Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Har en venninde som gjør meg veldig forvirret på hva hun engentlig ønsker. Vet ikke helt om emnet hører til under samliv og relasjoner eller helse. Men prøver her... Saken er at hun har vært plaget med rygg, hovte og benproblemer i 10\15 år,, minst. Dette gir selvfølgelig mye smerter og ubehag. Noe hun er "flink" til å vise andre også. Nå har jeg selv vært plaget av en skade i mange år. I stede for å "legge meg syk" har jeg heller stått på rimelig mye for å komme frem i helenorge for å finne ut av dette. Ønsker jo å bli bra igjen og aller helst raskt. Så har gjort ganske mye selv for å bidra til å bli bedre på veldig mange måter. Har forlengst sluttet å stole på at "legen gjør sitt beste" og vet best. Skal en få gjort noe MÅ en gjøre noe selv er min erfaring. Siden jeg også har mye smerter og problemer er det ikke et emne jeg helst tar opp selv blant venner. Synes det er greit å heller prate om andre ting, helst positive ting for å "koble ut" litt det her av og til. Men venninden min er snar til å ta opp emne,nesten vær gang vi er sammen, spør hvordan jeg får til å undersøke, komme raskere til undersøkelser, behandling osv. Finner løsninger som kan kan finne ut av ting og gjøre ting bedre,, og så videre. Det virker veldig som den store innteressen på at hun spør er forde hun kanskje ønsker selv å bidra med å bli bedre selv. Hun har en lege som ikke har brydd seg noe og har omtrent ikke fått noen undersøkelser på de årene hun har vært plaget. Ikke får hun behandling heller. Kun sterkere og sterkere medisiner.. Av og til har det virker mest som hun bare venter på å bli ufør og andre tider virker det som hun ønsker å få gjort noe med det. Derfor forteller jeg hva jeg har gjort for å få legen til å gjøre noe. Har jeg ikke nådd frem til en lege (er mange elendige leger der ute) så har jeg byttet. Noe som har resultert i at jeg faktisk har kommet videre. Har stått på mye selv for å bli sendt til undersøkelser. Og har ofte brukt et par dager på å ringe rundt for å kanskje komme raskere til undersøkelser og behandling. Har og lest grundig på de diagnosene jeg har fått slik at jeg kan undersøke på egenhånd hva jeg bør og ikke bør gjøre, hvilke undersøkelser jeg bør ha og hvilke behandling som kan virke. Søkt på nettet ets. Er en hel jobb å være syk til tider. Men siden jeg ønsker å bli bra raskt har jeg bukt tiden på det og. Hun virker veldig interessert mens jeg forteller om nye ting jeg har prøvd ut. Og får ofte kommentarer på at det kanskje kan være noe for henne underveis.. Spør om tips og råd på ting som kanskje kan hjelpe henne. Men så plutselig snur det,, alt jeg har fortalt blir plutselig bare kritisert.,,, sure kommentarer på det aller meste. Alt jeg har fotalt som hun tidligere har synes var bra og vil teste selv,,,,er ikke bra lengre. Slik og slik kan en ikke gjøre,,, en skal stole på legen,, ikke gjøre noe selv. Er for mye jobb,,, en skal ikke som privatperson gjøre slikt. ALT blir plutselig bare neggativt for henne. Blir helt forvirra over at hun plutselig snur og sier ting stikk motsatt av hva som ble sagt før. Forteller jo forde hun spør og forde det virket som hun var interessert selv å gjøre noe med sin egen situasjon. Blir sliten av det også, for har en plager selv og går inn i problemene\plagene ets. blir jeg sliten av det. Er vel det at en da fokuserer på det som er ille\ vondt ets. Tar rett og slett på ganske mye av å prate om det av og til. (er derfor jeg helst holder meg unna det emne) Men ønsker jo gjerne å hjelpe om jeg kan. Så kanskje hun også kan få det litt bedre med seg selv. Ser jo hun sliter med smerter og problemer. Er tungt å se andre slite slik de også og vil jo gjerne hjelpe. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre når reaksjonene etterpå er så forskjell fra da samtalen startet og underveis. Er det noen her som har vært borte i noe lignende situasjon,,, hva gjør en med slikt ?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Det kan vel hende at det går opp for henne at det faktisk ligger mye arbeid bak det du har oppnådd. Arbeid som hun ikke gidder å gjøre og så blir hun misunnelig på deg som har oppnådd dette og kommer med slike surmagede kommentarer. Det er nok dessverre slik her at man må stå på kravene for å oppnå noe i helse-Norge (sikkert litt enkelt sagt, for jeg har heldigvis ikke hatt store behov av tjenestene), så jeg synes du gjør det rette. Enten får du overhøre hennes kommentarer og la være å svare neste gang hun spør hva du har gjort. Eller så får du svare at det er helt fint at hun lener seg tilbake og forventer at legen skal ordne opp for henne, for det gjør det lettere for deg å komme fremover i køen. Ønsker deg lykke til videre og håper at du får noe som kan hjelpe på plagene dine.
onyx Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Dere har jo tydligvis ikke samme type plager, så det er ikke gitt at din taktikk vil føre frem for henne. Mange plager kan gjøre bedre og behandles, andre er faktisk mye vanskligere å behandle og da er det jo ikke så mye å gjøre. Jeg kan godt forstå at hun veksler mellom å være positiv og negativ. Det er helt naturlig, det er slitsom for psyken å drive på slik og man reagerer gjerne helt forskjellig på stress og press.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå