Gå til innhold

Amaryllisproblemer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en Amaryllis på plantasjen en av de første dagene i desember. Det var da to stilker hvor en stakk ca 7-8 cm over jorden med en sånn "klump" (som åpner seg etterhvert) på toppen og på den andre så jeg såvidt denne "klumpen" 2-3 cm over jorden. Den minste stengelen startet raskt å vokse, mens den største har blitt værende i den originale posisjonen, men den har åpnet seg litt og de ytterste bladene har begynt å visne.. :( Inne i åpningen er det derimot en del grønne blader, men jeg ser at også de virker litt skrukkete og ser ut til å visne snart.

Så kommer da spørsmålene, hvor lang tid tar det egentlig før denne blomstrer? Og hva skjer med den som har begynt å visne?

Den høyeste stilken nå er ca 30 cm, men den har ikke begynt å åpne seg ennå. Jeg vanner den ca hver tredje/fjerde dag slik at den ikke rekker å tørke ut fullstendig. Den får godt med lys og står i ca 20-22 grader. Det eneste problemet er at jeg ikke får satt den kaldt om natten da jeg ikke har mulighet til dette.

Håper noen blomstereksperter kan svare meg på dette og trøste meg med at den blomstrer før jeg reiser vekk på juleferie!

Skrevet

Amaryllis skal vannes sjeldent, jeg har vannet litt mer enn en gang i uka (kanskje hver femte dag), med ca ett eggeglass vann. Har behandlet den som en orkide.

Fra knoppen begynte å åpne seg til den blomstret tok det 3-4 dager. Da kom det to blomster, og et par dager senere kom det to til. De ytterste bladene på knoppen er helt inntørket og visnet og nesten borte, men blomstene er kjempefine.

Skrevet

Skal den stå kjølig om natten? Hvor kjølig? Om dagen står den i 21-22 grader, og ellers er den helt lik TS' sin beskrivelse, vanner også annenhver hver 3 dag, burde vel kanskje ikke det...

Skrevet

Ok, da bør jeg kanskje begrense vanningen litt. Men siden din også har visnet helt ytterst er kanskje ikke alt håp ute her :)

Bare synd den mest sannsynlig blomstrer den uka jeg er borte på juleferie.. Men når jeg reiser skrur jeg ned varmen litt så da blir kanskje blomstringen forsinket til jeg kommer tilbake? Selv om det ikke er samme sjarmen å ha en blomstrende juleblomst i januar da :fnise:

Skrevet

Gjest: Har hørt at den skal stå i 16-17 grader om natten, men har ikke prøvd ut dette..

Skrevet (endret)

Har ingen direkte råd om amaryllis, men i denne artikkelen står det litt generelt om "juleblomster".

Endret av pittie
Skrevet

Jeg har amaryllis hvert år. Mine erfaringer;

- De skal visne helt ytterst. Det beskyttende ytterste laget på knoppen begynner å se vissent ut en ukes tid før blomsten kommer.

- Det er riktig at de skal ha lite vann. Det viktigste er at de tørker ut mellom hver vanning. Jeg pleier å gjennomfukte de i vasken 1-2 ganger i uka.

- Da det nærmer seg blomstring setter jeg de ut, tar de deretter inn igjen 2-3 dager før jeg ønsker blomstring. (obs! Ikke kuldegrader)

- Om man setter de ut/kaldt hver natt når de blomstrer holder de mye, mye lengre.

- Om de står i vanlig romtemperatur går det fort ca 3 uker fra de er knopp til de blomstrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...