Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Adecco/manpower mm. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurdere å melde meg inn i et vikarbyrp som manpower eller adecco.... Dette fordi jeg vil inn på et område hvor det egentlig ansettes mest internt, og da er jeg anbefalt å søke meg inn gjennom et vikarbyrå. jeg lurer på om det er noen der ute som har noen erfaring på området? noen som har vært borti dette før og som kan fortelle litt. Gjerne også hvor lang tid det tar fra man faktisk melder seg inn til man får noe? Og om det stilles kriterier? Er man bundet eller noe annet?

Håper på svar. Vurdert å melde meg inn nå, slik at jeg eventuelt kan få noe rett etter nyttår.

Ps: de tar vel hensyn til hvilken retning man ønsker å gå? De er vel et "hjelpeorgan" på en måte`?

Skrevet

Nå er det en god stund siden jeg var i "Adecco/Manpower"-systemet, og arb.markedet har nok forandret seg litt siden den gang, men... Jeg kom innom en mandag med papirer; attester/vitnemål/referanser og var til et intervju. Sa at jeg primært ønska oppdrag innenfor kontor/adm/øko. (det er det jeg har utdannelse i) men at jeg kunne ta oppdrag i butikk for en kortere periode. Fikk tlf påfølgende onsdag med et oppdrag ved et kontor for 3 mndr. Tok det og etterpå bare ballet det på seg med oppdrag i lignende sjanger (fikk faktisk ingen forespørsel om butikk)

Du MÅ ikke ta et oppdrag du ikke ønsker så klart; men din "kontakt" i Adecco/Manpower vil nok stille spørsmål om hvorfor du ikke ønsker det uten en plausibel forklaring. Min var at selv om jeg eelsker å shoppe i butikk, ville jeg gjort en dårlig jobb som selger selv... Go figure :ler: Men, de respekterte det og gav meg oppdrag som jeg var god i. Fikk strålende referanser når jeg så søkte på en fast jobb utenom Adecco/Manpower, både fra de på kontoret og min overordnet ved mitt siste oppdrag.

Lykke til :)

Skrevet

Tja, vikarbyråer er egentlig et onde, men som man likevel ikke kommer utenom i trange tider som nå.

Går selv gjennom vikarbyrå, og har vel aldri hatt så dårlig lønn, så dårlige arbeidsforhold, ect som jeg har nå, selv om vikarbyrået opptrer " seriøst".

Når jeg tenker på dårlige arbeidsforhold, så tenker jeg på arbeidsforhold som jeg får gjennom et vikarbyrå versus om jeg hadde vært ansatt i bedriften. Feks, som nå i julen. Jeg får jo ikke noe lønn for de røde dager jeg ikke jobber. Mine kollegaer som jobber i samme bedrift, men som er ansatt i bedriften, får vanlig lønn for røde dager.

Om jeg feks går gjennom vikarbyrå et helt år, og summerer opp alle de røde dagene, så blir det endel tusen kroner tapt lønnsinntekt i løpet av et år.

I tillegg er bransjen usikker. Blir man syk, kan man risikere å bli " sagt opp" når kontrakten går ut, dvs at vikarbyrået anser deg som en økonomisk risiko, slik at du vil kunne bli syk i fremtiden, og derfor utgjøre endel sykepenger de må betale.

Det eneste positive jeg har å si om vikarbyråer, er at de kan skaffe deg jobb uten at du direkte skriver en søknad. Det er jo en fordel, pluss at du lettere kan stikke fra en kort kontrakt uten å måtte feks si det direkte til bedriften du jobber hos.

Du tjener lite, har dårligere rettigheter enn andre i arbeidslivet. Likevel er vikarbyråer blitt en vanlig trend som flerer bedrifter benytter seg av. Lurer på om lederene i disse bedriftene anser det som en selvfølge at staten skal betale deres sykepenger om de blir langtidssyke, men samtidg synes de det er greit at arbeidstakere blir svakere stilt når det gjelder sykepenger, for vikarer som går gjennom et vikarbyrå.

Det er jo bare for vikarbyrået å si opp vedkommende når kontrakten går ut, dersom vedkommende blir syk, eller gjøre et "opphør" i annsetelsestiden, og dermed bryte opp rettighetene til sykepenger som arbeidstaker har opparbeidet seg.

Når det er sagt. Jeg har aldri vært syk og borte fra jobb, men føler at det likevel er en garanti jeg vil ha, dersom jeg skulle bli så uheldig å bli syk, feks påkjørt, få en akutt sykdom, ect. Men med vikarbyråer føler jeg meg ikke trygg på dette,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...