Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Min samboer har hatt store økonomiske problemer siden før jeg traff ham - noe som igjen har ført til store problemer i forholdet.. Han åpnet ikke posten før han traff meg, men jeg fikk ham til å gjøre det etter en stund sammen. Nå har han begynt med det samme igjen, og iløpet av en ganske lang periode har han fått to brev fra Forliksrådet. I det første brevet, som han fikk for ganske mange måneder siden og som han faktisk åpnet, sto det at han han var innkalt til mekling hos dem en eksakt dato og klokkeslett. Dette møtte han selvsagt ikke til, og det virket ikke som det anfektet ham i det hele tatt. Nå har han fått et nytt brev fra dem som har ligget uåpnet i en skuff i godt over 1 mnd... Hva skjer egentlig når han ikke møter? Synes det er så rart at det har gått så lang tid mellom disse to innkallingene.. Kan dem ikke gjøre noe når folk velger å ikke møte gang på gang? Og til dem som lurer så eier jeg leiligheta, alt som er i leiligheta og bilen, fordi jeg kjøpte alt før jeg møtte ham, så jeg selv er i "trygge hender". Han eier bare klærne sine og noen dvd'er/cd-plater.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Da tar de en bestemmelse uten å ta hensyn til hans versjon av historien. Det brevet som kom sist, sier vel hvilken kjennelse som ble tatt. Skylder han feks 100 000 kroner, kan han ha blitt pålagt å betale det på flekken, i forhold til om han feks møtte opp, kunne fått en betalingsplan og slike ting. Det er IKKE positivt å IKKE møte opp!!!! Han høres ut som han trenger en røsk i nakken. Dette lover ikke godt, godt du er i trygge hender.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Hmmm...... Dette tror jeg at jeg ville hatt store problemer med. Det vil være vanskelig å bygge noe sammen med en som du ikke kan stole på og som ikke tar ansvar. Økonomisk vil det vel bli slik at alt vil falle på deg, all sparing og alle utgifter til større innkjøp (type ny leilighet, ny bil osv.) Du sier at det har ført til problemer i forholdet, noe jeg gjerne vil tro. Kan du si at du vet brevet er der, du vet hvor lenge det har ligget uåpnet og spørre hva har han tenkt å gjøre med det ? For all del; ikke gi slipp på separert økonomi, og tenk minst en gang til dersom det blir snakk om å endre status fra frøken til fru.
Gjest Glør Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Hvis han ikke møter opp får han en uteblivelsesdom, og kravet blir rettskraftig, om det ikke var det fra før. Det betyr at de han skylder penger kan gå inn og tvangstrekke han i lønn, evt tvangsselge eiendeler som hus eller bil for å dekke kravet. Jeg har en samboer med en del slik gjeld, og har erfaring med at det er vanskelig. Men min samboer har heldigvis aldri lagt skjul på noe, og prøver stort sett og ta tak i det. Han åpnet heller ikke post før vi ble sammen, men hadde han begynt å overse posten igjen nå hadde jeg tvunget han til å ta tak i det. Lagt brevet foran han og bedt han om å åpne det, og spurt om han heller vil at jeg skal gjøre det. Enig i at du ikke bør gi slipp på seperat økonomi før du er trygg på at han har sluttet å stikke hodet i sanden, og ekteskap og boligkjøp ol skal man være veldig forsiktig med så lenge gjelda ikke er betalt ned.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Skulle tro jeg hadde skrevet dette selv. Har vært samboer med en type som oppførte seg akkurat lik din. Trøsten er, han blir ikke bedre. Min samboer åpna aldri post, betalte ikke regninger osv. Det ente med at jeg tok all post, fikk oversikt over all gjeld og ordna opp i alt sammen. Problemet var jo at han tok aldri ansvar selv etterpå, han lova og lova i mange år, En stund så det bra ut inntil jeg fant ut han løy for meg, igjen.. Jeg kutta han ut. Da hadde jeg hatt mange samtaler med innkassobyrå for og ordne opp for han. Min økonomi var helt topp den gangen. Han solgte leiligheten til meg for en billig penge siden han skyldte meg ca 100 000 kr. Det var hans leilighet. Vi hadde heldigvis samboerkontrakt så jeg tapa absolutt ingenting på det forholdet. Men det tar jo på mens en liksom skal fikse opp. Har aldri turt og bli samboer etter dette, var altfor slitsom men masing og kjefting. Hadde kasta han ut jeg. Er det du som kanskje betaler det meste i hjemmet og da siden typen ikke har penger??
LukaFrost Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 (endret) Jeg har vært borti en mann med lignende problemer. Jeg har ett råd til deg: LØP! Endret 18. desember 2009 av LukaFrost
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Nå har han flyttet ut... Han bor gratis hos sin bestemor i en alder av 30 år. Det er noen som har det... Det 3. brevet fra Forliksrådet kom her om dagen, og da jeg informerte ham om det, og spurte om jeg skulle sende det til ham (noe jeg vet ikke er noen vits i siden han ikke åpner posten), fikk jeg bare til svar "den tid, den sorg"... Men det jeg lurer på er: Hvor mange brev sender egentlig Forliksrådet ut før de foretar en evt HANDLING?? For det første brevet fikk han jo for over et halvt år siden... Så gikk det flere mndr før det neste kom i oktober.. Nå er vi altså i januar, og de sender ut et TREDJE brev??!? Hva er greia egentlig..? Noen som vet?
Christiane_W Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Nå har han flyttet ut... Han bor gratis hos sin bestemor i en alder av 30 år. Det er noen som har det... Det 3. brevet fra Forliksrådet kom her om dagen, og da jeg informerte ham om det, og spurte om jeg skulle sende det til ham (noe jeg vet ikke er noen vits i siden han ikke åpner posten), fikk jeg bare til svar "den tid, den sorg"... Men det jeg lurer på er: Hvor mange brev sender egentlig Forliksrådet ut før de foretar en evt HANDLING?? For det første brevet fikk han jo for over et halvt år siden... Så gikk det flere mndr før det neste kom i oktober.. Nå er vi altså i januar, og de sender ut et TREDJE brev??!? Hva er greia egentlig..? Noen som vet? De sender ut et brev der de innkaller til mekling og dersom man ikke møter til mekling blir det som Glør nevnte tidligere i tråden avsagt en uteblivelsesdom og kravet blir gjort rettskraftig. Det andre brevet var sannsynligvis forkynnelse av uteblivelsesdommen. Hvis han f.eks. har misligholdt et lån er nok uteblivelsesdommen at han må betale hele gjelda innen en viss dato. Hvis han ikke gjør det kan den han skylder penger begjære utleggsforretning hos Namsmannen i kommunen, noe som fører til tvangstrekk i lønn, tvangssalg av bil og fast eiendom etc. Det var i alle fall omtrent sånn det foregikk for en venninne av meg (som burde vært med på Luksusfellen). Jeg vil forresten tro det tredje fra Forliksrådet brevet er innkalling til mekling i en ny sak.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 Hvis han har flyttet burde du sende brevet i retur til forliksrådet. Da kan de sende ut en ny innkallelse til den nye adressen hans. Møter man ikke opp blir det bestandig avsagt uteblivelsesdom, eller fraværsom som det i dag heter. Dette uansett om kravet er "riktig" eller ikke. En sak blir sendt til forliksrådet for å få kravet "sikret". Har man innsigelser må man møte opp. Etter at en dom er forkjynt har kreditor fått en foreldelsesfrist på 10 år. Videre er en slik dom et "tvangsgrunnlag" som kreditor må ha for å kunne sende saken videre til Namsmannen for trekk i lønn og/eller pant i eiendom og løsøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå