Rime Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Hva er grensa dere har for å la ungene sove ute i vogn nå på vinteren? Min grense har egentlig hele tiden vært 10 minus, men er dette noe som endrer seg etter som barna blir større? I går var det 9 minus her. Jeg sa til barnehagepersonalet at jeg ikke ønsket at gutten min skulle sove ute neste dag dersom det ble enda kaldere. Jeg ba mannen minne de på dette når han leverte sønnen i dag tidlig, men det glemte han selvfølgelig. Da jeg hentet sønnen min fikk jeg vite at han også hadde sovet ute i dag, i 17 minus. Følte meg litt irritert siden jeg hadde sagt fra dagen før at han ikke skulle sove ute om det ble kaldere... Hva synes dere om dette?
Gjest imli Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Synes 17 minus er altfor kaldt for unger å sove ute!
Xanadus Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Synes 17 minus er altfor kaldt for unger å sove ute! Men har de muligheter og rom for å la barna sove inne når det blir for kaldt å sove ute? Er forøvrig enig at det høres for kaldt å sove ute ved 17 minus. (Må innrømme at jeg selv aldri har opplevd 17 minusgrader)
Rime Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2009 Men har de muligheter og rom for å la barna sove inne når det blir for kaldt å sove ute? Ja, det har de...
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Hva er grensa dere har for å la ungene sove ute i vogn nå på vinteren? Min grense har egentlig hele tiden vært 10 minus, men er dette noe som endrer seg etter som barna blir større? I går var det 9 minus her. Jeg sa til barnehagepersonalet at jeg ikke ønsket at gutten min skulle sove ute neste dag dersom det ble enda kaldere. Jeg ba mannen minne de på dette når han leverte sønnen i dag tidlig, men det glemte han selvfølgelig. Da jeg hentet sønnen min fikk jeg vite at han også hadde sovet ute i dag, i 17 minus. Følte meg litt irritert siden jeg hadde sagt fra dagen før at han ikke skulle sove ute om det ble kaldere... Hva synes dere om dette? Når jeg jobbet i barnehagen praktiserte vi en regel om at ungene ikke sov ute i under 10 minus. Trodde det var en lov om det jeg. Jeg synes det er rart barna sover ute i 17 minus uansett. Tenk om noe skulle skje.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Men har de muligheter og rom for å la barna sove inne når det blir for kaldt å sove ute? Er forøvrig enig at det høres for kaldt å sove ute ved 17 minus. (Må innrømme at jeg selv aldri har opplevd 17 minusgrader) Er du oppvokst i Norge?
Sissan Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Kommer litt an på hvor dere bor. Her ved sjøen ville jeg ikke lagt ungen ut i 17 minus tror jeg, men på fjellet hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med det - der er luften så tørr. Der er ungene ute til det er minst 25 blå.
Gjest Squill Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 I barnehagen hvor jeg jobber sov barna inne i dag. Vi setter grensen ved -10, iblant sover de inne ved høyere temperatur også, hvis vindstyrken er sterk. Jeg synes du skal ta det opp med personalet, for -17 er alt for kaldt for utesoving.
Myrthel Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Jeg syntes det kommer veldig ann på hvor mye klær han har, hvordan han ligger og hva han han rundt seg. Stikker f.eks en vott opp av posen, kan jo ungen fryse seg blå stakkars. Her har ungene ligget ute opp mot -20 kuldegrader fra de bare var noen mnd. Men da har de hatt ull på seg - under en bobledress. De har ligget i en god skinnpose, som har vært så nært munn at de ikke har pustet inn iskald luft hele tiden. Itillegg har de ligget godt nedpakket i vogn med "kalosje"( hvordan det enn skrives...) over... Og over åpningen til kalosjen har jeg lagt et teppe, ei dyne eller noe.... (Ikke helt tett da, de må jo få puste, men for å lune soveplassen. Enkelte ganger la vi faktisk også dyna vår selv over vogna oppå vogntrekket - for å lune ekstra... Vogntrekket var alltid på - for å hindre vind.. Alle sammen har sovet veldig godt ute, men jeg har sjekket ofte. Kjent inn ved fjeset deres for å kjenne om det føles "varmt" rundt ansiktet. Men jeg syntes det er veldig dårlig av barnehagen og ikke respektere det du sier. Hadde jeg hatt ungene i barnehagen, hadde ikke jeg heller godtatt så lave sovetemp. ute - av den grunn at jeg ikke hadde stolt på at de sjekka ofte nok... Kald og frisk luft med "lun beskyttelse" er bare sunt, men vi må ha respekt for været og følge godt med.
barnesangen Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 Hva er grensa dere har for å la ungene sove ute i vogn nå på vinteren? Min grense har egentlig hele tiden vært 10 minus, men er dette noe som endrer seg etter som barna blir større? I går var det 9 minus her. Jeg sa til barnehagepersonalet at jeg ikke ønsket at gutten min skulle sove ute neste dag dersom det ble enda kaldere. Jeg ba mannen minne de på dette når han leverte sønnen i dag tidlig, men det glemte han selvfølgelig. Da jeg hentet sønnen min fikk jeg vite at han også hadde sovet ute i dag, i 17 minus. Følte meg litt irritert siden jeg hadde sagt fra dagen før at han ikke skulle sove ute om det ble kaldere... Hva synes dere om dette? Hei. JEg jobber selv i barnehage, har gjort det i over 10 år. vi har gjentatte ganger tatt denne diskusjonen med personalet mitt på avd. Ringte så sent som i fjor vinter helsestasjonen som mange av "mine" barn tilhører og spurte de om hva de synes. Da fikk jeg til svar at så lenge vi dekket til vognene med heldekkende tepper(ikke helseteppe) og dyttet teppene godt rundt åpningen, ville det ikke bli minus gradet inne i vogna, altså ingen fare. Har vi barn med astma eller andre luftveis problemer, legges de i vogn inne. Undersøk om de ansatte kan ringe helsestasjonen eller spør de selv. Jeg som fagperson bruker helsestajonen mye i spørsmål jeg er usikker på, og retter meg etter rådene jeg får. Med ønske om en forstatt fin adventstid.
Lillemams Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 Hei. JEg jobber selv i barnehage, har gjort det i over 10 år. vi har gjentatte ganger tatt denne diskusjonen med personalet mitt på avd. Ringte så sent som i fjor vinter helsestasjonen som mange av "mine" barn tilhører og spurte de om hva de synes. Da fikk jeg til svar at så lenge vi dekket til vognene med heldekkende tepper(ikke helseteppe) og dyttet teppene godt rundt åpningen, ville det ikke bli minus gradet inne i vogna, altså ingen fare. Har vi barn med astma eller andre luftveis problemer, legges de i vogn inne. Undersøk om de ansatte kan ringe helsestasjonen eller spør de selv. Jeg som fagperson bruker helsestajonen mye i spørsmål jeg er usikker på, og retter meg etter rådene jeg får. Med ønske om en forstatt fin adventstid. Håper ikke du mener å tette igjen åpningen med tepper?? Vi har selv alltid på jobb satt grensen ved -10 grader, men som sagt før så kommer det jo ann på hvordan barnet er kledd og om det er lunt i vogna Jeg synes -17 hørtes veldig kaldt ut, men så bor jeg på vestlandet og er ikke vandt med slike temperaturer
Question Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har ingen barnehageerfaring utover at jeg gikk i en for lenge siden. Jeg kan aldri huske å ha sovet der, hverken ute eller inne! Er dette vanlig? Husker jeg dårlig? Hvorfor skal barn sove ute i det hele tatt...?
Myrthel Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 (endret) Håper ikke du mener å tette igjen åpningen med tepper?? Vi har selv alltid på jobb satt grensen ved -10 grader, men som sagt før så kommer det jo ann på hvordan barnet er kledd og om det er lunt i vogna Jeg synes -17 hørtes veldig kaldt ut, men så bor jeg på vestlandet og er ikke vandt med slike temperaturer Nå var det ikke meg du spurte, men jeg skrev jo omtrent det samme.... Jeg mente iallefall å dekke til åpningen, men selvsagt la det komme inn luft på sidene.. for å lage det lunt der inne..... Itillegg passet jeg på at vogna sto på en lun plass... - 17 grader ute i isvind føles på en helt annen måte, enn -17 når man ligger lunt i en vogn godt beskyttet fra vinden... Endret 18. desember 2009 av Myrthel
Myrthel Skrevet 18. desember 2009 #14 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har ingen barnehageerfaring utover at jeg gikk i en for lenge siden. Jeg kan aldri huske å ha sovet der, hverken ute eller inne! Er dette vanlig? Husker jeg dårlig? Hvorfor skal barn sove ute i det hele tatt...? Barn har godt av å sove ute pga den friske luften. Og svært mange barn sover mye bedre og lengre ute i frisk luft enn inne..
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 Da jeg skulle hente min sønn i bhg igår var han blåfrossen på hendene sine enda til han hadde vært inne i en time fra han våknet. Jeg spurte først hvilke klær de hadde på han når han sov ute og om de hadde glemt å ha på han votter, de hadde på han ullundertøy, en tynn flisdress, lue og votter, synes dette er litt lite nå når det er minusgrader ute. De hadde ikke plass til å la barna sove inne så de måtte sove ute uansett vær og vind. Blir ganske oppgitt, er det noen vognposer dere kan anbefale meg som holder varmen godt?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Barn har godt av å sove ute pga den friske luften. Og svært mange barn sover mye bedre og lengre ute i frisk luft enn inne.. Sover du ute selv? Jeg skjønner ikke greia med at barn skal sove ute, bortsett fra at mange sovner lettere i vogn. Når det gjelder frisk luft gir det samme nytte å sove med vinduet åpent.
Rime Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. desember 2009 Da jeg skulle hente min sønn i bhg igår var han blåfrossen på hendene sine enda til han hadde vært inne i en time fra han våknet. Jeg spurte først hvilke klær de hadde på han når han sov ute og om de hadde glemt å ha på han votter, de hadde på han ullundertøy, en tynn flisdress, lue og votter, synes dette er litt lite nå når det er minusgrader ute. De hadde ikke plass til å la barna sove inne så de måtte sove ute uansett vær og vind. Blir ganske oppgitt, er det noen vognposer dere kan anbefale meg som holder varmen godt? Da hadde jeg blitt sur! Ambefaler ullfleecedress og ullfleece-votter fra Nøstebarn i vogna. Min gutt er god og varm helt ned til 17 minus tydeligvis. Har også på sånn lue med bare et hull til ansikt i ull. Han ligger i Voksi-pose, men de hadde lagt dundyna hans oppå der igjen i går. Jeg synes det er vanskeligst med føttene. Men har funnet ut at ullstrømpebukse med fot med tjukke ullsokker utenpå funker best på oss.
Gjest Vilma Skrevet 19. desember 2009 #18 Skrevet 19. desember 2009 (endret) Da hadde jeg blitt sur! Ambefaler ullfleecedress og ullfleece-votter fra Nøstebarn i vogna. Min gutt er god og varm helt ned til 17 minus tydeligvis. Har også på sånn lue med bare et hull til ansikt i ull. Han ligger i Voksi-pose, men de hadde lagt dundyna hans oppå der igjen i går. Jeg synes det er vanskeligst med føttene. Men har funnet ut at ullstrømpebukse med fot med tjukke ullsokker utenpå funker best på oss. Har du prøvd de Voksi-labbene i skinn med ull inni? De brukte jeg til mine små når de lå i voksiposen. Endret 19. desember 2009 av Vilma
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #19 Skrevet 19. desember 2009 Hva er grensa dere har for å la ungene sove ute i vogn nå på vinteren? Min grense har egentlig hele tiden vært 10 minus, men er dette noe som endrer seg etter som barna blir større? I går var det 9 minus her. Jeg sa til barnehagepersonalet at jeg ikke ønsket at gutten min skulle sove ute neste dag dersom det ble enda kaldere. Jeg ba mannen minne de på dette når han leverte sønnen i dag tidlig, men det glemte han selvfølgelig. Da jeg hentet sønnen min fikk jeg vite at han også hadde sovet ute i dag, i 17 minus. Følte meg litt irritert siden jeg hadde sagt fra dagen før at han ikke skulle sove ute om det ble kaldere... Hva synes dere om dette? Grensa er 10 minus! Hørte om et barn som døde etter å ha sovet ute i 14 minus, da hjelper det ikke mye med ullklær og lammeskinnpose! Dessuten kan barn få stort pustebesvær om det blir for kaldt.
Myrthel Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 Sover du ute selv? Jeg skjønner ikke greia med at barn skal sove ute, bortsett fra at mange sovner lettere i vogn. Når det gjelder frisk luft gir det samme nytte å sove med vinduet åpent. Nei, jeg sover ikke ute selv - jeg får ikke plass oppe i vogna... Neida, det var en spøk... Men de dagene jeg ikke fikk gått tur med mine - da de var for små til å leke ute - var alternativet til frisk luft, enten å ligge ute i vogna eller å ligge i senga med åpent vindu. Dessuten sov alle sammen mye bedre ute i vogna enn inne. Og jeg hadde aldri klart å fått de til å ligge så godt og beskyttet for kulde i senga si (med vidåpent vindu) - som i vogna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå