Gå til innhold

Politiet kunne ikke komme

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke - det har jeg sagt flere ganger allerede - at enkelt personer i politiet skal straffes i denne saken.

Men jeg synes - det har jeg også sagt flere ganger allerede - den idioten som gikk ut i media og mente de ikke kunne lastes for narkomaneoverdoser, at melderen ringte politiet og ikke AMK og at det var 16. mai og travelt - jeg synes denne personen burde fått en reprimande og opplæring i å si "ingen kommentar" når det stilles ubehagelige spørsmål.

For å si det slik:

Hvis Per 2 år forsvinner fra hjemmet 16. mai og foreldrene kontakter politiet, blir han prioritert da? Hvis Per 2 år blir oppdaget av to unge menn alene f.eks. oppe i Fjellveien, en plass en 2 åring ikke bør være alene og de unge mennene ringer politiet, tror du de da hadde sagt "vi skal se om vi får tid, bare gå videre dere". Hvis 2 åringen lå forkommen i veikanten tror du da politiet hadde sagt "Vi skal se om vi får tid, bare gå videre" eller tror du DE SELV hadde ringt AMK?

Poenget her er at det er holdningen til overdoseoffer som er problemet. Det tillater politiet ustraffet å drite i nødmeldinger. Det er min mening.

Og ja jeg er helt enig i at det er mange ting som er feil i politiet og statlige overføringer, bruk av overtid osv. Men hvorfor i denne verden slutter dere ikke i politiet da og får dere noe annet å gjøre slik at samfunnet til slutt tar det dere sier alvorlig? Hvorfor er det akseptabelt at mangel på statlige overføringer skal tillate dere å gjøre en dårlig til middelmådig jobb slik at personer dør?

Og ja jeg er helt sikker på at de aller fleste som jobber i politiet ønsker å gjøre en god jobb. De aller fleste gjør det også. Men jeg kan ikke forstå at man ikke kan legge seg flat og be om unnskyldning eller beklage det sterkt når et menneske dør fordi en nødmelding ikke blir loggført eller videresendt til AMK som kunne rykket ut. Vi kan diskutere til nyttårsaften 2011 uten å bli enig om dette tror jeg, men jeg klarer bare ikke å akseptere at nødmeldinger ikke blir loggført og at tabber blir bortforklart i ettertid.

Endret av Blondie65
Gjest Gjest_Politi_*
Skrevet
Poenget her er at det er holdningen til overdoseoffer som er problemet. Det tillater politiet ustraffet å drite i nødmeldinger. Det er min mening.

Nå generaliserer du. Selv om det glapp i dette tilfellet, mener jeg du ikke kan anklage den generell holdningen til overdosetilfeller hos medarbeidere i politiet. Det finnes en rekke eksempler på det motsatte - at politiets innsats utgjør forskjellen mellom liv og død for folk som har tatt overdose.

Og ja jeg er helt enig i at det er mange ting som er feil i politiet og statlige overføringer, bruk av overtid osv. Men hvorfor i denne verden slutter dere ikke i politiet da og får dere noe annet å gjøre slik at samfunnet til slutt tar det dere sier alvorlig? Hvorfor er det akseptabelt at mangel på statlige overføringer skal tillate dere å gjøre en dårlig til middelmådig jobb slik at personer dør?

De fleste av oss slutter ikke fordi vi da vet at hele systemet vil knele. Det er kanskje banalt, men vi politifolk er faktisk vanlige familiefolk som ønsker at visse strukturer i samfunnet må opprettholdes - for vår egen families trygghet, og andres. Det handler om noe så enkelt som samvittighet. Men selvfølgelig,- mange slutter og i årene framover vil store kull gå av med pensjon. De fleste av de som går av med pensjon er utslitt - i en alder på 57 år.

Det jeg forsøker å si er at den politkken som føres ikke er akseptabel. Den såkallte politikonflikten som pågikk tidliger i år, handlet først og fremst om dette og IKKE "lønn utenfor tur" slik justisministeren breket om.

Og ja jeg er helt sikker på at de aller fleste som jobber i politiet ønsker å gjøre en god jobb. De aller fleste gjør det også. Men jeg kan ikke forstå at man ikke kan legge seg flat og be om unnskyldning eller beklage det sterkt når et menneske dør fordi en nødmelding ikke blir loggført eller videresendt til AMK som kunne rykket ut. Vi kan diskutere til nyttårsaften 2011 uten å bli enig om dette tror jeg, men jeg klarer bare ikke å akseptere at nødmeldinger ikke blir loggført og at tabber blir bortforklart i ettertid.

Hva ønsker du å oppnå ved at "noen" skal legge seg flat? "Beklager, men arbeidssituasjonen her er såpass uoversiktelig og belastende at det av og til glipper"? Jeg er helt sikker på at det kunne aktuelt personell faktisk tenke seg å si, men det får de ikke lov til. Fordi det betyr at det kan oppfattes som at justisministeren kan kritiseres fordi han ikke sørger for adekvate driftsrammer.

Jeg er enig i at man skal beklage når noe går galt. Men man blir normalt pålagt å holde kjeft slik at politimester eller folk høyere opp i systemet ikke kommer i dårlig lys. Dessuten er det ikke rom for å gjøre feil i politiet. Man blir alltid etterforsket med tanke på straff. Flyvere har et system der de selv rapporterer feil, slik at de kan lære av det. Uten risiko for straff. Man har funnet ut at dette er den eneste måten å lære og forhindre nye feil på. Men dette er det ikke kultur for i politiet, og skal man dømme etter folkeytringer, er folk flest mer opptatt av å straffe enn å forsøke å forhindre nye feil. På den måten får man aldri åpenhet rundt de feilene som begås, og man risikerer derfor at samme feil begås flere ganger.

Skrevet

Blondie 65; det er stor forskjell på om en 19 år gammel narkis ikke har latt høre fra seg på en stund og en to åring som er savnet. Hvis ikke du klarer å se forskjellen burde du ikke diskutere her inne. Politiet kan ikke gjøre noe som helst med overdoser, det er nødvenig å få tak i ambulanse for å få gitt morgift. Dersom hun nettopp hadde satt overdosen da guttene fant henne hadde hun uansetrt vært død innen noen kom for å hjelpe. Det tar kun minutter.

For min del ser jeg ikke vitsen med å bruke så mye tid på de narkomane, de fleste vil ikke bli hjulpet, de manipulerer så mye de kan for å få stoff og piller, og de skylder alt på andre, uten evne til å innrømme at de har skyld selv. Ser dette hver dag på jobb. For min del må de ta så mange overdoser de vil, jeg kan helt ærlig se at politiet har andre oppgaver for å gjøre samfunnet trygt, og jeg beundrer den innsatsen de gjør.

Skrevet
Blondie 65; det er stor forskjell på om en 19 år gammel narkis ikke har latt høre fra seg på en stund og en to åring som er savnet. Hvis ikke du klarer å se forskjellen burde du ikke diskutere her inne. Politiet kan ikke gjøre noe som helst med overdoser, det er nødvenig å få tak i ambulanse for å få gitt morgift. Dersom hun nettopp hadde satt overdosen da guttene fant henne hadde hun uansetrt vært død innen noen kom for å hjelpe. Det tar kun minutter.

For min del ser jeg ikke vitsen med å bruke så mye tid på de narkomane, de fleste vil ikke bli hjulpet, de manipulerer så mye de kan for å få stoff og piller, og de skylder alt på andre, uten evne til å innrømme at de har skyld selv. Ser dette hver dag på jobb. For min del må de ta så mange overdoser de vil, jeg kan helt ærlig se at politiet har andre oppgaver for å gjøre samfunnet trygt, og jeg beundrer den innsatsen de gjør.

GRØSS for et menneskesyn du har! Jobber du innen rusomsorgen?

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Selvsagt skal man hjelpe hverandre, men de som begynner med narkotika tar et valg. De fleste opplyste mennesker vet at det ikke er lurt å begynne med dop. Når du så har havnet i hengemyra, da kan du ikke forvente at alle skal fly rundt og være barnepike for deg.

Det blir for enkelt å skylde alt på andre.

Gjest Blondie65
Skrevet
Selvsagt skal man hjelpe hverandre, men de som begynner med narkotika tar et valg. De fleste opplyste mennesker vet at det ikke er lurt å begynne med dop. Når du så har havnet i hengemyra, da kan du ikke forvente at alle skal fly rundt og være barnepike for deg.

Det blir for enkelt å skylde alt på andre.

Ethvert overdose offer har familie. Har du tenkt på det?

Dessuten politiet slapp å gjøre en eneste dritt annet i dette tilfellet enn å be de to unge mennene som fant jenten om å ringe AMK istedenfor å plage dem med overdoseofferet. Alle forstår at de ikke alltid kan rykke ut, men at de ikke kan henvise til riktig instans når de ikke orker/makter/kan prioritere selv er ikke akseptabelt.

Forøvrig anbefaler jeg at du leser denne jentens historie før du dømmer.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men denne 19 årige narkissen ble funnet. Hun ble meldt savnet etter å ha sagt at hun ville ta sitt eget liv fordi kjæresten var død samme dag. Politiet kunne ha bedt de to unge mennene ringe AMK. Da hadde de gjort et minimum av sin plikt og sin jobb.

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet
Ethvert overdose offer har familie. Har du tenkt på det?

Dessuten politiet slapp å gjøre en eneste dritt annet i dette tilfellet enn å be de to unge mennene som fant jenten om å ringe AMK istedenfor å plage dem med overdoseofferet. Alle forstår at de ikke alltid kan rykke ut, men at de ikke kan henvise til riktig instans når de ikke orker/makter/kan prioritere selv er ikke akseptabelt.

Forøvrig anbefaler jeg at du leser denne jentens historie før du dømmer.

Inkvisisjonen er ikke over, skjønner jeg.

Vet du hvem som først og fremst burde tenke på familien, og hva h*n utsetter den for? Den narkomane.

Det er faktisk den narkomane som har hovedansvaret for sine valg. Hvem av oss har aldri hatt det tøft? Men vi har alltid et valg.

Du ber meg la være å dømme. Hva med å følge det rådet selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...