Gå til innhold

Begrepsavklaring


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Nå har jeg lest mange tråder her inne på forumet der tema har vært hvete/gluten-allergier og intoleranser, og jeg ser at det er en del begrepsforvirring ute og går…

Jeg blir i alle fall veldig forvirret når noen sier de er hveteintolerante men at de heller ikke kan spise rug, bygg, eller havre.... da er de jo ikke hveteintolerante, men glutenintolerante.

Og like forvirret blir jeg når de sier de er glutenintolerante, men tåler knekkebrød av rug... da er de ikke glutenintolerante, men hveteintolerante. :forvirret:

Derfor mente jeg det kunne være greit med en begrepsavklaring. :)

Jeg er ingen spesialist, men jeg har i alle fall hovedlinjene klare, så kan andre komme med utfyllende informasjon der de mener det er nødvendig.

Cøliaki er ikke en allergi, selv om veldig mange tror det.

Det er en autoimmunsykdom, der immunforsvaret går til angrep på kroppens celler og vev, i motsetning til allergi, der immunforsvaret angriper allergener som blir tilført utenfra.

Cøliaki kjennetegnes av "totteatrofi", der tarmtottene som skal oppta næringen blir skadet av gluten, og blir avflatede.

For at man skal få diagnosen cøliaki, må totteatrofi bekreftes gjennom biopsi.

Blodprøver er ikke helt til å stole på når det kommer til cøliaki. Falsk positiv eller negativ er ikke uvanlig på blodprøvene. Derfor er biopsi eneste godkjente diagnosemåte, ennå….

Behandling er glutenfri kost, men små mengder hvetestivelse er godkjent for de som tåler det.

Hveteallergi skiller seg fra de andre tilstandende som ikke tåler hvete eller gluten, i og med at det kan påvises med en blodprøve eller prikktest.

Reaksjonene kan være den samme som ved glutenintoleranse og behandlingen er lik, men man kan altså stadfeste allergien ved hjelp av allergitesting.

Behandling er glutenfri kost, vanligvis naturlig glutenfri, i og med at det ofte reageres på hvetestivelse også.

Glutenintoleranse eller "non-cøliaki" er i praksis det samme som cøliaki,i og med at det er glutenet det blir reagert på, men i stedet for at tarmtottene blir skadet, påvirker glutenet andre mekanismer i kroppen.

Den eneste måten å finne ut av non-cøliaki eller glutenintoleranse, er gjennom eliminasjonsdiett, med etterfølgende provokasjon.

Det må påvises en klar sammenheng mellom eliminasjon av gluten, og bedring av helsetilstand.

Behandling er som hos de med cøliaki og hveteallergi... glutenfri kost.

Naturlig glutenfri hvis hvetestivelse ikke tåles.

Ved hveteintoleranse er det ikke glutenet de reagerer på, og de som er hveteintolerante tåler de andre kornsortene som rug, bygg og havre... noen tåler også spelt, selv om det også er en hvetesort.

Behandling er hvetefri kost, alle andre kornsorter tåles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*

Skal ikke kuppe tråden din, men ville bare spørre om hva er symptomene på disse mat intoleransene du nevner? Hvilke kroppslige problemer hadde dere som gjorde at dere kontaktet lege og ble diagnostisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jeg har ikke tid til å svare utfyllende akkurat nå, men en kjapp oversikt kommer her...

Felles for alle tilstandene er dårlig allmenntilstand og fordøyelsesproblemer i større eller mindre grad (Luft, diaré, forstoppelse, oppkast, magesmerter osv), men uten blod i avføring.

Andre symptomer kan være nevrologiske, som besvimelse, mister kraft i hender/fingre.

For barn er det vanlig med manglende høydevekst, og dårlig vektøkning, og fettete avføring.

Det er viktig å vite at noen har lite eller ingen magesymptomer, men kan likevel ha cøliaki eller hveteallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært plaget med diare og lite energi i 10 - 15 år. Ikke hver dag, og ikke ved hvert måltid. Jeg var hos lege ca 10 år siden der han tok forskjellige prøver (blodprøve)og fant ingenting. Sa at det kanskje var en liten mulighet for at det var noe med buksputkjertelen, og fikk heller komme tilbake om det ble stort problem for meg i hverdagen. Jeg har ikke vært til legen igjen, men lurer til tider på hva det er. Kanskje jeg skal føre måltiddagbok, så jeg får oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Matdagbok er greit, det kan i det minste dokumentere behovet for videre utredning, men jeg ville nok kontakt med legen igjen.

Kunnskapen om mage/tarm-sykdommer økt i løpet av de siste 10 årene, og når du har gått med diaré så lenge, så er det tydelig noe galt som ikke er rett, og det er ikke umulig at du vil få et annet svar i dag enn for 10 år siden.

Det er viktig at du ikke begynner med egenbehandling før det er avklart at du ikke har cøliaki eller hveteallergi.

Det kan komplisere utredningen, og gjøre at det tar enda lenger tid før du får svar.

Tvert i mot bør du, hvis du etter å ha ført matdagbok, og funnet ut at du blir verre av mat med mel, spise så mye som mulig av det før evt prøver blir tatt, for å få rett resultat.

Det er veldig lett å få falsk negativ hvis du har spist for lite av et allergen eller gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar på hvorfor enkelte sier de ikke kan spise andre kornsorter fordi de har hveteintolleranse er fordi det oftest finnes spor av hvete i alle de andre kornsortene. Dette er noe som skjer i løpet av produksjonstiden, altså fordi det brukes samme maskiner osv under foredlingen av kornslagene. Det blir samme greia som med sjokolade, der er det oftest merket på pakningen at "spor av nøtter kan forekomme", så en som er allergisk mot nøtter kan få reaksjon av å spise sjokolade som i utgangspunktet ikke inneholder nøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Et svar på hvorfor enkelte sier de ikke kan spise andre kornsorter fordi de har hveteintolleranse er fordi det oftest finnes spor av hvete i alle de andre kornsortene. Dette er noe som skjer i løpet av produksjonstiden, altså fordi det brukes samme maskiner osv under foredlingen av kornslagene. Det blir samme greia som med sjokolade, der er det oftest merket på pakningen at "spor av nøtter kan forekomme", så en som er allergisk mot nøtter kan få reaksjon av å spise sjokolade som i utgangspunktet ikke inneholder nøtter...

Det er riktig at forurensning under produkjson er hyppig.

Det er det samme med havre for cøliakere...

Havre i seg selv er glutenfri, men blir forurenset i produksjonslokalene.

Men det finnes glutenfri havre, som er produsert i "rene lokaler".

Og så vidt jeg vet (uten at jeg er noen ekspert) finnes det også bygg og rug som er produsert i "rene lokaler", og som tåles av hveteintolerante...

Men jeg har fått påminnelse om at jeg glemte en gruppe som reagerer på hvete/gluten... det er de som har kryssallergi.

Dette er gruppen som har påvist allergi mot timotei (gresspollen), som kan kryssreagere på hvete, rug og bygg.

Disse har veldig ofte sin kryssallergi i pollensesongen, men kan tåle melsortene resten av året.

Behandling glutenfri kost i periodene de reagerer, normalkost ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...