Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har ingen krefter igjen.. Bikkja mi er forferdelig slitsom og enormt stresset. HELE tiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre..kan dere hjelpe meg? Kan jeg få henne roligere? Hun er 9 mnd, men alle jeg møter sier dem aldri har sett lignende til energi! hun har kallenavnet "duracell" "turbobikkja" "adhd""hyper" osv. Folk ler av det..men hun sliter meg ut.. Når jeg møter på valper på samme alder er dem leken på en HELT annen måte. Dem løper ikke løpskt rundt båndene,hopper spretter til alle kanter. Lekte veldig mye med a når hun var liten og hun møtte nye mennesker stadig vekk. Hun elsker det! Hun elsker mennesker og bikkjer. (litt for mye?!) Har jeg gjort noe feil tro? Hun er valp, og valper er lekne. Men når hun sitter på gulvet, og stirrer på meg i lang stund og forteller meg "jeg vil leke!!!kom!" så suger hun alt ut av meg.. Føler meg som en forferdelig dårlig mor. Hun får turene sine, men hun slapper aldri av.. Noen som har noen råd?
Momseguri Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Ser du på han hundehviskeren på tv-norge? Det er veldig ofte gode tips der...
Gjest gjest_Frey Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Hva slags rase er det? Du kan prøve rotrening: å holde henne fast i et rolig men bestemt grep. Ros henne når du kjenner at kroppen begynner å slappe av. Ros da med lav stemme. Prøv også med aktiviteter som stimulerer hjernen og reduser på kondisaktivitetene. F eks stapp tørrfor på en flaske og la henne jobbe for å få den ut. Godbitsøk inne eller ute. Se gjerne på Cesar Millan, men det anbefales ikke å bruke hans metodet uten veiledning av kyndige hundetrenere (selv da ville jeg vært forsiktig...). Meld dere på kurs, og få hjelp.
miss daisy Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Hva slags rase er det? Hvor mye tid / lengde bruker du på tur hver dag?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 ja hun trenger nok mer hodebry.. vanlig flaske? Jeg syns synd på hun og da.. det kan ikke være så greit å aldri slappe av..Hun går konstant å vimser på tur, bare drar! Føler jeg har prøvd alt:( Kjefte, ignorere,snakke rolig, snakke sint og bestemt.. føler meg som en håpløs mor:( Nå skal jeg ut å gå i skauen (i mørket! hjelp) så får hun løptfra seg ikveld.. Har sett på Cesar ja, han har mye gode tips, men glemmer det så fort:/
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Hva slags rase er det? Hvor mye tid / lengde bruker du på tur hver dag? tipetansk spaniel. jeg går 20 min* 3 hver dag. Så leker jeg med hun på plenen noen ganger, prøver å trene med gobiter inne for å slite hun ut..
Momseguri Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Har sett på Cesar ja, han har mye gode tips, men glemmer det så fort:/ Det han snakker mest om er ihvertfall energien du "viser til" hunden...også være flokkleder! Men jeg har ikke hund selv da, ser bare programmet noen ganger og det virker jo som om teknikkene virker
miss daisy Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Skulle jo tro at 3x20 min hver dag var nok for din rase, men det virker for meg som hun trenger mer siden hunden er så urolig. Hunden er jo en bare et barn, med barnets energi! Jeg ville prøvd å øke turlengden, prøve å få hunden litt trett. Sånn generelt vil jeg også si at å kjefte, rope, snakke sint osv, er ikke et språk hunden forstår. Som du sikkert har sett på Cesar Millan, så er det din energi hunden plukker opp. Jeg vil si at det beste er å belønne god oppførsel, å ignorere eventuelt stoppe dårlig oppførsel. Akkurat slik vi gjør med barn! Om hunden ikke stopper med uønsket oppførsel, så avled hunden.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Jeg gikk nettopp en tur, også skjer det som bruker å skje, det kommer noen gående 20 meter bak oss, som prater. Alt hun bryr seg om er jo så klart disse menneskene, så hun snur seg, hopper og vil så klart hilse på dem. Jeg kan ikke stoppe hver gang å vente på folk fordi hun vil hilse. Så jeg sier "nei!" og drar hun.. dette fungerer ikke, nøkker i bandet raskt. Ingen funskjon. Også helt av meg selv drar jeg hun med kort bånd, strekker bånder opp til himmelen, så båndet kommer høyt oppover halsen. Dette kom jeg på at jeg så på cesar, og det fungerte!!! Herregud så stolt og glad jeg ble! Da har jeg endelig funnet ut dette som har irritert meg så lenge.. Hun gikk kjempe fint etter det.. hun trengte dette "løftet" som tvingte hun til å se framover.. jippi:):)
miss daisy Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Ja, flokkleder var du og du avledet uønsket oppførsel der
Gjest CamStatic Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 lek rolig med henne. Aldri "gir" henne opp. Blir hun for gira, så ignorer. Gjør enkle, rolige hodebry-leker. Hvor hun ikke trenger å stresse seg opp. Dette kan være å smøre leverpostei i en kong-leke, og la henne prøve å slikke det ut igjen. Eller som vi fikk beskjed på hundetreningen - Ta med koppen med tørrfor ut i skogen, kast maten utover et området, og la hunden lete frem maten mens du slapper av. Dette gjør vi ofte med hundene våres, og det er utrolig suksessfullt. Vi har to gjeterhunder med ekstremt høyt energinivå, så jeg kan godt forstå at det kan bli frustrerende med å bo med en hund som ikke får utløp for energien sin.
AnetteB Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 (endret) lek rolig med henne. Aldri "gir" henne opp. Blir hun for gira, så ignorer. Gjør enkle, rolige hodebry-leker. Hvor hun ikke trenger å stresse seg opp. Dette kan være å smøre leverpostei i en kong-leke, og la henne prøve å slikke det ut igjen. Eller som vi fikk beskjed på hundetreningen - Ta med koppen med tørrfor ut i skogen, kast maten utover et området, og la hunden lete frem maten mens du slapper av. Dette gjør vi ofte med hundene våres, og det er utrolig suksessfullt. Vi har to gjeterhunder med ekstremt høyt energinivå, så jeg kan godt forstå at det kan bli frustrerende med å bo med en hund som ikke får utløp for energien sin. Bra skrevet! 3 x 20 minutter burde som sagt over her, være nok for din rase, i den alderen! Men det er tydelig at din hund trenger mer.. Alle hunder er individuelle, så man kan ikke ta alle i din rase under en kam, og alle i min rase under en! Og her kan det hende du kan bruke opp enerigen til din hund på andre måter! Ved f.eks godbitsøk, gnaging på ben +++ Masse man kan gjøre for å få hunden aktivisert! Og de skal klare noe alene også.. Kjøp en kong! Dytt den full av leverpostei og legg den i fryser`n, til den er skikkelig frossen! Gi hunden din den her, og den har noe å drive med for en periode! Gode godbiter i en tom halvliters flaske! Godbitsøk under et teppe.. Om du har litt fantasi, så er det ingenting som stopper hva man kan gjøre med en hund faktisk! :rødme: Og på turer, så hold kontakt! Kontakt kontakt kontakt! Har selv hatt en hund som var IDIOT på tur, og da mener jeg IDIOT assa! Etter jeg begynte å trene kontakt med han, har han blitt betydelig bedre! Og ha alltid gode godbiter i lomma, f.eks pølsebiter, som hunden får med jevne mellomrom, og ihvertfall når den tar kontakt med DEG!! DU er leder... Kunne sikkert skrevet side opp og side ned, og sikkert mye mer jeg vil si, som jeg ikke har fått med, men er litt småtrøtt gitt! Send meg gjerne en pm, om det er noe du lurer på.. Ønsker deg masse masse lykke til! Endret 18. desember 2009 av AnetteB
Cayenne Skrevet 18. desember 2009 #13 Skrevet 18. desember 2009 Nei fy faen.. Røkke hunden i halsbåndet fordi du har gitt hun hilsestress ved å oversosialisere henne da hun var yngre? Ikke la hun hilse på folk/andre hunder mens hun er i bånd, da hun tydeligvis ikke takler det på en ok måte. Etterhvert vil du da fjerne forventningene som hun bygger opp når hun ser folk/hunder, og det stresset det medfører for henne. Du bør også bruke kontakt for å avlede henne fra det som stresser henne opp. Har du trent mye kontakt med henne, og har du et kontaktord? Ikke røkk hun i båndet, det kan faktisk være farlig for en hund å bli røsket i halsen, spesielt en liten hund. Hvis hun drar mye på tur bør du kjøpe en sele til henne for å forhindre skader på strupen og luftrøret. Ikke lek med henne inne, lær henne at inne er vi rolige, og lek og moro foregår utendørs. Det høres ut som om hun trenger med hjernetrim, det roer hunder ned i mye større grad enn å gå på tur. En hund blir ikke fysisk utslitt av 3x20 min med tur uansett hvor liten den er, så hvis du vil slite hun ut, må du finne på noe annet. Lett lydighetstrening er heller ikke særlig slitsomt for en hund, du må eskalere og variere treningen, ellers blir det bare rutiner og ikke noe hunden faktisk må bruke hodet til. Noe om det fleste hunder synes er veldig gøy, og som er veldig slitsomt for dem, er å få bruke nesen. Jeg vil anbefale deg å kjøpe noen hundebøker (eller evt låne på biblioteket), en god generell bok om hundetrening, er "100% Positiv Hverdagslydighet" av Arne Aarrestad. Ellers vil jeg anbefale bøker som "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" av Jean Donaldson og "Kontakt - samspillet mellom deg og hunden din" av Eva Bodfäldt, og "Nesearbeid for hund" av Anne Lill Kvam om du vil lære deg å aktivisere henne på en enkel måte som er gøy for dere begge:) I tillegg kan det nok være en god idé å gå på et kurs eller to, der vil dere jo også få anledning til å trene på passeringstrening. Lykke til!
Gjest TS Skrevet 18. desember 2009 #14 Skrevet 18. desember 2009 takk for alle svar og at dere ikke stener meg ned.. dette er min første hund og jeg vet jeg gjør feil og har masse å lære. Fikk veldig dårlig samvittighet over at jeg er så streng med hun når vi er ute.. rykker i båndet og kjefter.. uff da Her skal det hamstres med go`biter framover..øver masse på kontakt! Har dere flexibånd? jeg har alltid latt hun gå langt foran meg,men har skjerpet dette i det siste, det er nok derfor hun drar så j***vlig:/ Hun er så sinnsykt ivrig på å møte andre mennesker og hunder, og løper mot dem, ofte bjeffer,men dette er ikke sint, hun blir overivrig og "snakker". Hun har også begynt å stikke av hvis hun skulle klare å komme seg ut, og lyder ikke navnet sitt som hun gjorde før. Dette har aldri vært ett problem tidligere! Nå har hun skjønt go`bit-trikset, hun kommer, og trekker seg unna, for hun skjønner jeg skal ta tak i hun så fort hun har fått go bit. Så hun vil heller løpe rundt enn å få gobit! Kjempe frustrerende! Jeg må bare jobbe på! Lese lese lese og lære Så bra jeg kan spørre her inne, fra folk som har gode erfaringer og råd:) Hva er kong for noe? det skal jeg kjøpe hun:)
Cayenne Skrevet 18. desember 2009 #15 Skrevet 18. desember 2009 Jeg synes personlig ikke noe om flexibånd, og bruker kun vanlig kobbel (ca 2 meter) på mine. Jeg synes i hvert fall ikke noe om kombinasjonen flexibånd og halsbånd.. Jeg synes du bør bruke sele og vanlig kobbel frem til du har lært henne å gå pent i bånd, så kan du evt. bytte til flexi igjen når hun kan gå pent uten og dra (men aldri flexi og halsbånd!). Det er mye vanskeligere å lære en hund og gå pent i bånd med flexi enn med vanlig kobbel! Hvis du ikke har god innkalling på hun bør du ikke ha hun løs. Ha hun i langline om du vil at hun skal få løpe litt, og tren mye innkalling på inngjerdete områder og med langline på. Gi hun godbit for å komme inn til deg uten å sette bånd på hun eller ta hun med inn. Selvfølgelig vil hun ikke komme når du roper om det bare betyr at moroa er over Og ikke la hun stikke av! Det må du være nøye med.. Har du vært på kurs? Valpekurs er obligatorisk for nybakte hundeeiere Det finnes også hverdagslydighetskurs for eldre hunder, så du finner garantert noe for deg. Bare husk og vær litt kritisk og sjekk opp i hvilke treningsmetoder de bruker før du betaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå