ofte ser at noe er alvorlig galt, men ikke får gjort noe med det pga. regelverk og byråkrati som er litt på trynet,

Skrevet
Dette er noe vi har lært litt om, og som vi skal tilbake til. Men ikke noe poeng i å diskutere dette her, da dette ikke svarer på TS sine spørsmål.

Jeg svarte på innlegget- noe som er lov. Er bare bra at hi får belyst alle sider ved bv FØR ev utdannelse. Kunne ønske noen gjorde det for meg;)

Hilsen bv pedagog som har barn med adhd;) ( og som er oppgitt over manglende kompetanse hos BUP, PPT, Lærere og enkelte i Norsk BV- det er ingen som sier vi skal kunne alt, vite alt eller fortå alt men vi er alle berørt, det er stadig forskning og det er viktig å huske på at ingen er utlært:)

Skrevet

Ja det høres veldig interessant ut :)

Hva slags andre jobber er det som er aktuelle? - Leste et sted at barnevernspedagoger kunne få jobb i bla barnehager, men ett annet sted leste jeg at noen førskolelærere mente de var underkvalifiserte. Virker litt som om barnevernspedagoger generelt er litt upopulære :(

Skrevet
Jeg svarte på innlegget- noe som er lov. Er bare bra at hi får belyst alle sider ved bv FØR ev utdannelse. Kunne ønske noen gjorde det for meg;)

Hilsen bv pedagog som har barn med adhd;) ( og som er oppgitt over manglende kompetanse hos BUP, PPT, Lærere og enkelte i Norsk BV- det er ingen som sier vi skal kunne alt, vite alt eller fortå alt men vi er alle berørt, det er stadig forskning og det er viktig å huske på at ingen er utlært:)

Angrer du på at du valgte det?

Kan du ikke si litt om arbeidshverdagen? :)

Gjest Barnevernstudent
Skrevet
Ja det høres veldig interessant ut :)

Hva slags andre jobber er det som er aktuelle? - Leste et sted at barnevernspedagoger kunne få jobb i bla barnehager, men ett annet sted leste jeg at noen førskolelærere mente de var underkvalifiserte. Virker litt som om barnevernspedagoger generelt er litt upopulære :(

Barnevernpedagoger kan jobbe i både skole og barnehage, som eks. miljøterapaut. Jeg mener at som miljøterapaut er barnevernutdannelsen mer kvalifisert enn førskolelærerutdannelsen. Men det er sikkert delte meninger om dette også..

Skrevet
Angrer du på at du valgte det?

Kan du ikke si litt om arbeidshverdagen? :)

Både og, jobber i en lederstilling for øyeblikket men tar sikte på å ta en master i spes ped/ kombineres med MST terapaut.

Arbeidsdagen er selvføgelig daglige gjøremål, miljøterapautiske tiltak, veiledning, kartlegging, samarbeid/ møter etc

Skrevet

Takk for svar begge to :)

Er man også kvalifisert til å være beredskapshjem? - Eller er ikke dette noe man kan ha som jobb? Jeg har prøvd å lese litt om det, men blir ikke helt klok på det. Virker som om man ikke kan jobbe som "vanlig" korttidsfosterhjem, men beredskapshjem. Men samtidig fikk jeg intrykk av at lønnen for beredskapshjem var 6 tusen i måneden, og det går det jo ikke an å leve av.

Skrevet
Barnevernpedagoger kan jobbe i både skole og barnehage, som eks. miljøterapaut. Jeg mener at som miljøterapaut er barnevernutdannelsen mer kvalifisert enn førskolelærerutdannelsen. Men det er sikkert delte meninger om dette også..

Et lite tips fra meg til deg må være at du må passe deg med å komme med slike påstander, det hjelper ikke på ryktet til barnevernspedagogene om noen går rundt å påstår at de er så mye bedre enn andre pedagoger.

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog, jobber på ungdomsskole som "miljøterapeut/sosialfaglig team" og som klubbleder på ungdomsklubb.

Kjempespennende og moro! Selvfølgelig mange tøffe utfordringer, men føler jeg får mye av å jobbe med dette.

Jeg fikk jobb før jeg var ferdig med utdanninga. HAr inntrykk av at det er ganske lett. Men nå ønsker ikke jeg å jobbe på kontor med det første da, kanske på sikt.

Skrevet
Takk for svar begge to :)

Er man også kvalifisert til å være beredskapshjem? - Eller er ikke dette noe man kan ha som jobb? Jeg har prøvd å lese litt om det, men blir ikke helt klok på det. Virker som om man ikke kan jobbe som "vanlig" korttidsfosterhjem, men beredskapshjem. Men samtidig fikk jeg intrykk av at lønnen for beredskapshjem var 6 tusen i måneden, og det går det jo ikke an å leve av.

Et beredskapshjem er ikke noe man trenger utdanning for, annet enn PRIDE-opplæring.

Les mer om det her.

Da får du godtgjøring for å sette av full tid til å være beredskapshjem samt utgiftsdekning.

Det er en litt annen variant av fosterhjem.

Du får dekket utgiftene etter faste takster, og en godtgjøring, men det er vel ikke akkurat lukrativt å gjøre det til en karriere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...