ciba Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Hei jeg satt å tenkte på vei hjem fra butikken, hvorfor og hvordan kom nissene inn i jula. er jo mest nisser en engler å det som har med jula å gjøre, å hva har nissen med den kristene tro å gjøre? bare noen tanker jeg kom på som jeg ville dele med dere, Har dere tenkt på det? hva synest dere om nisser å jula. skulle jo tro det var nissen vi feirte jul får
Gjest Imsdal Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Julenissen har to røtter, den ene er fra førkristen tro og den andre har en kristen opprinnelse. Den kristne opprinnelsen: Nissen har sitt utspring i den gamle helgenskikkelsen Sankt Nikolas, som var biskop i byen Myra i Tyrkia på 300-tallet. Han hjalp folk som var i nød, og ble derfor opphøyd til skytshelgen for barn og ungdom. En av de mest kjente fortellingene om Sankt Nikolas er da han skal ha reddet tre jenter fra prostitusjon eller slavearbeid ved å kaste inn gull til medgift. Det kan være fra her juleskikken med å gi gaver stammer fra.
Gjest Imsdal Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Har dere tenkt på det? hva synest dere om nisser å jula. skulle jo tro det var nissen vi feirte jul får Som jeg nevnte over her har nissen også en kristen opprinnelse, så nissen har jo noe med kristendommen å gjøre. For mange handler nok jula mer om tradisjoner enn om kristen tro, selv om det er ca. 80 % i Norge som er medlem i statskirken tviler jeg på at alle de er praktiserende kristne. Dessuten er det vel få ting som symboliserer julen like sterkt som julenissen?
Eplefe Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Hva har den kristne tro med jul å gjøre? Feir kristmesse, dere, så feirer jeg jul/solsnu.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 I teorien er det vel Jesus man feirer
Shade Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 I teorien er det vel Jesus man feirer Jeg feirer Julenissen! Og at solen snur. Og så feirer jeg litt for all den gode maten og da. For å ikke glemme presangene, må feire litt for de og
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå