Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Hei! Jeg er så lei av å ikke vite hva jeg skal studere/satse på. Slenger ut litt info om meg så har noen snille mennesker kanskje noen tips? - Jeg syns ikke livet bare skal være jobb, så jeg vil ikke ha en jobb hvor man MÅ jobbe 100& stilling eller mer. - Jeg vil føle jeg gjør noe meningsfylt, jeg hadde aldri klart å finne motivasjon og glede i feks en selger eller reklame jobb. - Lønn er ubetydelig, så lenge det går an å overleve på det uten å jobbe seg ihjel hehe. - Jeg orker ikke å ha en type kontorjobb hvor jeg kun sitter stille forann et datamaskin, men jeg vil heller ikke stå ute hele vinteren på ett stilas. - På videregående var jeg best i de teoretiske fagene, men jeg er åpen for alt og syns ikke nødvendigvis det ene er mer spennende enn det andre på bakgrunn av mine ferdigheter. - Jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker, men føler ikke at jeg er spesielt flink til det. - Sånn rent praktisk (for å komme inn på forskjellige utdanninger osv) har jeg ett snitt på 5 fra videregående. Om jeg ikke må ta noe utdanning eller 5 år for yrket har ikke noe å si. Status er heller ikke viktig. Så ka du tro?
Gjest yojo Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Hei! Jeg er så lei av å ikke vite hva jeg skal studere/satse på. Slenger ut litt info om meg så har noen snille mennesker kanskje noen tips? - Jeg syns ikke livet bare skal være jobb, så jeg vil ikke ha en jobb hvor man MÅ jobbe 100& stilling eller mer. - Jeg vil føle jeg gjør noe meningsfylt, jeg hadde aldri klart å finne motivasjon og glede i feks en selger eller reklame jobb. - Lønn er ubetydelig, så lenge det går an å overleve på det uten å jobbe seg ihjel hehe. - Jeg orker ikke å ha en type kontorjobb hvor jeg kun sitter stille forann et datamaskin, men jeg vil heller ikke stå ute hele vinteren på ett stilas. - På videregående var jeg best i de teoretiske fagene, men jeg er åpen for alt og syns ikke nødvendigvis det ene er mer spennende enn det andre på bakgrunn av mine ferdigheter. - Jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker, men føler ikke at jeg er spesielt flink til det. - Sånn rent praktisk (for å komme inn på forskjellige utdanninger osv) har jeg ett snitt på 5 fra videregående. Om jeg ikke må ta noe utdanning eller 5 år for yrket har ikke noe å si. Status er heller ikke viktig. Så ka du tro? Hadde helt klart gått for å bli sykepleier Da har du mange muligheter, du kommer inn med karakterene dine, du får jobbet med mennesker, kan ha en mindre stilling enn 100%
Glynis Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Sykepleier var det første jeg tenkte også. Det er også store sjanser for permisjon for å jobbe utenlands, hvis du er interessert i det. Og det er mye teori på studiet! Du lærer lett å jobbe med mennesker i praksisen, jobben er meningsfylt og lønnen er ikke så lav som noen skal ha det til.
Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Sykepleier, jeg vet ikke helt. Dette er sikkert et dumt svar, men jeg tror ikke jeg hadde vært så konfortabel med å vaske voksne mennesker. Jeg føler heller ikke at jeg kommer kjempe godt overens med de virkelig gamle. Hvis jeg bare kunne hatt med barn å gjøre så kanskje. Men da blir vel kanskje førskolelærer eller barnevern mer riktig? - Eller blir det noe helt annet.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Tannlege da? :-) Da kan du jobbe feks fire dager i uka og normal arbeidstid de andre dagene, men fortsatt tjene respektabelt. Du har kontakt med mange forskjellige mennesker i løpet av en dag, arbeidet er variert og det føles meningsfylt.
Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Tannlege da? :-) Da kan du jobbe feks fire dager i uka og normal arbeidstid de andre dagene, men fortsatt tjene respektabelt. Du har kontakt med mange forskjellige mennesker i løpet av en dag, arbeidet er variert og det føles meningsfylt. Ojsann! Dette er noe jeg absolutt ikke har tenkt på før Må venne meg litt til tanken. Her stopper vel allikevel karakterene mine meg uansett mistenker jeg.
Gjest yojo Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Sykepleier, jeg vet ikke helt. Dette er sikkert et dumt svar, men jeg tror ikke jeg hadde vært så konfortabel med å vaske voksne mennesker. Jeg føler heller ikke at jeg kommer kjempe godt overens med de virkelig gamle. Hvis jeg bare kunne hatt med barn å gjøre så kanskje. Men da blir vel kanskje førskolelærer eller barnevern mer riktig? - Eller blir det noe helt annet. Det å vaske voksne mennesker er en liten del av hva du kan jobbe med som sykepleier Du har veldig mange muligheter
Gjest Gjest_Mandarinpiken_* Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Første som streifa meg var lærer? Får jobbe med mennesker (kan velge selv fra 6 til 18 åringer) Og siden du i tillegg sier du er god i teoretiske fag, går det evt an å bli lærer i de fagene Lærere har lange ferier, (altså meget familievennlig) og går fint an å jobbe mindre en 100 %. Også er det jo utrolig viktig og meningsfullt å lære bort til unge mennesker! Ingen dager er like, og vil tro det er både motiverene (til tider ikke så motiverene kanskje?) og innholdsrike dager. Må legge til at jeg er 20 år selv, går rundt å tenker på det samme som deg, og beskrivelsen av deg selv neesten kunne vært meg :)Vi har tydeligvis mye av de samme verdiene (= Så, tar gjerne imot tips fra deg også! hehe
Anaconda Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Jeg husker at jeg tok en test på nettet før jeg bestemte meg for studieretning. Det skal nevnes at jeg hadde en viss anelse på forhånd. Lykke til
Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 Nav har en grei en. Den der klarer jeg ikke svare ordentlig på haha! Det er jo så inlysende hvilke yrker de viser til at de kunne jo egentlig bare spurt: Vil du bli snekker?, Vil du bli maler?... osv
Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Første som streifa meg var lærer? Får jobbe med mennesker (kan velge selv fra 6 til 18 åringer) Og siden du i tillegg sier du er god i teoretiske fag, går det evt an å bli lærer i de fagene Lærere har lange ferier, (altså meget familievennlig) og går fint an å jobbe mindre en 100 %. Også er det jo utrolig viktig og meningsfullt å lære bort til unge mennesker! Ingen dager er like, og vil tro det er både motiverene (til tider ikke så motiverene kanskje?) og innholdsrike dager. Må legge til at jeg er 20 år selv, går rundt å tenker på det samme som deg, og beskrivelsen av deg selv neesten kunne vært meg :)Vi har tydeligvis mye av de samme verdiene (= Så, tar gjerne imot tips fra deg også! hehe Så gøy at du kjenner deg igjen Lærer har jeg tenkt på selv! Problemet er bare at jeg er så uenig i hvordan skolen fungerer! Opp igjennom grunnskolen hadde jeg mer enn en lærer som irriterte seg over ett alt for stort pensum, med unødvendige ting. Desuten står det mye diskutabelt i pensum, i alle fal på barneskolen. Skal jeg stå å undervise noe jeg ikke selv tror på?
tineline Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 Hei! Jeg er så lei av å ikke vite hva jeg skal studere/satse på. Slenger ut litt info om meg så har noen snille mennesker kanskje noen tips? - Jeg syns ikke livet bare skal være jobb, så jeg vil ikke ha en jobb hvor man MÅ jobbe 100& stilling eller mer. - Jeg vil føle jeg gjør noe meningsfylt, jeg hadde aldri klart å finne motivasjon og glede i feks en selger eller reklame jobb. - Lønn er ubetydelig, så lenge det går an å overleve på det uten å jobbe seg ihjel hehe. - Jeg orker ikke å ha en type kontorjobb hvor jeg kun sitter stille forann et datamaskin, men jeg vil heller ikke stå ute hele vinteren på ett stilas. - På videregående var jeg best i de teoretiske fagene, men jeg er åpen for alt og syns ikke nødvendigvis det ene er mer spennende enn det andre på bakgrunn av mine ferdigheter. - Jeg kunne tenke meg å jobbe med mennesker, men føler ikke at jeg er spesielt flink til det. - Sånn rent praktisk (for å komme inn på forskjellige utdanninger osv) har jeg ett snitt på 5 fra videregående. Om jeg ikke må ta noe utdanning eller 5 år for yrket har ikke noe å si. Status er heller ikke viktig. Så ka du tro? Dersom du ikke måååå jobbe med mennesker, høres det ut som arkeologi kan passe for deg. Du får absolutt ingen kontorjobb, med mindre du ønsker det selv, og nesten aldri da heller. Jobben er å reise rundt i Norge og grave, i frisk luft og nydelig natur. Det er herlig, men litt slitsomt. Fysisk sett er det tungt og møkkete, men de fleste av oss i faget liker nettopp det. Vanskelig å få jobb om vinteren, men da kan du ta 4 mnd ferie, dersom du ikke ønsker å jobbe 100%. De fleste tjener såpass i sesongen at NAV gir grei støtte også i arbeidsledige perioder. Det er imidlertid så å si ingen faste jobber dersom du ikke vil bli saksbehandler eller forsker. Som arkeolog kan du også forske, jobbe ved museer og i fylkesadministrasjonen, samt hos visse statlige instanser. I tillegg får du sjansen til å dra på masse spennende utgravninger rundt om i verden (men dårlig betalt ofte). Arkeologi er riktignok et fag du må ville, men jeg bare sier det da det er mange som syns det er moro med gamle dager, uten å virkelig se det som en yrkesvei.
Gjest forvviret19 Skrevet 18. desember 2009 #14 Skrevet 18. desember 2009 Takk for tipset tineline, men jeg tror ikke det passer for meg Ikke noe direkte galt med det, men det interesserer meg bare ikke. Jeg lærte i alle fal en ting eller to trodde ikke man kunne jobbe som det i Norge i dag jeg
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. desember 2009 #15 Skrevet 18. desember 2009 Hva med å bli tolk? Jeg er selv tegnspråktolk, jobber med mennesker uten å være i en omsorgsposisjon, slipper å sitte på et kontor men reiser istedet ut til mange interessante steder. Jeg jobber frilans, så i perioder kan jeg jobbe mye, mens jeg i andre perioder kan jobbe lite. Stor frihet når det gjelder hvilke oppdrag jeg vil ta på meg. Hvis du vil vite mer er det bare å spørre Tegnspråk og tolking
Gjest forvirret19 Skrevet 18. desember 2009 #16 Skrevet 18. desember 2009 Hva med å bli tolk? Jeg er selv tegnspråktolk, jobber med mennesker uten å være i en omsorgsposisjon, slipper å sitte på et kontor men reiser istedet ut til mange interessante steder. Jeg jobber frilans, så i perioder kan jeg jobbe mye, mens jeg i andre perioder kan jobbe lite. Stor frihet når det gjelder hvilke oppdrag jeg vil ta på meg. Hvis du vil vite mer er det bare å spørre Tegnspråk og tolking Dette høres egentlig veldig interessant ut! Jeg har faktisk sett på uio sine sider om dette tidligere, men har tenkt at det er ett veldig lite marked for det i Norge, stemmer ikke det? Eventuelt utenfor Oslo? Kreves det veldig gode språkferdigheter eller blir det på en måte "noe annet" enn et "vanlig" språk? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk 4 i engelsk uten særlig anstrengelser, men tysk fikk jeg aldri til
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. desember 2009 #17 Skrevet 18. desember 2009 Markedet i Norge er relativt stort, men det er selvfølgelig i stor grad knyttet til de store byene som Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Men er du villig til å holde deg i nærheten der, eller er villig til å reise ett stykke for å jobbe så er det ikke noe problem å få nok og gjøre. Språket blir på mange måter noe annet, fordi det er knyttet til en annen sans enn det vi vanligvis forbinder med språk nemlig synet. Utfordrende ja, men har man ønske om å lære det så er det fullt mulig. Jeg startet selv uten noen som helst kompetanse, og 5 år etter at jeg startet jobber jeg i dag fulltid som tolk (mer eller mindre )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå