Gå til innhold

Hverdagshelt, fast giver i 2 mnd

Fremhevede innlegg

Gjest Pepperkakehus
Skrevet

Jeg kom nettopp over denne annonsen, hvor man kan gi 2 måneders "prøveabonnement" som fast giver til Kirkens Nødhjelp.

Her er utdrag av beskrivelsen:

Hvorfor ikke gi noen du er glad i en smakebit på å være fast giver? På den måten gir du mottakeren to måneders heltestatus – og hva mer kan noen ønske seg?

(...)

Mottakeren av denne gaven blir fast giver i Kirkens Nødhjelp i kun to måneder, og vil motta velkomstpakke og mulighet til å forlenge avtalen om hun vil.

Jeg er positiv til gaver av typen "gi ei geit", men jeg er meget skeptisk til en "gave" hvor man kan føle seg forpliktet til å fortsette som giver. Jeg ville aldeles ikke satt pris på å få en slik gave.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på en slik gave, men ville nok ikke fortsatt givingen til en kristen organisasjon. Uansett ville jeg blitt glad for alle humanitære gaver. Dessverre er det ikke noen som gir meg slike! I stedet får jeg en haug masseproduserte varer med høy miljøbelastning.(Gir på eget initiativ altså.)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg hadde blitt direkte snurt om noen hadde gitt meg det der.

Ikke bare vil jeg bestemme selv hva og hvor mye jeg vil gi, men Kirkens nødhjelp? Jeg vil absolutt ikke sette pris på om noen gir dem navnet og adressen min, og med en sånn "gave" er jeg også registrert som kunde, sånn et jeg ikke kan snike meg unna reklame og telefonsalg.

Tenk så hyggelig å gi bort en gave som består av at mottakeren blir oppringt i hytt og pine av telefonselgere. Grøss.

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt glad for noe sånt.

Tanta mi gir meg sånne ting til jul hvert år. Tanken er god, ja. Men jeg vil bestemme selv hvilken organisasjon jeg støtter!

Jeg har et fadderbarn gjennom Plan, så det er ikke fordi jeg ikke ønsker å dele min "rikdom" med dem som trenger det.

Jeg støtter gjerne, men jeg vil bestemme selv hvem støtten min går til.

Skrevet

Så heller støtte et megakonsern som produserer dritt av plastikk (som de fleste får til jul) framfor 2 mnd humanitært arbeid, fordi du selv ikke har valgt hvilke brune barn som får mat? Sorry å sette dette på spissen, og jeg skjønner jo at man skal kunne velge selv om man vil gi i det lange løp, men vi velger jo nesten ingen andre julegaver selv heller. Jeg syns det er viktigere at noen nyter godt av støtte enn at jeg får velge akkurat hvem. Så lenge det ikke er ekstremistgrupper eller anti-homofile.

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig lei meg, og tenkt at denne personen har ikke giddetå legge mye tanke ned i gaven til meg. Og nei - det handler ikke om at man heller vil ha enda mer plastic fantastic i stedet. Men om at gaver bør være kjøpt spesielt til personen man gir til. Og det tar ikke mange kalorier å finne ut at jeg setter stor pris på opplevelser, en god flaske vin, god konfekt eller annet spiselig, bøker. I tillegg til at jeg har ytret at jeg ønsker meg tykke, sorte bade- og gjestehåndklær, stearinlys av od kvalitet, pent sengetøy. Bl. a.

"Heltestatus" hos en kristen forening med alt av tigging det vil medføre i etterkant, vil jeg virkelig betakke meg for. Da kan de heller la være å gi meg noe.

Gjest pepperkakehus
Skrevet

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg ville reagert negativt på en gave hvor man blir en midlertidig fast giver er at man støtt og stadig blir "overfalt" av diverse selgere/tiggere både på telefon og på gata. Det siste jeg forventer når jeg feirer jul i stua med familien, er at jeg skal bli mast på også her.

Hadde jeg fått ei geit ville det vært noe annet; her er det ikke mas om å fortsette å gi, og man får et enkelt kort med teksten "du har fått ei geit". Ingen dårlig skjulte forventninger fra giveren/organisasjonen om at man skal fortsette å gi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...