Hinata Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Hei Jeg har akkurat flyttet inn i et nytt bokollektiv, og opplever at vinduene blir veldig fuktige i løpet av natta. Det virker som om vinduene ikke er helt gode, for jeg merker en liten trekk i fra dem. I dag da jeg skulle fjerne fuktigheten som hadde samlet seg opp i løpe av natta la jeg merke til at det er svart mellom treverket og vindusglasset, og dette sverter på papir hvis jeg drar over. Kan dette være mugg? Det ser ut som om tetningsgummien også er svart, så det er litt vanskelig å avgjøre om det er denne som misfarger fordi den er fuktig. Er det noen tester man kan gjøre for å bestemme om det er mugg det er snakk om? Er det noe man kan gjøre med det, og hvilke rettigheter har man i forhold til huseier? Jeg har lurt litt på om jeg skal kjøpe meg en billig luftavfukter, da det kan hjelpe litt på fuktigheten som oppstår spesielt om natta, men det er vel kanskje litt sent med tanke på at det er mugg på vinduene fra før? Håper på svar
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Det er nok en ellelr annen variant av mugg. Når du sover puster du ut en del vanndamp som treffer den kalde vindusflaten og så kondenserer det. Blir det nok kondens renner dette nedover vinduet og fukter opp karmen nederst. For å unngå dette kan du lufte (siden uteluften nå er tørr) eller du kan ha på en ovn under vinduet som varmer opp glassetruten slik at det ikke kondenserer. Enklere tiltak kan være å legge et håndkle e.l. i vinduskarmen som samler opp fuktigheten. Eller du kan spørre utleier om han kan sette inn varevindu dersom dette passer.
Hinata Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2009 Jeg lufter ikke om natten fordi det er såpass kaldt ute, og rommet varmes opp veldig sent på dagen. Jeg har ovn under vinduet, men jeg tror at siden det er såpass dyp karm så kommer ikke varmen ordentlig inn til selve vinduet. Hva er varevindu?
Anaconda Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 (endret) Vi har akkurat det samme problemet som deg, men vi eier leiligheten. Vinduskarmene er heldigvis ikke av tre slik at vi vil ikke få problemer med evt råte i karmen. Kondenser på vindusrutene har blitt verre nå som det er kaldere ute. Jeg synes også det er for kaldt til å ha åpent vindu på natten. Vi tørker klær på stativ innendørs, noe som gjør luften enda fuktigere. Gjett om jeg skal følge med litt her angående hvilke tips folk kommer med Endret 17. desember 2009 av Anaconda
Hinata Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2009 Har lurt litt på om jeg skal kjøpe en slik, kanskje det vil hjelpe litt på problemet.
Anaconda Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Det er jo verdt et forsøk. Billig også! Jeg trodde faktisk at slike var dyrere. Tror jeg har blandet sammen med luftfukter fordi det (kan være) en stor greie med relativt mye lyd.
Hinata Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2009 Det er mange som er dyrere, de elektriske er vel det.. Verdt å prøve når de er så billige ja
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Jeg lufter ikke om natten fordi det er såpass kaldt ute, og rommet varmes opp veldig sent på dagen. Jeg har ovn under vinduet, men jeg tror at siden det er såpass dyp karm så kommer ikke varmen ordentlig inn til selve vinduet. Hva er varevindu? Det kan være lurt å sjokklufte ca. 10 minutter like før du legger deg slik at du får inn en del tørr luft. Skjønner at det ikke frister å ha åpnet vindu nå om dagen (i hvert fall ikke her på Østlandet). Dype karmer gjør at varmen fra ovnen ikke får virke optimalt ja. Et varevindu er slik som finnes på gamle vinduer. Før så var det ofte to glass (koblede vinduer) hvor man bare brukte det ytterste det meste av året, mens man satte på det innerste om vinteren. Er i prinsippet kun glass og ramme som henges på vinduet. Så ikke så nøye på den luftfukteren, men alt som kan samle opp fuktighet bør kunne bidra positivt. Hilsen første gjest
tineline Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Mugg er utflyttingsårsak, så du bør kontakte huseier for å få renovert vinduene. Det er helseskadelig å bo i hus med mugg, så dette bør skje raskt. Hvis ikke kan du blåse i husleieavtalens oppsigelsestid og flytte på dagen. Dette er en klar brist i kontrakten.
Hinata Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2009 Men jeg er faktisk ikke sikker på om dette er mugg.. Noen slags test man kan gjøre for å finne ut av det?
lille katt Skrevet 21. desember 2009 #11 Skrevet 21. desember 2009 Om du bor i en by, kan det svarte være skitt fra eksos også... Det første jeg tenkte på var forøvrig svertesopp, men jeg vet ikke hvordan man "stiller diagnosen" . Jeg bodde en gang på en hybel hvor det var helt sinnsykt fuktig på soverommet. Jeg hadde noen bøker stående i vinduskarmen som ble krøllete, og det rant vann ned fra vinduet hver morgen. Det verste var at det dannet seg mugg andre steder i rommet - vi fant store områder med mugg BAK klesskapene da vi skulle ommøblere (hadde sånne "løse" klesskap som kunne flyttes). Vi hadde også en haug med sko liggende i bunnen av klesskapet, og de var også dekket med mugg. Rett og slett helt avskyelig. Tenkte bare å advare deg, fordi kondensen på vinduet er ikke nødvendigvis det eneste problemet på sikt. Jeg ville ha tatt det opp med huseier, ja, uavhengig av om det svarte på vinduet er mugg/sopp eller skitt. Vi har en elektrisk luftavfukter som vi tidligere har brukt til klestørking. De koster litt, men er veldig effektive. Suger ut MASSE fuktighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå