393 Skrevet 17. desember 2009 #1 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg har fått førstegrads skiveutsklidning mellom første ledd/skive over korsryggen, og jeg har fått lov av fsioterapeuten min og ri, -ridning er grei trening for området til og med sier hun. JEG lurer på hvorvidt jeg kan stole på dette, -skiven er sklidd litt inn mot magen. hun sier at jeg bare skal passe på at jeg ikke får svai i ryggen, og at jeg jobber med korsettmuskelen litt av og til oppå hesten. Sette på bekkenbunsmuskulaturen som i pilates for og støtte og sånn. JEG ØNSKER så gjerne svar elelr erfaringer med denne diagnosen! Blir glad for alt, -men jeg og besteveninnen min har i flere år ønsket oss hest sammen, og nå er det snart mulig, og jeg lurer stort på hvordan det på en måte er mulig for meg! Er det noen som vet noe i forhold til det?, eller noe annet lurt jeg som har dette burde tenke på, trene med?!?!?! TUSEN TAKK hvis dere deler!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 18. desember 2009 #2 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Hm spondylose og prolaps er litt forskjellig da.Om du har skiveutglidning kan man trene tilnærmet normalt om du ikke har toalettproblemer eller nerver i klem. Har du tatt bilder av ryggen og fått bekreftet prolaps eller gjetter fysio terapeuten? Spondylose er nedslitte skiver osv Litt mer info hadde vært greit Har selv slitt med rygg i 10 år ,hatt flere prolapser,nerveskade,forkalkninger på fasettledd osv. Ikke godt nei Endret 18. desember 2009 av Kattiz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
393 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 18. desember 2009 Hm spondylose og prolaps er litt forskjellig da.Om du har skiveutglidning kan man trene tilnærmet normalt om du ikke har toalettproblemer eller nerver i klem. Har du tatt bilder av ryggen og fått bekreftet prolaps eller gjetter fysio terapeuten? Spondylose er nedslitte skiver osv Litt mer info hadde vært greit Har selv slitt med rygg i 10 år ,hatt flere prolapser,nerveskade,forkalkninger på fasettledd osv. Ikke godt nei Jeg har fått bilde og diagnosert førstegrads skiveutglidning, så det vet jeg. Ikke nerve i klem, for jeg har jo ikke vondt hele tiden, -jeg har vondt av og til... Toalettproblem, -aldi hørt om, -jeg er eks anorektiker og tvangsspiser, så jeg har gått ut ifra at grunnen til slakk muskulatur i pressemuskelen er veldi uregelmessig doing etter mye mat og så veldig lite mat. Magetrøbbel følger jo med uregelmessig spisemengde, -MEN sier du at det KAN være sammenheng der? Det hadde kunne passe, men jeg er usikker, -jeg har svekket muskulatur rundt problemområdet, men om det går på DE musklene, -det vet jeg jammen ikke. Men tror du? Og hva med ridning i min situasjon, -jeg har en del triggerpunkter, med utstråling i venstre ben og venstre arm fra skulderparti. Jeg er usikker, men når fysioterapeuten sier at det ikke er farlig for meg og ri, -så må jeg undersøke føler jeg, for da vil jeg jammen ri! Så god du er som holder ut med ryggplagene dine!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 20. desember 2009 #4 Del Skrevet 20. desember 2009 Skiveutglidning/prolaps kan føre til at du har problemer med å tisse eller at du ikke har noen kontroll.Samme gjelder ved avføring.Men ettersom du ikke nevner noe om dette,går jeg ut i fra at din prolaps IKKE trykker på nerver eller er "stort" nok til å kunne irritere direkte på nerver.GODT ER DET! De fleste prolapser tørker inn og blir borte ,mange mennesker har til og med prolapser som de aldri merker noe av Kan du si hvilen skive du har problemer med? Du skriver du har nervemserter/strålesmerter i armen ved siden av venstre bein.Ang.armen så kan det komme av nerver i klem bak /ved en muskel som heter kappemuskel eller noe "slark" i skiver i nakken. Dette burde du sjekke ut før du eventl.rir.. Ang smerter i venstre bein,er dette konstant eller øker smerten når du f.eks bøyer deg fremover? Det er så utrolig mange årsaker til smerter og det er ikke lett (og jeg vil heller ikke ) prøve å gi deg en diagnose da jeg ikke er lege,bare et vanlig menneske med masse erfaring med ryggproblemer og nakkeproblemer (har whiplash ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 20. desember 2009 #5 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg har fått førstegrads skiveutsklidning mellom første ledd/skive over korsryggen, og jeg har fått lov av fsioterapeuten min og ri, -ridning er grei trening for området til og med sier hun. JEG lurer på hvorvidt jeg kan stole på dette, -skiven er sklidd litt inn mot magen. hun sier at jeg bare skal passe på at jeg ikke får svai i ryggen, og at jeg jobber med korsettmuskelen litt av og til oppå hesten. Sette på bekkenbunsmuskulaturen som i pilates for og støtte og sånn. JEG ØNSKER så gjerne svar elelr erfaringer med denne diagnosen! Blir glad for alt, -men jeg og besteveninnen min har i flere år ønsket oss hest sammen, og nå er det snart mulig, og jeg lurer stort på hvordan det på en måte er mulig for meg! Er det noen som vet noe i forhold til det?, eller noe annet lurt jeg som har dette burde tenke på, trene med?!?!?! TUSEN TAKK hvis dere deler!!! Jeg skjønner at du er redd for ryggen din, men å stole mer på mennesker du møter på nettet, og du ikke vet hvilken erfaring har, enn fysioterapeuten burde du være forsiktig med. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt det opp med lege/annen fagperson. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
393 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg skjønner at du er redd for ryggen din, men å stole mer på mennesker du møter på nettet, og du ikke vet hvilken erfaring har, enn fysioterapeuten burde du være forsiktig med. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt det opp med lege/annen fagperson. Lykke til! Jeg ville bare si at jeg selvfølgelig bare er ute etter råd og tips erfaring og sånnt, men det er HELT normalt og være bekymret og nervøs noen deler av livet om man har gjennomgått mye, og det er ikke altid like lett og tro på leger ect. dropp og fortell fork sånnt, noen synes gjerne det er lettere og ta til seg erfaringer fra folk, enn noen som sier at alt er bra bare gjør sånn og sånn. Noe mer menneskelig er lettere går inn for noen. Jeg har ike noe til overs for noen som bare skriver på tråder for og kritisere, for og få ut sinne der i stedet for å gjøre noe med livene sine, hva de egentlig er sinte på eller folk i livene dere, -du er kanskje ikke sånn, men jeg sier vertfall at det du sa gjorde meg lei meg og har tenkt på det HELT til nå, -(pass på hva du sier, folk er mennersker her inne også, selv om du ikke får "kontakt" med de). Jeg har følelser akkurat som deg, kanskje jeg er sårbår i denne perioden av livet mitt, men... Pass på hva du sier til fork du ikke kjenner vertfall. Takk for at du sa det, men det hjalp ike meg, fordi jeg tar til meg lettere medmenneskelige ting nå enn hva leger sier, de kan ta feil vet du. Ikke alltid like lett, men nå tror jeg mere på treneren min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 2. februar 2010 #7 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei! Unnskyld om det jeg sa, eller måten jeg sa det på, kom feil frem, eller på en for negativ måte. I det du skriver virker det som om du kanskje ikke er blant de som trenger den påminnelsen, men det er mange her på KG som virker til og ga større tiltro til internett, der personer ofte kan komme med synsing, istedenfor fagpersoner. Men, jeg skjønner også at man til tider vil høre om andres erfaringer i tillegg, noe jeg dessverre ikke kan komme med. Jeg håper jeg ikke gjorde ting verre ved å skrive nå, i så fall var det virkelig ikke ment sånn. Lykke til med ryggen og jeg håper du kan begynne med ridningen! Kanskje du finner flere med erfaring på forumet til rygforeningen, om du ikke har prøvd det allerede da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå