Gå til innhold

Hvilket tre er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva denne tre-typen heter??

TAKK!

post-7652-1261087705_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. skulle hatt blader, så kanskje lettere :)

Er det osk, kanskje?

Skrevet

Hvor i landet er bildet tatt? Synes det kan minne om pil, men ikke lett å se uten blader (selv om det går an for de som har greie på det)... så nær vann kan det være gråor eller svartor også, men er usikker på om de får sånn form på kronen.

Skrevet

Synes det ligner ei gammel selje. Ikke osp, hvertfall. Ta nærbilder av barken eller vent til våren og bladene så blir det lettere å bestemme.

Skrevet

Rimelig sikker på at det er Ask (Fraxinus excelsior)

Et av to viktige treslag i norrøn tro Ask og Embla (Alm)

Stamfar og stamor til alle menneskene.

Er litt vanskelig å artsbestemme ut fra bildet. Du har ikke bilde av bladene?

Skrevet
Rimelig sikker på at det er Ask (Fraxinus excelsior)

Et av to viktige treslag i norrøn tro Ask og Embla (Alm)

Stamfar og stamor til alle menneskene.

Er litt vanskelig å artsbestemme ut fra bildet. Du har ikke bilde av bladene?

Takk for mange gode svar altså!

Jeg har dessverre ikke andre bilder, og siden jeg ikke kan vente til våren må jeg nesten vite :)

Planen er nemlig å lage et flott stort lerret ut av dette bildet i en gave som ikke kan vente til våren. Men trenger å finne lignende bilder av likt tre på nettet, men vet ikke hva jeg skal søke på :)

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg tror det er selje (salix caprea). Kan også være ask (fraxinus exelsior) men jeg stemmer for selje, særlig fordi den står i området nært vann, og det ser ut som det kan være selje det som er bak i krattet også... Det er sikkert en som har vært litt større enn de andre og som derfor har blitt bevart, istedenfor å fjernes når veien og alt det der skulle anlegges.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Selje var det første som slo meg. Ser det er flere med samme mening.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke andre bilder, og siden jeg ikke kan vente til våren må jeg nesten vite :)

Planen er nemlig å lage et flott stort lerret ut av dette bildet i en gave som ikke kan vente til våren. Men trenger å finne lignende bilder av likt tre på nettet, men vet ikke hva jeg skal søke på :)

Håper orginalbildet er litt større og at du har tenkt å "fotoshoppe" litt før du skal lage og gi bort en stor utgave av det? I den versjonen du har lagt ut mangler både toppen av trekrona og litt av rota, pluss at bildet ville hatt godt av både fargejustering, mer kontrast og en god del oppskarping...

Skrevet

Ser de fleste går for Selje, tror jeg heller den veien jeg også etter å ha studert bildet en gang til. Men helt sikert enten Selje (salix caprea)eller Ask (fraxinus exelsior).

Den ville ha vært mere åpen i krona vis det var en Ask også?

Som nevnt tidligere også voksestedet taler for Selje.

Søk på Selje eller Ask du.

Skrevet
Håper orginalbildet er litt større og at du har tenkt å "fotoshoppe" litt før du skal lage og gi bort en stor utgave av det? I den versjonen du har lagt ut mangler både toppen av trekrona og litt av rota, pluss at bildet ville hatt godt av både fargejustering, mer kontrast og en god del oppskarping...

Helt klart enig :)

Jeg skal forbedre bildet/bildene jeg har tatt betraktelig i Photoshop!

Bildet er tatt i Akershus ved en elv :)

Takk for gode innspill fra alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...