Gjest hungryheart Skrevet 18. desember 2009 #1 Del Skrevet 18. desember 2009 Heisann. Er 25 år gammel og har hatt et svært tøft halvår med hendelser innad i familien, dødsfall i familien i tillegg til svært mye arbeid med studier som jeg i tillegg har måttet forskyve grunnet alt annet som har skjedd. Har de siste 4 ukene opplevd ekstrasystoler (2 raske hjerteslag etterfulgt av et tungt) noe som legen har betrygget meg med at er helt normalt. Den siste uken derimot har dette forverret seg veldig (antakelig fordi jeg har begynt å bekymre meg veldig for det trass i legens råd) og jeg kan også føle dette andre tider på døgnet. hadde ny legetime i går. blodtrykk og hvilepuls var normalt\bra, men han sa jeg hadde ujevn hjerterytme etter å ha hørt på meg. legen nevnte at dette også var helt normalt og kunne forverres i perioder som den jeg er i med mange bekymringer, stress osv. jeg ble litt skuffet over å ikke bli sendt rett til ekg (jeg sa at dette bekymret meg veldig), men han ba meg heller gå med pulsklokke et par-tre ukers tid og føre dagbok over pulsen og notere dobbeltslag osv. før jeg har ny legetime tidlig i januar. prøver å betrygge meg med at han antakelig ikke hadde sluppet meg ut dersom han var nevneverdig bekymret for min helse. det som da er problemet mitt er at jeg går her med pulsklokken min nå like før jul og klarer ikke se positivt på ting fordi jeg hele tiden er redd for at hjerte skal streike osv. livskvaliteten er derfor veldig begrenset for øyeblikket. jeg føler at hvilepulsen er veldig grei, men veldig varierende. skal ikke mere til en at jeg løfter armen mens jeg slapper av før den øker 10 slag pr min. pulsen er: som regel 55-70 når jeg ligger i sofaen 70-85 ved rolig skolearbeid 80-95 ved mer bevegelig arbeid sittende. det som jeg synes er rart er at pulsen hopper fra 70 og går ganske raskt opp til 100+ når jeg reiser meg etter å ha slappet av. jobber jeg / lager mat stående veksler den mellom 90 og 110. går jeg svært rolig er pulsen 80-90 går jeg normalt tempo ute er den 100-110 går jeg raskt (dårlig tid etc) kommer den fort opp i 125 jeg jogger ca 3-4 ganger ukentlig (begynt nå de siste månedene, ikke spesielt godt trent, men ser på meg selv som helt gjennomsnittlig). legen anbefalte meg i går å trene 9 av 10 ganger med en puls på 140-150 p\m og heler løpe hardt 1 av 10 ganger. skulle prøve dette i går, men måtte jogge svært rolig (nesten rask gange) for å få pulsen ned på dette nivået. så fort det kom en motbakke måtte jeg gå for å kunne holde 140. i tillegg til dette opplever jeg ekstrasystoler ca. 1 gang pr. minutt når jeg ser på slagene på klokken. det jeg da lurer på er om mine pulsnivåer er normale med tanke på det jeg har satt opp over. skriv gjerne inn egne verdier for de sm måtte ha tilgang til dette. om flere har hatt samme problemer som meg vil jeg gjerne høre deres erfaringer, først og fremst for å bli betrygget før min neste legetime og evt. videre undersøkelser som forhåpentligvis kan gjøre meg betrygget. jeg vil helst ikke ha noe synsing om hva slags sykdomer jeg kan ha og hvor farlig dette er osv utenom fra personer med relevant utdanning til å uttale seg om det. egendiagnosering sliter jeg nok med på egenhånd om ikke andre skal begynne og takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #2 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har også mange slike "ekstraslag", flere i løpet av ett minutt. Har alltid hatt det. Dette regnes som et normal fenomen. At pulsen går raskt opp ved lett aktivitet, har nok mer å gjøre med i hvor god form man er. Hadde det vært en farlig rytmeforstyrrelse ville du enten mistet bevisttheten, eller følt deg veldig dårlig. Et unntak er vel atrieflimmer, men det har du nok ikke. (Da ville legen ha funnet det bare ved å kjenne på pulsen din et kort øyeblikk). Forsøk å ikke bekymre deg, dersom du går rundt å kjenner deg litt redd - så vil jo det virke inn på pulsen og blodtrykket også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå